Arkitektbranschen dök under 2020

Alla pilar pekar neråt i Sveriges Arkitekters branschrapport 2020. Omsättning och rörelsemarginal minskar, arvodena är pressade och arbetslösheten är den högsta på 15 år. Men allt är inte nattsvart – vissa segment och företag klarar sig bra.

– Våra arkitektföretagare har upplevt en rad oerhört goda år. Nu dyker marknaden, projekt skjuts upp eller ställs in vilket så klart påverkar arkitektföretagen negativt. Det allvarligaste ur ett samhällsperspektiv är att de offentliga investeringarna minskar, alltså i skolor, särskilda boenden och andra kommunala och regionala projekt som är nödvändiga för allas vårt välbefinnande, säger förbundsdirektör Tobias Olsson.

Sveriges Arkitekters branschrapport har publicerats varje år sedan 2015 och visar en kraftigt expanderande bransch. I år är rapporten annorlunda utformad än tidigare; ett tidsdokument som speglar den osäkra tillvaro vi alla lever i på grund av coronapandemin.

Årets rapport visar att den brist på visshet som präglat 2020 har gett ett generellt ogynnsamt avtryck i arkitektbranschen. Majoriteten av de företagare som svarat på förbundets sysselsättnings- och arvodesenkät ser minskade möjligheter att få offentliga uppdrag att rita skolor och andra samhällsfastigheter. Även kommersiella lokaler som exempelvis hotell, handel och industri har bromsat in. Fler företag ger positiva svar i fråga om bostäder. Bostadsbyggandet ökade under årets första sex månader, men enligt SCB:s prognos minskar det 2021.

De mindre företagen (1–50 anställda) är generellt mer optimistiska än de stora i enkäten. De är nöjda med sin beläggning och vissa planerar att nyanställa.

– En orsak till de mindres ljusare syn är en marknadsförändring som antagligen kan kopplas till coronapandemin. Fler privatpersoner än tidigare har anlitat arkitekter under året och det är uppdrag som i första hand går till småföretag. Det ska bli intressant att se om trenden med privatpersoner som byggherrar håller i sig, säger Tobias Olsson.

De i sin helhet nedåtgående siffrorna innebär dock att de flesta arkitektföretag behöver rusta sig. För att inspirera Sveriges Arkitekters företagande medlemmar har en rad kvalificerade branschföreträdare skrivit varsitt kapitel med bäring på arkitektföretagens framtid. Flera av författarna återkommer till resiliens, det vill säga motståndskraft genom förändringsförmåga, som en nyckel till framgångsrikt företagande. Alltså att noga hålla koll på de globala megatrenderna liksom på de mindre lokala och snabbt ställa om utifrån omvärldsförändringar.

– Vi uppmanar företagarna att använda den här skakiga tiden till att ställa om – allt ifrån att kompetensutveckla sina medarbetare till att erbjuda nya typer av kundnytta. Med branschrapporten hoppas vi kunna ge stöd till våra företagande medlemmar, säger Tobias Olsson.

Nyckeltal för arkitektföretag

Omsättning

2019: 10,8 miljarder kr

2020 prognos: 10,2 miljarder kr

Omsättning per anställd

2019: 1,2 miljoner kr

2020: Osäkerheten på arbetsmarknaden gör att vi inte kan göra en prognos

Rörelsemarginal

2019:  11,7 %

2020 prognos 8,6 %

Arbetslöshet

Augusti 2019: 1,8 %

Oktober 2020: 3,8 %

Antal anställda

2019: 9000

Sveriges Arkitekter är en fack- och branschorganisation för alla arkitekter i Sverige, vare sig de jobbar med inredning, hus, landskap eller planering. Vi organiserar omkring 90 procent av den samlade arkitektkåren och är därigenom en stark röst för yrket. Vårt mål är att arkitekter ska ha en bred och ledande roll i planering och samhällsbyggnad. Vår vision är bra arkitektur, som möter behoven hos dem som ska uppleva den byggda miljön i dag och i morgon.

Emina Kovacic föreslås som ny ordförande i Sveriges Arkitekter5.11.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Karlshamns stadsarkitekt, arkitekt SAR/MSA Emina Kovacic, är valberedningens förslag till ordförande i fack- och branschorganisationen Sveriges Arkitekter. Med henne får förbundet en välkänd branschprofil som RUM utsåg till Årets makthavare 2019. Den blivande ordföranden brinner för demokratifrågor, kulturmiljö som kvalitetsstämpel och allt som bubblar bortom storstadshorisonten.

Möt de svenska arkitekterna på Archtober19.10.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Under den årliga arkitekturmånaden Archtober i New York presenterar tre svenska arkitekter hur de innovativt arbetar med trä, en tidlös och förnybar råvara som möter den senaste tekniken i svensk träarkitektur. Genom tre unika hus i Sverige visualiseras hur arkitekterna reducerat byggets klimatpåverkan med 50 procent och minskat byggtiden med 70 procent. Men också hur den svenska skogens återväxt kan skapa material för ett åttavåningshus, på en minut.

Regeringsuppdrag stöttar offentliga byggherrar16.6.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Dagens regeringsuppdrag ger bättre stöd till offentliga byggherrar att i upphandlingar kunna prioritera största möjliga värde för pengarna. Bostadsminister Per Bolund ger Upphandlingsmyndigheten ansvaret för att kvalitet i arkitektur och gestaltad livsmiljö får större tyngd vid offentlig upphandling. Det är en viktig pusselbit för att det offentliga ska agera förebildligt, som på sikt ger en bättre byggd miljö.