Årets julrapport: Julhandeln väntas skapa 15 000 extra jobb
Julen är handelns viktigaste försäljningsperiod. I takt med att försäljningen av julklappar och julmat ökar växer både skatteintäkterna och antalet arbetstillfällen. Svensk Handels julrapport visar att merförsäljningen som sker i samband med julhandeln genererar fem miljarder kronor i extra skatteintäkter och möjliggöra upp till 15 000 extra jobbtillfällen.
– För att hinna ta hand om alla kunder i julruschen är det många handlare som anställer extra personal. Handeln är en viktig jobbskapare och i årets julhandel kommer många unga att få chansen till sitt första jobb. Det är den bästa julklapp en ungdom kan få, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Fler köper klapparna på nätet
Näthandeln växer och årets julrapport visar att det är nästan lika vanligt att köpa julklapparna på nätet, som att inhandla dem i butiker där kunden bor. Enligt årets julrapport kommer 4 av 10 konsumenter att köpa majoriteten av julklapparna i butiker i närområdet, för fyra år sedan var motsvarande siffra 6 av 10.
– Ett enormt utbud, bekvämlighet och total pristransparens driver tillväxten för näthandeln i snabb takt. Stora delar av e-handeln kommer att ha fullt upp i jul, säger Karin Johansson.
Hållbarhet viktigt när julmaten inhandlas
Nästan varannan kund (48 %) anger att miljö- och hållbarhetsaspekter är viktiga när julmaten ska handlas, motsvarande siffra för julklappsinköpen är 41 procent.
– När allt fler kunder prioriterar hållbarhetsfrågan blir det avgörande för butikernas lönsamhet att erbjuda flera hållbara alternativ. Vi ser också hur många företag i handeln gör före sin kund och inspirerar dem till att göra mer hållbara inköp, säger Karin Johansson.
Vad krävs då för att det ska bli en riktig jul? Vänner och familj, julmat och julpynt är det som är allra viktigast för att skapa den riktiga julstämningen.
Nyckelord
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Bilder
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum