Årets domare i SBL Herr – Apostolos Kalpakas

Under slutspelet i Svenska Basketligan Herr delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2022-2023. Idag delar vi ut priset Årets domare - som går till Apostolos Kalpakas

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för andra gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets domare: Apostolos Kalpakas

För tionde året i rad, elfte utmärkelsen totalt, årets domare – Apostolos ”Appe” Kalpakas.

I omröstningen för utmärkelsen Årets domare fick både Apostolos Kalpakas och Sara Månsson lika stort stöd från fansen, avgörande föll på coach/media/lagkaptenerna-röster.

Kommentar till utmärkelsen:
" Att hålla så hög nivå, under så lång tid är imponerande. Appes förmåga att utveckla sig och hålla nivån är imponerande. Spelförståelsen och kontakten med spelare och ledare är på en helt egen nivå. En institution inom domarkåren och Svensk Basket. Helt enkelt imponerande!"

Röstresultat Topp 5

ÅRETS DOMARE

Apostolos Kalpakas

Sara Månsson

Rickard Eriksson

Niklas Persson

Hammadi Neffati

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 18 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.