AP-fondernas hållbarhetsarbete kommer väl ut i Riksrevisionens granskning

AP-fonderna (AP1-AP4) välkomnar den granskning som Riksrevisionen under 2020 - 2021 har genomfört avseende AP-fondernas hållbarhetsarbete och den rapport som presenterades den 3 juni 2021. Hållbarhet är en mycket viktig och integrerad del av AP-fondernas arbete och något som AP-fonderna har arbetat med länge och kontinuerligt utvecklar.

Riksrevisionens granskning visar att AP-fondernas hållbarhetsarbete är ändamålsenligt i förhållande till uppdraget. Granskningen bekräftar också att AP-fonderna har etablerade processer och integrerar hållbarhet i investeringar och i ägarstyrning.

Riksrevisionen framför ett antal rekommendationer kring hållbarhetsrapportering och redovisning av nyckeltal. Detta är inte unikt för AP-fonderna utan något hela branschen arbetar hårt med. Rapporten belyser väl de utmaningar som AP-fonderna och alla andra motsvarande investerare har, i Sverige såväl som internationellt, vad gäller att på ett enkelt och lättförståeligt sätt redovisa det omfattande, svåra och komplexa hållbarhetsarbete som bedrivs.

Granskningen har inte jämfört AP-fondernas hållbarhetsarbete med motsvarande pensionsfonder internationellt. Det gjorde McKinsey på uppdrag av finansdepartementet vid den årliga utvärderingen 2019. I den rapporten framgår att AP-fonderna ligger i framkant inom hållbarhet jämfört med ledande institutionella investerare globalt och fortsätter förbättra sitt arbete i linje med den snabba utvecklingen på området. Internationellt utmärker AP-fonderna sig framför allt genom sitt ägarengagemang, men ligger även i framkant gällande integration av hållbarhet i kapitalförvaltningen.

Riksrevisionens granskning görs mot bakgrund av de nya lagregler avseende hållbar förvaltning för AP-fonderna som trädde i kraft den 1 januari 2019. De nya reglerna innebär en högre ambitionsnivå inom hållbarhet och det infördes i lagtext att förvaltningen ska bedrivas föredömligt genom ansvarsfulla investeringar och ansvarsfullt ägande. Målet ska uppnås utan att AP-fonderna gör avkall på det övergripande målet om långsiktigt hög avkastning. AP-fonderna välkomnade att hållbarhet infördes i lagtext. AP-fonderna är ledande inom hållbar förvaltning bland pensionsfonder idag och ambitionen är att vara det även i framtiden.

AP-fondernas uppdrag
AP-fonderna förvaltar buffertkapitalet i det allmänna pensionssystemet på uppdrag av Sveriges riksdag och det svenska folket till förmån för dagens och morgondagens pensionärer. AP-fonderna (AP1 - AP4) har samma uppdrag och styrs av lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder), men har skilda förvaltningsstrategier. Vid utgången av 2020 uppgick det gemensamma fondkapitalet till 1 651 miljarder kronor. AP-fonderna balanserar in- och utbetalningar till pensionssystemet och har sedan starten betalat in netto 176 miljarder kronor till pensionssystemet. AP-fondernas tillgångar utgör nu 16 procent av tillgångarna i pensionssystemet.

Läs mer om AP-fondernas hållbarhetsarbete på www.etikradet.se www.ap1.se, www.ap2.se, www.ap3.se , www.ap4.se

För mer information kontakta:
Sara Christensen, Kommunikationschef AP1, sara.christensen@ap1.se
Ulrika Danielson, Kommunikationschef AP2, ulrika.danielson@ap2.se
Lil Larås Lindgren, Kommunikationschef AP3, lil.lindgren@ap3.se
Karoline Hammar, Kommunikationschef AP4, karoline.hammar@ap4.se

AP4 reports good return for 202019.2.2021 07:00:00 CET | Press release

After a year dominated by the Covid-19 pandemic and exceptional market movements, AP4’s return for 2020 ended at 9.6% after costs. Successful asset management contributed 2.4 percentage points to the return. The net result for the year was SEK 39.3 billion, and during the year the fund capital increased to SEK 449.4 billion after a total of SEK 7.9 billion was paid out to the pension system. Total costs amounted to 0.09% of assets under management. AP4 has cut the carbon footprint of its investments in the listed equities portfolio in half since 2010 and has now concretised new, ambitious climate targets aiming to once again halve the carbon footprint by 2030 with a view to have net-zero emissions by 2040 at the latest.

AP4 redovisar god avkastning 202019.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter ett år präglat av covid-19 med exceptionella marknadsrörelser blev avkastningen under 2020 till slut 9,6 procent efter kostnader. Framgångsrik aktiv förvaltning bidrog till avkastningen med 2,4 procentenheter. Resultatet blev 39,3 miljarder kronor och under året ökade fondkapitalet till 449,4 miljarder kronor samtidigt som 7,9 miljarder kronor betalades ut till pensionssystemet. Totala kostnader uppgick till 0,09 procent av förvaltat kapital. AP4 har halverat den noterade aktieportföljens koldioxidavtryck sedan 2010 och konkretiserar nu nya ambitiösa klimatmål som innebär att halvera utsläppen än en gång fram till år 2030 för att sedan nå netto nollutsläpp senast år 2040.

AP-fondernas etikråd ställer krav på tech-sektorn kring mänskliga rättigheter15.12.2020 12:46:34 CET | Pressmeddelande

Ett omtumlande och dramatiskt första halvår 202014.7.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande