Årets sämsta bygge 2019

Tidningen Byggnadsarbetaren har utnämnt byggherren Brabos byggarbetsplatsen ”Six One” i prestigeprojektet Barkarbystaden i Järfälla till årets sämsta bygge 2019. Arbetsplatsen har länge kantats av dålig arbetsmiljö.

Ordförande Byggnads Stockholm-Gotland

Norr om Stockholm i Järfälla kommun bygger kommunen prestigeprojektet Barbarbystaden. En stadsdel som kommer få tunnelbana och enligt kommunen marknadsförs som ”En plats där människor, företag och besökare mår bra” Det är i den nya stadsdelen som årets sämsta bygge 2019 ligger. Huvudentreprenören är Hanssons Hus Entreprenad. Arbetsplatsen har länge kantats av problem.

Det är en arbetsplats med dålig styrning och struktur och det har varit svårt att få fram i vilka bolag byggnadsarbetarna jobbar på. Det finns inga avtal och det är problem med ID06-korten, säger Tomas Kullberg, ordförande Byggnads Stockholm-Gotland.

Så sent som i höstas skedde en allvarlig dödsolycka på arbetsplatsen. En byggnadsarbetare trillade ned från en byggnadsställning flera våningar och fastnat på vägen ned med huvudet. Mannen konstaterades död på plats av sjukvårdspersonal.

Dödsolyckor är den yttersta konsekvensen av dåligt arbetsmiljöarbete och denna arbetsplats har kantats av problem. Skyddsräcken har varit dåliga och det har funnits kunskapsbrister, säger Tomas Kullberg.

Brabos byggarbetsplats ”Six One” i prestigeprojektet Barkarbystaden i Järfälla med huvudentreprenören Hanssons Hus Entreprenad har länge kantats av arbetsmiljöproblem. Byggnads Stockholm-Gotland har gjort ett flertalet arbetsplatsbesök på arbetsplatsen både före och efter dödsolyckan. Problemen har fortsatt och idag åtsåg tidningen Byggnadsarbetaren arbetsplatsen till årets sämsta 2019.

Ordförande Byggnads Stockholm-Gotland
FOTO: Byggnads Stockholm-Gotland. Byggherren Brabos byggarbetsplats ”Six One” i prestigeprojektet Barkarbystaden i Järfälla där dödsolyckan inträffade.

Byggnads Stockholm-Gotland är det trygga fackförbundet för byggnadsarbetare och byggnadslärlingar. Vi är cirka 16 000 stolta yrkesarbetare som jobbar inom ett trettiotal olika yrkesgrupper i allt från stora internationella företag till små familjeföretag.