”Att se till att lagandan är på topp är självklart för mig” – fredagsporträttet med Anton Rannström

Han är ”den optimala kollegan och medarbetaren” säger en av cheferna han haft. Han är en ung, glad och lojal ekonom som jobbar med redovisning för externa kunder på Einar Mattsson. Han är genomtänkt, tar ansvar och har stor självinsikt trots sina unga år. Möt ännu en av våra talanger – Anton Rannström.

Anton, vad har du för roll och hur ser dina dagar ut?
‒ Jag jobbar som förvaltnings-ekonom för våra externa fastighetsägare. Mitt jobb går ut på att se till att visa en bild av hur fastigheten mår ekonomiskt och sedan förmedla detta begripligt till fastighetsägaren. En vanlig dag varierar och det blir såklart en hel del bokföring, sammanställande av rapporter och analyser och kontakt med våra fastighetskunder. Som ni kanske förstår av beskrivningen ovan är jag ingen vidare säljare, det är roligare än vad det låter!

Vilka egenskaper bör jag ha för att klara av ditt jobb?
‒ En rimlig sammanfattning blir nog att du gillar struktur, ihärdighet och har ett sinne för att se och läsa av mönster. Det blir en hel del detektiv-arbete när du ska se till att siffrorna stämmer. Det gäller att du vet vilken sten du ska vända på för att få ihop balansen i bokföringen mellan intäkter och kostnader.

Vad är roligast och mest utvecklande för din egen del?
‒ Den känsla jag får av att behärska ett nytt moment tycker jag är härlig, och det kan gälla allt från mindre till större lärdomar. Oavsett om det gäller att få igång en ny sorts formel i excel till att lära sig nya regelverk inom redovisning, så är det alltid tillfredställande att bygga på sina kunskaper.

‒ Som ekonom är man inte inblandad kring de tekniska delarna av vårt arbete med fastigheterna. Det är alltid spännande att lyssna på förvaltare och tekniker när de berättar om nya projekt och underhåll som de sysslar med. Jag försöker snappa upp så mycket jag bara kan för det hjälper mig i förlängningen att bli bättre på mitt jobb.

Du uppfattas som en glädjespridare och en riktig lagspelare av din omgivning. Underskattar vi hur viktigt det är att bygga team och stötta varandra på jobbet?
‒ Jag har inte så många referenspunkter eftersom jag är så ung. Här på Einar Mattsson underskattar vi inte teambuilding, tvärtom, och jag har haft bra stöttning från chefer och kollegor sedan jag började. Det försöker jag föra vidare till min omgivning varje dag. Att ställa upp för varandra och se till att lagandan är på topp är självklart för mig. Då gör vi ett bra jobb, trivs och har roligt ihop.

Hur ser du till att ha roligt på jobbet?
‒ Jag har en förkärlek för ordvitsar, vilket mina kollegor på gott och ont ofta får höra ... En bra vits kan man leva på länge, ju sämre desto bättre! Jag måste väl också nämna pingisbordet dit jag gärna går och slår ett par bollar. Särskilt roligt är det om jag lyckas slå chefen, Boris Dundjerovic. Dessvärre händer det inte så ofta.

Vad var det för händelse eller person tror du som gjorde att du fick lust att lära dig förstå och jobba med ekonomi, redovisning och skatteregler?
‒ Som tonåring brukade jag sommarjobba hos en släkting som drev taxifirma. Där fick jag räkna ihop kassorna från chaufförernas körningar och ibland även hjälpa till med bokföringen. I gymnasiet gick jag ekonomiprogrammet där vi fick lära oss grundläggande bokföring, vilket jag tyckte var väldigt roligt. Det var nog under den tiden det växte fram att redovisningsekonom kunde vara ett framtida karriärval.

Om jag behöver lite smarta investeringstips, kan jag fråga dig då?
‒ Oj, det törs jag inte tipsa om, jag är inte tillräckligt insatt. Jag brukar följa råd från andra som vet mer. Det finns massa bra bloggar och poddar för småsparare som exempelvis “Rika Tillsammans” med Jan Bolmeson. Från honom har jag tagit mycket inspiration för hur jag sköter mitt privata sparande.

Berätta om din karriär här på Einar Mattson. Du har avancerat snabbt i både kunskap och kompetens och sitter nu med större uppdrag.
‒ Jag började som ekonomiassistent 2017 hos ekonomerna på fastighetsförvaltningen. I början stöttade jag avdelningen med enklare bokföring och att ha ordning och reda i pärmar och digitalt. Så småningom fick jag börja bygga på mitt eget kundansvar. Jag minns att mitt första kunduppdrag var en sopsugsförening i Hammarby Sjöstad. Sedan dess har det successivt byggts på i takt med att jag blivit mer ”varm i kläderna”.
Idag har jag en salig blandning av kunder innefattandes en stiftelse, en pensionsförening, enskilda firmor och bostadsrättsföreningar. Så det har hänt en del, ganska mycket faktiskt, på 3,5 år.

En av cheferna du haft har sagt att det är lätt att coacha dig, vad tror du det beror på?
‒ Jag försöker vara ödmjuk i att jag inte vet allt. Vi alla kan alltid kan bli ännu bättre på det vi gör.

Vad har du för intressen förutom jobbet?
‒ Det här kan bli ett långt svar, så jag ska försöka hålla mig kort. Min sambo tycker att jag hittar nya hobbys ungefär var tredje månad, vilket nog är ganska sant. Det senaste årets nya tillskott för fritiden är padel, modellmålning och schack. Det är tre helt olika saker men alla givande på sitt sätt.

‒ Spel är en annan av mina stora passioner, både dator- och tevespel och även brädspel. Där försvinner en hel del tid på kvällar och helger. Det är den absolut bästa aktiviteten att göra med vänner om du frågar mig.
Historia ligger mig också varmt om hjärtat, med inriktning på antikens rom, medeltiden och världskrigen. Så just nu läser jag en del kring första världskriget. En fruktansvärd tid i mänsklighetens kapitel som formar vår omvärld än idag.

Du har stått i Einar Mattssons bostadskö i flera år och fick för ett tag sedan ett förstahandskontrakt i en lägenhet som ägs av Einar Mattsson. Hur är det?
‒ Det känns fortfarande rätt overkligt om jag ska vara ärlig, vi har svårt att föreställa oss en finare lägenhet att bo i. Ett förstahandskontrakt är få förunnat, så vi känner oss verkligen tursamma och otroligt glada att vi sitter på ett sådant. Sedan har vi ju den bästa hyresvärden, det blir inte bättre än så.

Vilken film är den bästa du sett och varför?
‒ Det finns så många att välja mellan men om jag måste ta en enda så säger jag ”Inglourious Basterds” av Quentin Tarantino. Där får du både humor, absurd action och sköna repliker ‒ allt i världsklass.

Hur ser en favoritdag ut för dig?
‒ Som en erkänd sjusovare ska jag såklart ha sovmorgon. Sedan äter jag och sambon brunch (äggröra och bacon) i soffan framför en bra serie, där vi kanske somnar om igen en stund. Sedan blir det långpromenad till föräldrarna för en fika varpå dagen avslutas med brädspelskväll hos kompisar. Har dagen riktig guldkant blir det goda ostar och vin till spelen.

Vilket är ditt bästa avstressningsknep?
‒ Musik är nog mitt bästa knep för att stressa ner. Jag drar på mig hörlurarna och skruvar upp volymen, för då kan du inte fokusera på så mycket annat. Det är väldigt effektivt för att rensa tankarna.

Berätta något som ingen tror om dig.
‒ Likt Jörgen i förra fredagsporträttet drömde jag också om att bli rockstjärna, fast bakom trummorna. Det spenderades mycket tid med att störa grannar med skränig ”metal”-musik på halvtrasiga trumset från att jag var 12-20 år.

Om du ska tipsa en 18-åring om livet, vad säger du då?
‒ Försök hålla tiden på sociala medier kort och jämför dig inte med vad andra i din ålder gör. Fokusera på dig själv och vad du vill göra.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Idag är det svårare att göra ett bra miljöval än ett dåligt och det vill jag förändra” — fredagsporträttet med Emilia Eriksson26.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Kollektivboende och beresta Emilia Eriksson jobbar idag som Miljösamordnare på Einar Mattsson. Välutbildad och med erfarenhet av fastighetsbolag stöttar hon koncernens medarbetare och ledning i att kunna göra fler hållbara val och processer. Hon finner framtidshopp i dem som jobbar för naturen och för en mer hållbar framtid. Lär känna Emilia i dagens fredagsporträtt:

Arbetsmiljöveckan 2024: Trygga team och säkra beteenden stärker en god arbetsmiljö24.4.2024 05:56:00 CEST | Nyheter

Varje år genomför Einar Mattsson-koncernen en hel vecka där alla medarbetare deltar i olika aktiviteter och fördjupningar kring den gemensamma arbetsmiljön. Arbetsmiljön är allas ansvar och tillsammans skapas förutsättningar för en säker, trygg och inkluderande arbetsplats. KMA-samordnaren Veronica Axeen har en särskilt en viktig roll i Einar Mattsson Byggnads AB plus arbetet tillsammans med underentreprenörerna. Så här halvvägs in i Einar Mattssons arbetsmiljövecka tar vi en avstämning med Veronica.

Einar Mattsson 2023 – året då vi gick mot strömmen22.4.2024 06:03:00 CEST | Pressmeddelande

2023 blev ett år med dystra rubriker. För oss på Einar Mattsson blev det ändå ett år fyllt med en målmedveten och långsiktig arbetsinsats. Vi utvecklade vårt hållbarhetsarbete, renoverade och byggde nytt, sålde och hyrde ut bostäder, attraherade nya förvaltningskunder och ny kompetens. Vi hade 441 bostäder i produktion och ca 1400 byggrätter i projektportföljen. Einar Mattssons förvaltningsbolag tog hand om ca 14 000 bostäder till ett värde om 57 mdr. Koncernens resultat efter finansnetto blev 160 mkr (142 mkr).