AP-fondernas etikråd ställer krav på tech-sektorn kring mänskliga rättigheter

Techbolagen är idag en bärande del av det globala samhället och deras plattformar används dagligen av miljarder människor. Internet, mobiltelefoner och sociala medier är numera en integrerad del av vår vardag. Etikrådet har analyserat vad som är rimliga förväntningar kring bolag som Facebook, Google (Alphabet), Twitter med flera utifrån Etikrådets konventionsbaserade arbetsmodell men också kring FN:s riktlinjer för företag och mänskliga rättigheter. De här bolagen har på kort tid vuxit fort och plattformarna har fört med sig mycket positivt i form av tillgänglighet av information och transparens men det har också inneburit nya utmaningar kopplade till många komplexa frågeställningar som t ex insamling, användning och kommersialisering av personuppgifter, terrorism, valmanipulation och allvarliga konsekvenser för utsatta och riskgrupper, såsom barn och människorättsförsvarare.

Etikrådet har därför i samarbete med Danska Institutet för Mänskliga Rättigheter tagit fram ett dokument för tech-sektorn kring långsiktigt förväntningar om hur sektorn bör arbeta strategiskt kring mänskliga rättigheter. Syftet med det här dokumentet är att fungera som en plattform för Etikrådet och för andra investerare, för att föra en mer konstruktiv dialog med tech-sektorn kring bolagens ansvar för mänskliga rättigheter.

John Howchin, generalsekreterare AP-fondernas etikråd;

”Tiden är mogen för en bredare diskussion kring tech-bolagens samhällsansvar och respekt för de grundläggande mänskliga rättigheterna. Det är fortfarande en relativt ung sektor som på kort tid har vuxit snabbt och fått brett genomslag. Med detta har många och svåra problemställningar följt. Vi har inte alla svaren på de här frågeställningarna då det på många sätt är en ny spelplan vi har framför oss, men vi vet från vår erfarenhet av engagemang med andra sektorer genom åren att svåra frågeställningar går att adressera om man arbetar strukturerat med problemen. Vårt mål är att det här dokumentet ska vara en plattform för det arbetet. Inte bara för oss och andra investerare men också för övriga intressenter som är engagerade i frågorna.”

Eva Grambye, vVD Danska Institutet för Mänskliga Rättigheter;

”Teknikjättarnas påverkan på mänskliga rättigheter är omfattande och inkluderar effekter kopplade till insamling, användning och kommersialisering av personuppgifter och moderering av innehåll. Risker kring mänskliga rättigheter är förankrade i tech-bolagens affärsmodeller, bolagsstyrning och incitamentsstrukturer. För att motverka riskerna rekommenderar vi att mänskliga rättighetsöverväganden integreras i tekniska giganters affärsstrategier, policyer och planering. Det är därför mycket positivt att se AP-fondernas etikråd sända en så stark signal till de här bolagen. Investerare har ett ansvar för att respektera mänskliga rättigheter och de ska använda sina möjligheter till att påverka bolagen i sin portfölj.”

En större grupp investerare står bakom framtagandet av dokumentet och har tillsammans med AP-fondernas Etikråd börjat engagera sig med tech-bolagen kring de här förväntningarna;

APG, AXA Investment Management, Church of England Pensions Board, Church Commissioners of England, COMGEST, Kempen, Legal & General Investment Management, LGPS Central, New Zealand Super Fund, Robeco, Royal London Asset Management, USS

Förväntansdokumentet finns här för nedladdning.

För mer information kontakta:

John Howchin, Generalsekreterare AP-fondernas etikråd, +46 8 555 17 176, john.howchin@councilonethics.org

Christina Olivecrona, Ordförande AP-fondernas etikråd 2020, telefon: + 46 31 704 29 00, christina.olivecrona@ap2.se

Etikrådet arbetar utifrån AP-fondernas uppdrag att skapa hög avkastning till låg risk till nuvarande och framtida pensionärer och den gemensamma värdegrunden – att proaktivt verka för en hållbar utveckling, agera och ställa krav på transparens och positiva förändringar. Etikrådet arbetar både förebyggande och reaktivt med globala bolag i AP-fondernas portföljer. Utgångspunkten är att välskötta och ansvarstagande bolag över tid ger högre avkastning till lägre risk. Målet för Etikrådets arbete är att bolag och branscher ska arbeta systematiskt, strukturerat och transparent med hållbarhet.

Favourable return as the world transitions from crisis to restart13.7.2021 07:00:00 CEST | Press release

The Fourth Swedish National Pension Fund’s (AP4) return for the first half of 2021 was 10.0 before costs, and 9.9% after costs. AP4’s total fund capital as per 30 June 2021 was SEK 489.8 billion, compared with SEK 449.4 billion at the start of the year. The result for the first half of 2021 was SEK 44.5 billion. During the same period, net payments from AP4 to the pension system totalled SEK 4.2 billion. The portfolio’s active return during the first half of the year was higher than the return for AP4’s benchmark portfolio, by 0.8 percentage points. Currency exposure at the end of the period was 21.0% of fund capital, which was unchanged since the beginning of the year.

God avkastning när världen ställer om från kris till återstart13.7.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Fjärde AP-fondens (AP4) avkastning för första halvåret 2021 uppgick till 10,0 procent före kostnader och 9,9 procent efter kostnader. AP4:s totala fondkapital uppgick per sista juni 2021 till 489,8 miljarder kronor, att jämföra med 449,4 miljarder kronor vid årets ingång. Resultatet för första halvåret 2021 blev 44,5 miljarder kronor. Under samma period betalades netto 4,2 miljarder kronor från AP4 till pensionssystemet. Portföljens aktiva avkastning under första halvåret överträffade avkastningen för AP4:s referensportfölj med 0,8 procentenheter. Valutaexponeringen vid utgången av perioden uppgick till 21,0 procent av fondkapitalet, vilket var oförändrat i förhållande till årets början.

AP4 reports good return for 202019.2.2021 07:00:00 CET | Press release

After a year dominated by the Covid-19 pandemic and exceptional market movements, AP4’s return for 2020 ended at 9.6% after costs. Successful asset management contributed 2.4 percentage points to the return. The net result for the year was SEK 39.3 billion, and during the year the fund capital increased to SEK 449.4 billion after a total of SEK 7.9 billion was paid out to the pension system. Total costs amounted to 0.09% of assets under management. AP4 has cut the carbon footprint of its investments in the listed equities portfolio in half since 2010 and has now concretised new, ambitious climate targets aiming to once again halve the carbon footprint by 2030 with a view to have net-zero emissions by 2040 at the latest.

AP4 redovisar god avkastning 202019.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter ett år präglat av covid-19 med exceptionella marknadsrörelser blev avkastningen under 2020 till slut 9,6 procent efter kostnader. Framgångsrik aktiv förvaltning bidrog till avkastningen med 2,4 procentenheter. Resultatet blev 39,3 miljarder kronor och under året ökade fondkapitalet till 449,4 miljarder kronor samtidigt som 7,9 miljarder kronor betalades ut till pensionssystemet. Totala kostnader uppgick till 0,09 procent av förvaltat kapital. AP4 har halverat den noterade aktieportföljens koldioxidavtryck sedan 2010 och konkretiserar nu nya ambitiösa klimatmål som innebär att halvera utsläppen än en gång fram till år 2030 för att sedan nå netto nollutsläpp senast år 2040.