Årets kommun koras i prisutdelningen på Nordic Property Expo

Den 11-12 september startar fastighetsbranschens nya stora mässa Nordic Property Expo, som hålls på Svenska Mässan i Göteborg. Nu står det klart att de prestigefulla utmärkelserna Årets Kommun och Årets Klättrare kommer att delas ut av Sveriges Byggindustrier, under mässans första dag.

Sveriges Byggindustrier Väst har utvärderat 11 kommuner inom Göteborgsregionen och Södra Älvsborg utifrån hur väl de lyckats med sina plan- och byggprocesser.

- Vi vill genom priserna uppmärksamma de kommuner som anstränger sig för att förbättra sina plan- och byggprocesser. Att hitta bra samarbetsformer och bra dialog mellan kommuner och byggbranschen är nyckeln till en framgångsrik stadsutveckling. Därför känns det jättekul att utse vinnarna under Nordic Property Expo, där både branschen och kommunerna är på plats, säger Petra Sedelius, Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier vill genom dessa utmärkelser bidra med inspiration och möjlighet för kommunerna att lära av varandra och hitta goda exempel som kan göra skillnad för en kommuns utvecklingsresa.

Vinnarna tillkännages vid en prisutdelning den 11 september klockan 16:15 på Nordic Property Expos Investeringsscen på Svenska Mässan i Göteborg. Prisutdelare är Pehr-Olof Olofsson, ordförande Hus- och Bostadsutskottet, Sveriges Byggindustrier Väst.

De 11 nominerade kommunerna är: Ale, Alingsås, Borås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Ulricehamn.

Representanter från media är varmt välkomna att delta i prisutdelningen. Anmälan om pressackreditering görs via: www.propertyexpo.se

Information om priset:

Årets Kommun och Årets Klättrare är ett vandringspris som utgår från undersökningen Byggdialogindex, där 11 västsvenska kommuner utvärderas när det gäller plan- och byggprocessen, utifrån byggföretagens perspektiv. Syftet är att identifiera förbättringspotential samt jämföra kommunerna med möjlighet till benchmark. Byggdialogindex genomförs av Demoskop på uppdrag av Sveriges Byggindustrier Väst, för tredje gången.

För mer information, kontakta:

Anki Fagerström, affärsansvarig, Nordic Property Expo

Tel +46 31 708 82 37
anki.fagerstrom@svenskamassan.se

Om Nordic Property Expo

Nordic Property Expo är en komplett mötesplats för framtidens fastighetsbransch med tre tydliga områden; mässa, investeringsforum och konferens. Bakom initiativet står Fastighetsägarna och Svenska Mässan i samarbete med Sveriges Byggindustrier, Gröna städer, Building Future Institute och Business Region Göteborg.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.