Årets cykling för att samla in pengar till barn med särskilda behov blev stor succé för Måns Möller

Måns Möller och Christer Skog är tillbaka efter årets cykeläventyr som gick under namnet #cyklaför autism. Till slut blev det totalt 220 mil på 13 dagar, och genom två länder Sverige och Danmark och 150.000:- insamlade till Insamlingsstiftelsen Viggo Foundation.

Det var den 5 juni som duon begav sig av hemifrån med ambitionen att efter vägen samla in pengar till Viggo Foundation och alla barns rätt att idrotta.

Resan startade i Stockholm och följde östkusten ner till Karlskrona, sedan vidare till västkusten och Halmstad. Från Helsingborg gick färden över till Danmark och Helsingör, vidare till Själlands Udde och norrut över Jylland till Fredrikshamn. Därifrån blev det färja till Göteborg och vidare till Mariestad, Ludvika, Falun och Hudiksvall.

Som om inte det var nog tog grabbarna en bonusetapp på 25 mil från Söderhamn till Stockholm.
- Det var spännande att få cykla på ”hemmaplan”, tidigare har vi ju annars bara cyklat i andra länder, säger Christer.
- Det finns ett enormt stort urval av fina cykelvägar här hemma, och i Danmark är det till och med bättre ändå. Cykelbanorna i Danmark är bilfria, och vi såg många barn och ungdomar som var ute och verkligen tränade cykling där. Enda nackdelen var att vi fick ett 20-tal punktering just i Danmark, så vi missade färjan till Norge och beslutade oss för att ta en annan del av Sverige istället.

Vad var höjdpunkten på resan, Måns?
- Det var att komma till Borlänge och dela ut pengar från Viggo Foundation till Anette och Börje i Borlänge Alpina som bedriver slalomträning för barn med särskilda behov, säger Måns Möller. Det är ju därför som vi gör det här!
- Vi har träffat fantastiska människor efter vägen som stöttat och även cyklat med oss. Det har kommit in mycket pengar till Viggo Foundation som gör det möjligt att dela ut till föreningar som kan arrangera läger för barn med autism så att de får möjlighet till fysisk aktivitet, säger Christer.

Vad hände nu?
- Nu ska vi vila våra trötta och slitna ben, sen får vi väl börja fundera på var vi ska cykla nästa år...

Följ Viggofoundation på Facebook  och Instagram

För mer information och kontakt med Måns Möller hör av er till Viggofoundation@gmail.com