Återhämtningen fortsätter för modehandeln – nya restriktioner oroar

Svensk Handels stilindex för november månad ger en tydlig indikation om att det finns ett starkt köpsug efter kläder och skor bland svenska konsumenter, vilket gagnat modehandeln. Rädslan för att nya restriktioner ska sätta käppar i hjulet för återhämtningen är dock ständigt närvarande.

Klädförsäljningen i fysisk butik och e-handel ökade med 55 procent i november jämfört med samma månad föregående år. Även för skohandeln kan ett kraftigt lyft noteras, där försäljningen ökade med 64 procent jämfört med november 2020. Klädförsäljningen står sig även stark jämfört med 2019 års siffror. Där noteras en ökning med 11,1 procent. Skohandeln uppvisar däremot en minskning på 6,8 procent, jämfört med november 2019.

Butiker och e-handel November 2021-2020 November 2021-2019 Ackumulerat 2021/2019 Ackumulerat
2021/2020
Kläder

11,1 % - 6,6 %  14,4 %
Skor 64,0 % - 6,8 % - 22,8 %  11,7 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Månadens siffror visar att kunderna nu på allvar hittat tillbaka till modebutiker runt om i landet, något som givetvis är mycket glädjande. Men vi minns också hur det såg ut vid denna tidpunkt förra året, med utökade restriktioner som totalt slog undan benen på modehandeln. Ökningen sker alltså från låga nivåer, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

- Många handlare, inte minst i skobranschen, rapporterar om att det fortfarande finns en påtaglig fraktproblematik som leder till att vissa varumärken saknas. Förhoppningsvis påverkar inte detta den kommande julhandeln, vilket är handelns i särklass viktigaste försäljningsperiod, säger Mats Hedenström.

- Dessvärre ökar nu smittspridningen i samhället, låt vara från låga nivåer. Handeln kommer fortsätta att ta sitt ansvar och vi uppmanar alla som ännu inte vaccinerat sig att göra det. Vaccinationerna är nyckeln till ett öppet samhälle utan restriktioner, vilket är av största betydelse för oss alla och så även för en modehandel som kämpar sig tillbaka efter några riktigt tuffa år, avslutar Mats Hedenström.

Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.

December 2021: Trots årets högsta omsättning nådde e-handeln inte upp till 2020 års decembersiffra18.1.2022 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Svensk Handels E-handelsindikator visar att e-handeln i december 2021 fortsatte att växa jämfört med månaden innan, vilket innebar att e-handeln i december svarade för årets allra högsta omsättning. Jämfört med december 2020 var dock omsättningen 24 procent lägre, mycket beroende på mildare restriktioner 2021. Vidare fortsätter e-handeln från utlandet växa något snabbare än den inhemska.

Svenska och norska coronaregler slår hårt mot en redan drabbad gränshandel5.1.2022 06:00:00 CET | Pressmeddelande

2019 spenderade norska besökare 27,9 miljarder kronor i den svenska detaljhandeln och bidrog till att skapa 7200 arbetstillfällen i Sverige. Men pandemin medförde att dessa siffror i princip eliminerades. I takt med att samhället öppnades upp vädrade gränshandeln morgonluft, men nya restriktioner slår nu stenhårt mot den handel som betyder så mycket för orterna utmed gränsen mot Norge.

Stark tillväxt till trots - e-handeln rådde inte på fjolårets rekordstarka novembersiffra21.12.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

I november i år växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober och nådde därmed årets högsta omsättning en enskild månad. Trots det visar Svensk Handels E-handelsindikator att försäljningen i november var 25 procent lägre än samma månad föregående år. Fjolårets uppmaningar att inte besöka butiker och att göra julklappsinköpen på nätet lyfte då e-handeln till rekordhöga nivåer.