Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det:

Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish.

-          Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve

Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka beslutsfattare och stödja forskningsprojekt för att förbättra barns villkor.

Förra året samlades rekordsumman 66 miljoner kronor in på två veckor. I år hoppas Majblomman på ännu mer, inte minst tack vare Swish. Tjänsten har varit efterfrågad av allmänheten i flera år, och tack vare att Majblomman är en ideell organisation med 90-konto tas det inte ut någon avgift för transaktionerna som sker via Swish.

För mer information, välkommen att kontakta

Liv Landell Major, presskontakt: 0708-742713 / liv.landell@majblomman.se