Ansvarslöst att Moderaterna omöjliggör en bred överenskommelse för att komma åt den grova gängkriminaliteten

Regeringen har idag presenterat ett kraftfullt paket med 34 punkter för att knäcka gängkriminaliteten. Åtgärdspaketet är ett resultat av de samtal som förts mellan partierna. Tyvärr gör Moderaternas avhopp att det inte blir en bred överenskommelse om åtgärderna trots att 11 av Moderaternas 13 förslag är med.

Socialdemokraterna har haft en seriös vilja om att kunna komma överens om ett rejält paket med åtgärder för att samhället ska kunna agera hårdare mot gängen och alla förslag har tagits på allvar. I och med att Moderaterna nu lämnar samtalen blir det ingen bred överenskommelse. Regeringen kommer ändå att gå vidare med åtgärdspaketet.

-          Tyvärr ryggar Moderaterna tillbaka från ansvar när det behövs som mest. Man kan fråga sig om allt inte var ett spel för gallerierna från deras sida med samtalen, om de verkligen ville ha en bred överenskommelse. Det regeringen presenterar idag är ett stort steg för att ge polisen och andra aktörer de verktyg de behöver och att inte ställa upp på det är väldigt märkligt, säger Fredrik Lundh Sammeli (s), ordförande för justitieutskottet som varit med i förhandlingarna.

-          I sak tycker vi lika kring många saker och 11 av 13 punkter som lyfts fram från Moderaterna är med i det åtgärdspaket som föreslagits. Moderaterna väljer nu att stå på sidan av och söker konflikt snarare än politisk samling mot gängkriminaliteten, avslutar Fredrik Lundh Sammeli (s), ordförande för justitieutskottet.

Sverige ska vara tryggt och starkt. Det grova våld som kriminella utövar på torg och i bostadsområden är ett av våra största samhällsproblem. Med samhällets samlade krafter ska gängen knäckas.

Presskontakt: 08-7002683 eller press@socialdemokraterna.se