Årets kommun koras i prisutdelningen på Nordic Property Expo

Den 11-12 september startar fastighetsbranschens nya stora mässa Nordic Property Expo, som hålls på Svenska Mässan i Göteborg. Nu står det klart att de prestigefulla utmärkelserna Årets Kommun och Årets Klättrare kommer att delas ut av Sveriges Byggindustrier, under mässans första dag.

Sveriges Byggindustrier Väst har utvärderat 11 kommuner inom Göteborgsregionen och Södra Älvsborg utifrån hur väl de lyckats med sina plan- och byggprocesser.

- Vi vill genom priserna uppmärksamma de kommuner som anstränger sig för att förbättra sina plan- och byggprocesser. Att hitta bra samarbetsformer och bra dialog mellan kommuner och byggbranschen är nyckeln till en framgångsrik stadsutveckling. Därför känns det jättekul att utse vinnarna under Nordic Property Expo, där både branschen och kommunerna är på plats, säger Petra Sedelius, Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier vill genom dessa utmärkelser bidra med inspiration och möjlighet för kommunerna att lära av varandra och hitta goda exempel som kan göra skillnad för en kommuns utvecklingsresa.

Vinnarna tillkännages vid en prisutdelning den 11 september klockan 16:15 på Nordic Property Expos Investeringsscen på Svenska Mässan i Göteborg. Prisutdelare är Pehr-Olof Olofsson, ordförande Hus- och Bostadsutskottet, Sveriges Byggindustrier Väst.

De 11 nominerade kommunerna är: Ale, Alingsås, Borås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Ulricehamn.

Representanter från media är varmt välkomna att delta i prisutdelningen. Anmälan om pressackreditering görs via: www.propertyexpo.se

Information om priset:

Årets Kommun och Årets Klättrare är ett vandringspris som utgår från undersökningen Byggdialogindex, där 11 västsvenska kommuner utvärderas när det gäller plan- och byggprocessen, utifrån byggföretagens perspektiv. Syftet är att identifiera förbättringspotential samt jämföra kommunerna med möjlighet till benchmark. Byggdialogindex genomförs av Demoskop på uppdrag av Sveriges Byggindustrier Väst, för tredje gången.

För mer information, kontakta:

Anki Fagerström, affärsansvarig, Nordic Property Expo

Tel +46 31 708 82 37
anki.fagerstrom@svenskamassan.se

Om Nordic Property Expo

Nordic Property Expo är en komplett mötesplats för framtidens fastighetsbransch med tre tydliga områden; mässa, investeringsforum och konferens. Bakom initiativet står Fastighetsägarna och Svenska Mässan i samarbete med Sveriges Byggindustrier, Gröna städer, Building Future Institute och Business Region Göteborg.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.