Årets kommun koras i prisutdelningen på Nordic Property Expo

Den 11-12 september startar fastighetsbranschens nya stora mässa Nordic Property Expo, som hålls på Svenska Mässan i Göteborg. Nu står det klart att de prestigefulla utmärkelserna Årets Kommun och Årets Klättrare kommer att delas ut av Sveriges Byggindustrier, under mässans första dag.

Sveriges Byggindustrier Väst har utvärderat 11 kommuner inom Göteborgsregionen och Södra Älvsborg utifrån hur väl de lyckats med sina plan- och byggprocesser.

- Vi vill genom priserna uppmärksamma de kommuner som anstränger sig för att förbättra sina plan- och byggprocesser. Att hitta bra samarbetsformer och bra dialog mellan kommuner och byggbranschen är nyckeln till en framgångsrik stadsutveckling. Därför känns det jättekul att utse vinnarna under Nordic Property Expo, där både branschen och kommunerna är på plats, säger Petra Sedelius, Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier vill genom dessa utmärkelser bidra med inspiration och möjlighet för kommunerna att lära av varandra och hitta goda exempel som kan göra skillnad för en kommuns utvecklingsresa.

Vinnarna tillkännages vid en prisutdelning den 11 september klockan 16:15 på Nordic Property Expos Investeringsscen på Svenska Mässan i Göteborg. Prisutdelare är Pehr-Olof Olofsson, ordförande Hus- och Bostadsutskottet, Sveriges Byggindustrier Väst.

De 11 nominerade kommunerna är: Ale, Alingsås, Borås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Ulricehamn.

Representanter från media är varmt välkomna att delta i prisutdelningen. Anmälan om pressackreditering görs via: www.propertyexpo.se

Information om priset:

Årets Kommun och Årets Klättrare är ett vandringspris som utgår från undersökningen Byggdialogindex, där 11 västsvenska kommuner utvärderas när det gäller plan- och byggprocessen, utifrån byggföretagens perspektiv. Syftet är att identifiera förbättringspotential samt jämföra kommunerna med möjlighet till benchmark. Byggdialogindex genomförs av Demoskop på uppdrag av Sveriges Byggindustrier Väst, för tredje gången.

För mer information, kontakta:

Anki Fagerström, affärsansvarig, Nordic Property Expo

Tel +46 31 708 82 37
anki.fagerstrom@svenskamassan.se

Om Nordic Property Expo

Nordic Property Expo är en komplett mötesplats för framtidens fastighetsbransch med tre tydliga områden; mässa, investeringsforum och konferens. Bakom initiativet står Fastighetsägarna och Svenska Mässan i samarbete med Sveriges Byggindustrier, Gröna städer, Building Future Institute och Business Region Göteborg.

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.