Anställda i Huddinge kommun får agil språkutbildning på jobbet

Huddinge kommun har valt att satsa på företagsutbildningen ”Kommunicera på jobbet” för sina anställda. Syftet med utbildningen är att medarbetare inom kommunen som inte har svenska som modersmål ska få möjlighet att utveckla sina språkkunskaper i arbetsrelaterade sammanhang.

- Hela idén med denna utbildning är att arbeta agilt, vilket innebär att undervisningen anpassas efter gruppen och deltagarens kompetenser under kursens gång, säger Leif Hejdenberg, ansvarig kursledare på Hermods.

Med start i oktober har ungefär 50 anställda inom Huddinge kommun påbörjat steg två av utbildningen ”Kommunicera på jobbet” som avslutas den 10:e december. Deltagarna arbetar inom barnomsorg, skola, vaktmästeri, kök samt äldreomsorg och vill utvecklas inom det svenska språket.

- Syftet är helt enkelt att deltagarna ska bli bättre att kommunicera på sina jobb. Många är duktiga på sina arbeten men kan vara osäkra i kommunikation med kollegor och chefer. Detta koncept är unikt då den skiljer sig från vanlig språkundervisning , säger Leif Hejdenberg

Utbildningens upplägg anpassas efter arbetsplatsens förutsättningar. Vanligtvis deltar cirka 25 personer vid varje pass. Utbildningen pågår under 10-16 veckor med 1-2 pass i veckan och sker på arbetstid. På grund av corona har utbildningen genomförts digitalt via videolänk och Zoom.

- Kursen består av allt från rollspel och dialogövningar där vi går in på vardagsspråket på jobbet och hur man pratar med sina kollegor och chefer. Vi går igenom viktiga ord och begrepp på jobbet, vett och etikett, styrdokument och dokumentation, skyldigheter och rättigheter, samt svenska traditioner som exempelvis fikapauser och helgdagar.

Framtida metod för bättre integration

Leif Hejdenberg har arbetat som pedagog och coach i över 20 år. Nu har han utvecklat ett agilt arbetssätt tillsammans med Hermods för lärande inom språk- och kommunikation. Det agila arbetssättet används vanligen inom IT och ledarskap, men Leif Hejdenberg menar att det passar utmärkt för språk- och kommunikationsträning.

- Genom att arbeta agilt kan vi erbjuda en utbildning som är anpassad och interaktiv. Den ersätter inte vanlig språkundervisning, men är ett bra komplement för att lära sig språket som behövs när man är på jobbet. Jag tror att detta är framtidens metod för bättre integration till det svenska samhället.

Mer information om Hermods företagsutbildning - Kommunicera på jobbet