Äntligen återflytt i explosionsdrabbad fastighet

Explosionen i centrala Linköping den 7 juni 2019 var en traumatisk händelse för hela staden och förstås allra mest för de som drabbades. Hos Stångåstaden fick nästan 200 lägenheter skador i olika omfattning. Ett stort antal hyresgäster evakuerades. Vissa hyresgäster fick komma hem redan efter några dagar när glassplittret sanerats och fönsterrutorna bytts ut. Andra fick vänta ett antal veckor på att komma hem. Allra värst drabbades de boende på Ådalagatan 1-3. De fastigheterna, med totalt 37 lägenheter, krävde omfattande renovering och reparationer. Den här veckan är äntligen återställningsarbetet klart och husen fylls med människor igen.

Knappt häften av de som drabbades flyttar tillbaka. Skälen till att vissa väljer att inte flytta tillbaka är säkert lite olika. Några tycker det är jobbigt att vara evakuerad under en längre tid, några har fått ändrade levnadsförhållanden och några har valt ett nytt boende på grund av det som hänt. Jag har själv varit på plats under veckan och träffat både hyresgäster som håller på att flytta in igen och hyresgäster som bor i de kringliggande fastigheterna. Alla jag pratat med tycker det är skönt att återställningen är klar så att de kan se framåt.

Jag och vi på Stångåstaden tycker förstås också att det känns bra att äntligen kunna sätta punkt för det som hände på Ådalagatan och gå vidare. Nu är huset återställt och hyresgästerna tillbaka. Jag blev själv påmind om vilket mirakel det är att ingen person fick allvarliga skador av den kraftiga explosionen. Jag hoppas av hela mitt hjärta vi slipper uppleva någonting liknande igen.

Fredrik Törnqvist
VD, AB Stångåstaden

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn eller Twitter.

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

Ebbepark – vi skapar framtidens stadsdel15.10.2020 13:36:19 CESTBlogginlägg

Tidigare i veckan hade vi en enklare invigning av ett mycket spännande showroom i Ebbepark. Det är både en utställning om historien bakom Ebbepark och om visionen framåt. Vi håller på att bygga en ny, unik stadsdel som också ska hjälpa oss att utveckla framtidens boende. Stångåstaden är en stor aktör och har en vision att ligga ett steg före. Då är det en självklarhet att vi måste vara med och bryta ny mark och investera i nya koncept, teknik och miljöer.

Nu gör vi det – 38 nya radhus genom Kombohusavtalet22.9.2020 14:02:53 CESTBlogginlägg

En fråga jag brinner lite extra för är att pressa kostnaderna när vi bygger nytt. Jag har skrivit om industriell produktion av bostäder tidigare och tror och hoppas att ett systemskifte är på gång. Det är nödvändigt om vi ska bryta trenden där byggkostnaderna ökat många gånger mer än inflationen under de senaste 20 åren. Utvecklingen framåt hänger på stora beställare av bostäder där jag förstås räknar in Stångåstaden. Vad kan vi göra?