Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Årets MVP, guard och artist i SBL herr

Historisk trippel för Nimrod Hilliard IV. Borås Baskets point guard tar hem priserna som Årets MVP, Årets Guard och Årets Artist i Svenska Basketligan. Endast Joakim Kjellbom har tidigare tagit hem tre utmärkelser samma säsong. Nimrod Hilliard IV har lett Borås Basket till en andraplats i serien och har fått Sjuhäradsbygden att drömma om guld.

Utmärkelserna röstas fram av coacher, lagkaptener och media förutom priserna Årets lyft och årets matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets MVP: Nimrod Hilliard IV, Borås Basket

Han värvades som en stjärna och laget byggdes runt honom. Borås såg potentialen mest av alla men skador stod i vägen. Men i år har årets MVP, årets guard och årets artist blommat ut till att bli SBL:s bäste spelare. Han snittar 19 poäng och över 6 assist per match men först och främst har han fört sitt lag till en andraplats i grundserien. Årets MVP tillika årets guard i SBL 2018-2019 heter Nimrod Hilliard IV!

Nimrod Hilliard IV, Borås Basket 52%

Auston Barnes, Södertälje Kings 29%

Axel Nordström, Uppsala Basket 6%

Årets guard: Nimrod Hilliard IV, Borås Basket

Han värvades som en stjärna och laget byggdes runt honom. Borås såg potentialen mest av alla men skador stod i vägen. Men i år har årets MVP och årets guard har blommat ut till att bli SBL:s bäste spelare. Han snittar 19 poäng och över 6 assist per match men först och främst har han fört sitt lag till en andraplats i grundserien. Årets MVP tillika årets guard i SBL 2018-2019 heter Nimrod Hilliard IV!

Nimrod Hilliard IV, Borås Basket 61%

Aleksa Solevic, Köping Basket 10%

Corban Collins, BC Luleå 6%

Årets artist: Nimrod Hilliard IV, Borås Basket

I vår fartblindhet är det ofta nyttigt att blicka tillbaka för att kunna uppskatta det som sker framför våra ögon just nu. Årets artist är den förste spelaren sedan legenden Doremus Bennerman som vinner för andra gången. På den nivån har han lagt sitt spel och förtrollat sin omgivning. Inte nog med att han är värd entrépengen själv, han för sitt lag till vinster också. Årets artist, för andra året i rad, är Nimrod Hilliard IV.

Nimrod Hilliard IV, Borås Basket 33%

Corban Collins, BC Luleå 16%

Adam Rönnqvist och Teyvon Meyers, Jämtland Basket 13%

Priserna delas ut i samband med den första semifinalen mellan Borås Basket och Norrköping Dolphins tisdagen den 9 april i Borås Sporthall.

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.