Dun & Bradstreet

Antalet konkurser minskar

Under den första månaden av 2021 gick 431 företag i konkurs i Sverige. Trots kris i stora delar av näringslivet är nedgången på 11 procent jämfört med i januari förra året. Detta enligt data- och analysföretaget Bisnodes konkursstatistik.
Alla branscher upplever en kraftig nedgång i konkurser den här månaden. Det mest häpnadsväckande är att de mest utsatta branscherna inom hotell, restaurang och detaljhandel har minskat kraftigt i januari, jämfört med den "normala månaden" januari förra året. Detta visar siffror från Bisnode .

För hela 2020 ökade antalet konkurser med 4 procent. ”Det är skönt att se att antalet konkurser minskar i början på året. Nedgången på 11 procent är en bra början när vi vet att många företag kämpar med lägre omsättning på grund av Covid-19”, säger Henrik Hagéus på Bisnode.

Explosion i Danmark, halvering i Norge

För hela 2020 hade Danmark en minskning av konkurser med 33,3 procent. Men nu tyder mycket på att kalaset snart är slut. I januari upplevde danskarna en ökning av konkurser med rekordhöga 114 procent. “Danmark har haft ett starkt gynnsamt stöd på plats för företag som förlorar intäkter under coronakrisen. Under den senaste tiden har mycket varit stängt i Danmark, det kan vara en av förklaringarna till att antalet konkurser nu har exploderat”, säger Hagéus. I Norge minskade konkurserna med 10,3 procent under 2020, medan en minskning med hela 49,2 procent noterades i januari.

Utsatta branscher

Av de branscher som är mest utsatta på grund av coronakrisen är det detaljhandeln som har den största ökningen av konkurser den senaste månaden med 78 procents ökning jämfört med samma månad förra året. För taxibolag ökade konkurserna med 57 procent, medan det för hotell- och restaurangbranschen bara var en ökning med 2 procent.

Stora skillnader mellan länen

Det är en enorm spridning på siffrorna mellan olika län. Den största ökningen av konkurser har Södermanlands län med 88 procent fler konkurser än i januari 2020. Värmlands län hade en ökning med 44 procent, medan de i Västernorrlands län ökade med 33 procent. Den största minskningen av konkurser hade Jönköpings län med 64 procent och Västmanlands län med 50 procent.

Konkurser per län, januari 2020 jämfört med januari 2021

Dun & Bradstreet
Langkaia 1

+47 22 45 90 00http://www.dnb.com/no/

Bisnode är ett ledande europeiskt data- och analysföretag. Vi hjälper organisationer och företag att hitta och hantera sina kunder under hela kundens livscykel. Genom att samla in och utveckla smart data, gör vi det möjligt för våra kunder att ta smarta beslut.

Bisnode är en del av Dun & Bradstreet, en ledande global leverantör av företagsbeslutsfattande data och analyser. För mer information om Dun & Bradstreet, gå in på www.dnb.com