Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!
Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det:
Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish.
- Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve
Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka beslutsfattare och stödja forskningsprojekt för att förbättra barns villkor.
Förra året samlades rekordsumman 66 miljoner kronor in på två veckor. I år hoppas Majblomman på ännu mer, inte minst tack vare Swish. Tjänsten har varit efterfrågad av allmänheten i flera år, och tack vare att Majblomman är en ideell organisation med 90-konto tas det inte ut någon avgift för transaktionerna som sker via Swish.
För mer information, välkommen att kontakta
Liv Landell Major, presskontakt: 0708-742713 / liv.landell@majblomman.se
Om
Följ Majblommans Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund
Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny Sifo-undersökning från Verian bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.
Tapetfabriken skapar konst för Majblomman8.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Anrika Borås Tapetfabrik har tagit fram och producerat en exklusiv tapet, till förmån för barnrättsorganisationen Majblomman. På detta sätt bidrar Tapetfabriken till arbetet mot barnfattigdomen i Sverige, på ett unikt vis
Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 15:39:37 CET | Pressmeddelande
Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.
Årets fattigaste veckor ur barnperspektiv29.1.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Majblomman och Röhsska museet bjuder in till ett seminarium om barns villkor i skenet av inflation och ökade levnadsomkostnader. Veckorna efter nyår brukar beskrivas som de fattigaste på året, vilket blir utgångspunkten för ett samtal där tre perspektiv på barnfattigdomen 2024 ges plats.
Årets majblomma: ett blad saknas!18.1.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya blomman en symbol för arbetet mot barnfattigdom.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum