Återvunna PET-flaskor klär nya Audi A3

Modeindustrin tillverkar smycken, kläder och väskor från PET-flaskor. Alltfler möbler tillverkas dessutom av restmaterial från papper, plastflaskor och trä. I nya Audi A3 erbjuder Audi för första gången en sätesklädsel som tillverkats av återvunnet material. Totalt används över 100 återvunna PET-flaskor i interiören.

45 PET-flaskor omvandlas till klädsel i Audi A3 Sportback

Hållbarhet är en central del i Audis företagsstrategi. Det gäller både för teknikval och i tillverkning. I nya Audi A3 används för första gången en sätesklädsel som tillverkats av återvunnet råmaterial. Upp till 89% av textilierna består av återvunna PET-flaskor som har omvandlas till garn i en avancerad process. Resultatet är ett tyg med samma kvalitet i både utseende och känsla som konventionella textilklädslar.

Från PET-flaska till klädsel

Du stoppar in PET-flaskan i pantmaskinen och får några kronor i pant. Men vad händer sen? Först pressas flaskorna direkt på plats för att spara utrymme vid transporten. Framme vid återvinningsanläggningen sorteras de efter färg, storlek och kvalitet. En kvarn mal sedan ned flaskorna till småflingor som tvättas, torkas och smälts ned.  Massan formas sedan till granulat, s.k. recyklat, som sedan formas till tunna trådar som används vid tillverkning av textilen.

Över 100 PET-flaskor i en Audi A3

Totalt används upp till 45 stycken 1,5-liters PET-flaskor till klädseln. Dessutom har ytterligare 62 PET-flaskor återvunnits för att tjänstgöra som mattor i nya Audi A3. I interiören används ännu fler återvunna råmaterial, t.ex. isoleringsmaterial och ljudabsorbenter, sidoklädseln i bagageutrymmet, lastgolvet och iläggsmattorna. Audi har satt ett tydligt mål där andelen återvunna material kommer att öka avsevärt under de kommande åren, givetvis med samma höga kvalitetsnivå som kunderna är vana vid.

Ännu är inte riktigt hela klädseln tillverkad av återvunna material. “Utmaningen är det undre lagret av vävt material, som är fastlimmat med den övre textilen. Vi jobbar på att ersätta det med återvunnen polyester, säger Ute Grönheim, som är ansvarig för materialutveckling av textilier. “Målet är att göra hela sätesklädseln av samma typ av material så att de kan återvinnas igen. Vi är inte så långt ifrån att nå det.” På längre sikt kommer alla tygklädslar att tillverkas i återvunnet material.

Tre återvunna tygklädslar till nya Audi A3

Nya Audi A3 kommer att erbjudas med tre olika klädslar med upp till 89% återvunna material. Sline interiör erbjuds med Puls-klädsel i en svart- och silverkombination med röd kontrastsöm. Lite senare, kommer den även i en svart-röd variant med röd kontrastsöm. Om så önskas kan de även kombineras med sidostycken av konstläder. I exklusiva design selection ingår den stålgrå varianten “Torsion” med gul kontrastsöm.

Lansering

Nya Audi A3 Sportback har säljstart under mars och laseras hos de svenska återförsäljarna i maj.

Se mer av produktionen av klädseln här på Audi MediaTV.

45 PET-flaskor omvandlas till klädsel i Audi A3 Sportback
Sätesklädsel i nya Audi A3 av återvunna PET-flaskor
Nya A3 Sportback
Nya A3 Sportback

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro27.4.2020 12:25:11 CESTPressmeddelande

Södertälje, 27 april 2020. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och lanserar två eftertraktade laddhybrider. Nu kan även tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt den verklighetsnära WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.