Arlas mjölk uppgraderas med nya miljökriterier

Arla stärker nu konceptet Arla Ko med nya miljö- och klimatkriterier, som adderas till de 14 särskilda kraven inom djuromsorg. Satsningen gäller all färsk mjölk under varumärket Arla Ko – den i randiga förpackningar – och ska bidra till att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.
Färsk svensk mjölk från Arla – med extra omsorg om kor och klimat. Foto: Arla

– Det här innebär ytterligare ett steg mot en mer hållbar mejeriproduktion. Vår mjölk erbjuder redan starka kriterier för djurvälfärd. Nu blir den en ännu mer konkret del av vår långsiktiga klimatresa. För en produkt med så stora volymer som Arla Ko-mjölken kan den här typen av förändringar göra stor skillnad, säger Sara Borg, ansvarig för varumärket Arla Ko.

Den randiga Arla Ko-mjölken har redan 14 särskilda kriterier för djurvälfärd – utöver vad svensk lagstiftning och Arlas eget kvalitetsprogram kräver – som bland annat omfattar extra långt sommarbete och att korna går fritt inomhus. Nu stärks konceptet ytterligare för att bidra till Arlas miljö- och klimatarbete och tillgodose konsumenters efterfrågan på mer hållbart producerad mjölk.

– Vi är stolta över att även inkludera miljökriterier för de gårdar som levererar till Arla Ko-mjölken, men klimatresan gäller hela kooperativet. Vårt arbete för att bli mer hållbara och nå våra klimatmål innebär successiva förändringar både för Arla som företag och för alla mjölkbönder, säger Sara Borg.

De nya miljö- och klimatkriterierna för Arla Ko-mjölken innebär att gårdarna:

• köper 100 procent förnybar el,
  • har höga poäng – över en viss gräns – i Arlas nya modell för hållbarhetsersättning, samt
  • får full pott för det som kallas utfordringskontroll i hållbarhetsmodellen, som lite förenklat ska bidra till att varje ko får precis rätt mängd mat och näring för att må bra, samtidigt som fodersvinnet blir så litet som möjligt.

I samband med uppgraderingen av Arla Ko-konceptet får förpackningarna dessutom en ny design för att spegla böndernas åtaganden. Både djuromsorgen och klimatarbetet på gårdarna tydliggörs på mjölkpaketen, och de klassiska ränderna uppdateras för att skapa en starkare koppling till originalränderna från 1992.

Särskilda avtal med mjölkbönderna garanterar att de extra kraven på djuromsorg, klimat och miljö efterlevs och de får en ersättning för lite högre kostnader. Mjölken särhålls i transporter och på mejeriet, innan den förpackas i de randiga paketen.

Fakta: Vilken mjölk berörs av de här särskilda kraven?

Den röda, gröna och blåa färska mjölken, i randiga paket, som tillhör varumärket Arla Ko. Det gäller både 1- och 1,5-litersförpackningar. På förpackningarna står det tydligt att mjölken kommer från gårdar som uppfyller de nya kriterierna, och lite kort om vad kriterierna innebär.

Läs mer om Arlas klimatresa

Färsk svensk mjölk från Arla – med extra omsorg om kor och klimat. Foto: Arla
Lättmjölk
Mellanmjölk
Standardmjölk

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.