Arlas mjölk uppgraderas med nya miljökriterier
– Det här innebär ytterligare ett steg mot en mer hållbar mejeriproduktion. Vår mjölk erbjuder redan starka kriterier för djurvälfärd. Nu blir den en ännu mer konkret del av vår långsiktiga klimatresa. För en produkt med så stora volymer som Arla Ko-mjölken kan den här typen av förändringar göra stor skillnad, säger Sara Borg, ansvarig för varumärket Arla Ko.
Den randiga Arla Ko-mjölken har redan 14 särskilda kriterier för djurvälfärd – utöver vad svensk lagstiftning och Arlas eget kvalitetsprogram kräver – som bland annat omfattar extra långt sommarbete och att korna går fritt inomhus. Nu stärks konceptet ytterligare för att bidra till Arlas miljö- och klimatarbete och tillgodose konsumenters efterfrågan på mer hållbart producerad mjölk.
– Vi är stolta över att även inkludera miljökriterier för de gårdar som levererar till Arla Ko-mjölken, men klimatresan gäller hela kooperativet. Vårt arbete för att bli mer hållbara och nå våra klimatmål innebär successiva förändringar både för Arla som företag och för alla mjölkbönder, säger Sara Borg.
De nya miljö- och klimatkriterierna för Arla Ko-mjölken innebär att gårdarna:
- köper 100 procent förnybar el,
- har höga poäng – över en viss gräns – i Arlas nya modell för hållbarhetsersättning, samt
- får full pott för det som kallas utfordringskontroll i hållbarhetsmodellen, som lite förenklat ska bidra till att varje ko får precis rätt mängd mat och näring för att må bra, samtidigt som fodersvinnet blir så litet som möjligt.
I samband med uppgraderingen av Arla Ko-konceptet får förpackningarna dessutom en ny design för att spegla böndernas åtaganden. Både djuromsorgen och klimatarbetet på gårdarna tydliggörs på mjölkpaketen, och de klassiska ränderna uppdateras för att skapa en starkare koppling till originalränderna från 1992.
Särskilda avtal med mjölkbönderna garanterar att de extra kraven på djuromsorg, klimat och miljö efterlevs och de får en ersättning för lite högre kostnader. Mjölken särhålls i transporter och på mejeriet, innan den förpackas i de randiga paketen.
Fakta: Vilken mjölk berörs av de här särskilda kraven?
Den röda, gröna och blåa färska mjölken, i randiga paket, som tillhör varumärket Arla Ko. Det gäller både 1- och 1,5-litersförpackningar. På förpackningarna står det tydligt att mjölken kommer från gårdar som uppfyller de nya kriterierna, och lite kort om vad kriterierna innebär.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
Arla investerar 210 miljoner euro för att säkra positionen som en viktig global mozzarellaproducent19.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla investerar i toppmodern teknik i Storbritannien för att möta kundefterfrågan, säkra konkurrenskraften och leverera tillväxt inom mozzarellakategorin.
Fira in våren med kossor och kanelbullar15.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Våren närmar sig och det betyder att det börjar bli dags för kosläpp. Från klockan 12.00 i dag kan du anmäla dig på 34 Arlagårdar, från Jämtland i norr till Skåne i söder. Säkra din plats i tid – förra året blev en gård fullbokad på mindre än 30 minuter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum