Är Henric eller Joanna Stillman Mästarnas Mästare?

Danssporten gör entré i det prestigefyllda programmet Mästarnas Mästare, då förbundets landslagscoacher tackade ja, när SVT frågade.
Henric och Joanna Stillman vid SM i Bugg & Rock n Roll 2021

Det är legender inom Boogie Woogie och Lindy Hop, Joanna och Henric Stillman, som ska visa musklerna i tävlingen och även ge en bild av svensk danssport och deras framgångar.

- Jag trodde SVT ville att vi skulle dansa i något av programmen! Inte att vi skulle tävla i ett så prestigefyllt program, säger Henric i en intervju med Svenska Danssportförbundet. Jag tackade ja, utan att ha pratat med Joanna.

1997 började Västeråsparet Joanna och Henric, tävla tillsammans i Boogie Woogie. 1999 blev de medlemmar i svenska landslaget, vilket var början på en framgångsrik internationell tävlingskarriär. 2000 tog paret sitt första SM-guld tillsammans, blev nordiska mästare och vann silver på junior-VM i Boogie Woogie. Många medaljer och pokaler har det blivit från SM, NM, EM och VM.

- Jag tror inte någon av oss vet hur många tävlingar vi vunnit, säger Joanna och skrattar. För oss är det en livsstil. Det blev några års paus när vi fick våra två barn, men sen var vi tillbaka på dansgolvet igen.

Paret berättar att de brukade träna och tävla för att nå medaljerna, nu är det mer fokus på att vinna publikens jubel och hjärtan.

Lindy Hop är grunden i alla swingdanser och musiken, stilen och hela uttrycket har alltid varit favoriten. Lindy Hop är mer underhållning än dans, men Boogie Woogie banade vägen in i karriären.

Idag är paret landslagscoacher i Team Sweden Boogie Woogie och både förbundet och dansarna inom elit och landslagssatsningen, kan inte få ett bättre stöd i sin utveckling. Privat är de tränare, både i Sverige och resten av världen.

- För oss är det viktigt att inkludera alla åldersgrupper på olika sätt. Att inspirera och dela dansglädjen med andra människor, säger Henric.

På frågan om deras barn är intresserade av danssport, så är svaret nej. Men den uppväxten som de får med sig, genom att följa sina föräldrar inom danssporten, med den gemenskap som följer med, ser de båda två som ovärderligt.

Hur var det då att tävla mot varandra i Mästarnas Mästare? Henric är mest tävlingsinriktad och tyckte att det gick bra. Joanna berättar skrattandes, att vi-känslan är otroligt djupt rotad och att det även tog sig uttryck i hennes samtal under programinspelningen.

Förberedelserna var seriösa under sommaren 2021. På tre månader skulle fysik och psyke harmonisera och den nivån tycker de båda att de uppnådde. Resultatet får vi se under våren!

Joanna och Henric är människor som bubblar av livsglädje och ett kreativt tänk. Idéerna är många och nu ska några av dem ta form. En resa vi gärna följer, under och efter Mästarnas Mästare.

Henric och Joanna Stillman vid SM i Bugg & Rock n Roll 2021