Årets kommun koras i prisutdelningen på Nordic Property Expo

Den 11-12 september startar fastighetsbranschens nya stora mässa Nordic Property Expo, som hålls på Svenska Mässan i Göteborg. Nu står det klart att de prestigefulla utmärkelserna Årets Kommun och Årets Klättrare kommer att delas ut av Sveriges Byggindustrier, under mässans första dag.

Sveriges Byggindustrier Väst har utvärderat 11 kommuner inom Göteborgsregionen och Södra Älvsborg utifrån hur väl de lyckats med sina plan- och byggprocesser.

- Vi vill genom priserna uppmärksamma de kommuner som anstränger sig för att förbättra sina plan- och byggprocesser. Att hitta bra samarbetsformer och bra dialog mellan kommuner och byggbranschen är nyckeln till en framgångsrik stadsutveckling. Därför känns det jättekul att utse vinnarna under Nordic Property Expo, där både branschen och kommunerna är på plats, säger Petra Sedelius, Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier vill genom dessa utmärkelser bidra med inspiration och möjlighet för kommunerna att lära av varandra och hitta goda exempel som kan göra skillnad för en kommuns utvecklingsresa.

Vinnarna tillkännages vid en prisutdelning den 11 september klockan 16:15 på Nordic Property Expos Investeringsscen på Svenska Mässan i Göteborg. Prisutdelare är Pehr-Olof Olofsson, ordförande Hus- och Bostadsutskottet, Sveriges Byggindustrier Väst.

De 11 nominerade kommunerna är: Ale, Alingsås, Borås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Ulricehamn.

Representanter från media är varmt välkomna att delta i prisutdelningen. Anmälan om pressackreditering görs via: www.propertyexpo.se

Information om priset:

Årets Kommun och Årets Klättrare är ett vandringspris som utgår från undersökningen Byggdialogindex, där 11 västsvenska kommuner utvärderas när det gäller plan- och byggprocessen, utifrån byggföretagens perspektiv. Syftet är att identifiera förbättringspotential samt jämföra kommunerna med möjlighet till benchmark. Byggdialogindex genomförs av Demoskop på uppdrag av Sveriges Byggindustrier Väst, för tredje gången.

För mer information, kontakta:

Anki Fagerström, affärsansvarig, Nordic Property Expo

Tel +46 31 708 82 37
anki.fagerstrom@svenskamassan.se

Om Nordic Property Expo

Nordic Property Expo är en komplett mötesplats för framtidens fastighetsbransch med tre tydliga områden; mässa, investeringsforum och konferens. Bakom initiativet står Fastighetsägarna och Svenska Mässan i samarbete med Sveriges Byggindustrier, Gröna städer, Building Future Institute och Business Region Göteborg.

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.