Anton och Lovisa i ledningen på EM

Efter ännu en stark dag i tuffa förhållanden har Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson tagit över ledningen på 470-EM i San Remo. På torsdagen var de etta-fyra-tvåa i de tre racen och när två dagar återstår leder de, sex poäng före tyska Simon Diesch/Anna Markfort.

– Idag hade vi bländande förhållanden med 7–8 m/s från öst. Vi trivdes och hann till och med skratta tillsammans ombord när en våg bröt över oss. Samtidigt var det riktigt tajt och vi fick kämpa för varje centimeter. Vi gjorde fantastiska avslut på förstakryssarna idag signerade Lovisa och det gjorde skillnaden, berättar Anton.

Totalt har åtta race seglats hittills på EM. På fredagen blir det tre race och mästerskapet avslutas med ett medaljrace på lördagen där de tio bästa gör upp om medaljerna och dubbla poäng står på spel.

– Att gå upp i ledningen nu betyder inte så mycket. Allt handlar om att se framåt, ta med det vi gjort bra och skruva lite på starterna. Då kommer vi vara farliga när allt avgörs på lördag. Men hellre än något annat så är vi givetvis gärna i ledningen nu, om vi får välja, säger Anton.

Europamästerskapet i 470 är en regatta där Anton Dahlbergs nästa alltid levererar. Han tog guld på EM både 2018 och 2019, då tillsammans med Fredrik Bergström. Och när 470 blev en olympisk mixed-klass så vann han EM 2022 tillsammans med Lovisa Karlsson.

Bifogad bild får användas fritt redaktionellt. Foto: Andrea Lelli