Årets Kasper Salin-prisjury utsedd

Juryn för Sveriges Arkitekters Kasper Salin-pris är utsedd. Fyra väl meriterade branschpersoner, tre svenska och en dansk, är nu redo att börja arbetet med att välja ut årets bästa byggnad. Vem som vinner Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris avslöjas på Arkitekturgalan i början av 2021.

Kasper Salin-prisjuryn 2020. Fr v: Torun Hammar (foto: SFV), Joakim Lyth (foto: Wingårdhs), Karin Milles (foto: Rosie Alm) och Dan Stubbergaard (foto: Nicolai Linares).

– Jag ser mycket fram emot juryarbetet! Min förhoppning är att vi får ta del av en variationsrikedom med hus från hela landet, stora och små, privata och offentliga, som vi kan utvärdera och sedan besöka. Det är först när man rör sig i och kring ett byggnadsverk som man på riktigt får en känsla för dess arkitektoniska egenheter och kvaliteter, säger juryns ordförande Karin Milles, arkitekt SAR/MSA och stadsarkitekt i Norrköping.

Karin Milles ingår för andra året i juryn och det gör även arkitekt SAR/MSA Joakim Lyth. Han är anställd på Wingårdhs och har bland annat ritat Malmö saluhall, som var nominerad till Kasper Salin-priset 2018. Nyvalda är arkitekt SAR/MSA Torun Hammar och arkitekt MAA Dan Stubbergaard. Torun Hammar är enhetschef projektutveckling på Statens Fastighetsverk där hon var projektägarföreträdare vid Nationalmuseums omdaning, nominerad till Kasper Salin-priset 2018. Hon har arbetat med kvalificerad ombyggnad i 25 år, bland annat Stockholms slotts fasad. Dan Stubbergaard är grundare av det internationellt verksamma Köpenhamnsföretaget Cobe, känt för att ha utvecklat Nordhavnområdet i Köpenhamn och Sverigeaktuellt med Geelys designcenter i Göteborg och Science Center i Lund.

Juryn utses av Sveriges Arkitekters akademi för arkitektur. Sekreterare i juryn är arkitekt SAR/MSA Julia Hertzman, processledare på Sveriges Arkitekter.

Vem som helst kan ge förslag till Kasper Salin-priset via ett webbformulär. I slutet av augusti går juryn igenom förslagen, som brukar uppgå till ett 100-tal, och väljer ut de 20–30 mest intressanta som undersöks på plats. De vaskar sedan fram fyra nominerade byggnadsverk (eller grupp av byggnader) och bland dem en vinnare som avslöjas på Arkitekturgalan.

Sveriges Arkitekters Kasper Salin-pris grundades 1962 av dåvarande SAR, som sedan 2002 ingår i Sveriges Arkitekter, utifrån en donation av Stockholms stadsarkitekt Kasper Salin (1856–1919). Det delas ut varje år till det bästa byggnadsverket, eller grupp av byggnader, av hög arkitektonisk kvalitet.

– Vi delar ut Kasper Salin-priset för att lyfta goda exempel och stimulera till debatt om kvalitet. Denna vår då livet i så hög grad levs via skärm och i social distansering känns det trösterikt att juryn, likt våra andra prisjuryer, kommer att bedöma husen genom att känna, lyssna och uppleva fysiskt. För arkitektur skapas för mer än ögonen, den är till för alla sinnen, säger Elisabet Elfström, Sveriges Arkitekters tf förbundsdirektör.

Fotona är fria att användas för redaktionell publicering.

För intervjuer, frågor om juryn eller om Sveriges Arkitekters priser, kontakta presschef Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mejl elisabet.naslund@arkitekt.se.

Kasper Salin-prisjuryn 2020. Fr v: Torun Hammar (foto: SFV), Dan Stubbergaard (foto: Nicolai Linares), Joakim Lyth (foto: Wingårdhs) och Karin Milles (foto: Rosie Alm).
Tf förbundsdirektör Elisabet Elfström. Foto: Peter Phillips

Sveriges Arkitekter är en fack- och branschorganisation för alla arkitekter i Sverige, vare sig de jobbar med inredning, hus, landskap eller planering. Vi organiserar omkring 90 procent av den samlade arkitektkåren och är därigenom en stark röst för yrket. Vårt mål är att arkitekter ska ha en bred och ledande roll i planering och samhällsbyggnad. Vår vision är bra arkitektur, som möter behoven hos dem som ska uppleva den byggda miljön i dag och i morgon.

Regeringsuppdrag stöttar offentliga byggherrar16.6.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Dagens regeringsuppdrag ger bättre stöd till offentliga byggherrar att i upphandlingar kunna prioritera största möjliga värde för pengarna. Bostadsminister Per Bolund ger Upphandlingsmyndigheten ansvaret för att kvalitet i arkitektur och gestaltad livsmiljö får större tyngd vid offentlig upphandling. Det är en viktig pusselbit för att det offentliga ska agera förebildligt, som på sikt ger en bättre byggd miljö.