Årets julrapport: Julhandeln väntas skapa 15 000 extra jobb

Julen är handelns viktigaste försäljningsperiod. I takt med att försäljningen av julklappar och julmat ökar växer både skatteintäkterna och antalet arbetstillfällen. Svensk Handels julrapport visar att merförsäljningen som sker i samband med julhandeln genererar fem miljarder kronor i extra skatteintäkter och möjliggöra upp till 15 000 extra jobbtillfällen.
– För att hinna ta hand om alla kunder i julruschen är det många handlare som anställer extra personal. Handeln är en viktig jobbskapare och i årets julhandel kommer många unga att få chansen till sitt första jobb. Det är den bästa julklapp en ungdom kan få, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Fler köper klapparna på nätet
Näthandeln växer och årets julrapport visar att det är nästan lika vanligt att köpa julklapparna på nätet, som att inhandla dem i butiker där kunden bor. Enligt årets julrapport kommer 4 av 10 konsumenter att köpa majoriteten av julklapparna i butiker i närområdet, för fyra år sedan var motsvarande siffra 6 av 10.
– Ett enormt utbud, bekvämlighet och total pristransparens driver tillväxten för näthandeln i snabb takt. Stora delar av e-handeln kommer att ha fullt upp i jul, säger Karin Johansson.
Hållbarhet viktigt när julmaten inhandlas
Nästan varannan kund (48 %) anger att miljö- och hållbarhetsaspekter är viktiga när julmaten ska handlas, motsvarande siffra för julklappsinköpen är 41 procent.
– När allt fler kunder prioriterar hållbarhetsfrågan blir det avgörande för butikernas lönsamhet att erbjuda flera hållbara alternativ. Vi ser också hur många företag i handeln gör före sin kund och inspirerar dem till att göra mer hållbara inköp, säger Karin Johansson.
Vad krävs då för att det ska bli en riktig jul? Vänner och familj, julmat och julpynt är det som är allra viktigast för att skapa den riktiga julstämningen.
Nyckelord
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Bilder


Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
