Anton och Lovisa på silverplats på EM

Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson seglar stabilt under 470-EM som avgörs i italienska San Remo. Efter tre av totalt sex dagar ligger de regerande Europamästarna från Sverige på andra plats.

– Idag var det ”puffigt”. Vi hade 5–13 m/s och en vind som styrdes mycket av topografin längs med Liguriens kust. Det var svårt för alla. Det gällde att inte söka perfektion utan det handlade om att inte göra något stort misstag, berättar Anton och fortsätter:

– Så här långt är vi nöjda med att vi hållit ihop alla pusselbitar runt banan. Nu går vi in i en ny fas på regattan där misstag kommer att bli ännu dyrare. Men vi vet att vi kan, samtidigt vet vi att vi måste segla på vår högsta nivå.

Efter att ha inlett EM med en seger och en 21:a plats under första dagen blev det inga seglingar alls på dag nummer två på grund av för mycket vind. Men på onsdagen visade Anton och Lovisa att de är ett av världens bästa 470-par när de var femma, fyra och etta i de tre racen. De ligger därmed på en andraplats i totalen, fem poäng efter tyska Simon Diesch/Anna Markfort som vann tre race på onsdagen.

– Vi är imponerade av den tyska besättningen som var dominerande idag. Men nu när grundomgången är över och finalserien inleds så ska vi inte göra någon radikal justering. Vårt recept är istället att göra små precisa saker bättre, som exempelvis några vassare starter samt att driva båten lite snabbar här och där.

Bifogad bild får användas fritt redaktionellt. Foto: Andrea Lelli