”Att se till att lagandan är på topp är självklart för mig” – fredagsporträttet med Anton Rannström

Han är ”den optimala kollegan och medarbetaren” säger en av cheferna han haft. Han är en ung, glad och lojal ekonom som jobbar med redovisning för externa kunder på Einar Mattsson. Han är genomtänkt, tar ansvar och har stor självinsikt trots sina unga år. Möt ännu en av våra talanger – Anton Rannström.

Anton, vad har du för roll och hur ser dina dagar ut?
‒ Jag jobbar som förvaltnings-ekonom för våra externa fastighetsägare. Mitt jobb går ut på att se till att visa en bild av hur fastigheten mår ekonomiskt och sedan förmedla detta begripligt till fastighetsägaren. En vanlig dag varierar och det blir såklart en hel del bokföring, sammanställande av rapporter och analyser och kontakt med våra fastighetskunder. Som ni kanske förstår av beskrivningen ovan är jag ingen vidare säljare, det är roligare än vad det låter!

Vilka egenskaper bör jag ha för att klara av ditt jobb?
‒ En rimlig sammanfattning blir nog att du gillar struktur, ihärdighet och har ett sinne för att se och läsa av mönster. Det blir en hel del detektiv-arbete när du ska se till att siffrorna stämmer. Det gäller att du vet vilken sten du ska vända på för att få ihop balansen i bokföringen mellan intäkter och kostnader.

Vad är roligast och mest utvecklande för din egen del?
‒ Den känsla jag får av att behärska ett nytt moment tycker jag är härlig, och det kan gälla allt från mindre till större lärdomar. Oavsett om det gäller att få igång en ny sorts formel i excel till att lära sig nya regelverk inom redovisning, så är det alltid tillfredställande att bygga på sina kunskaper.

‒ Som ekonom är man inte inblandad kring de tekniska delarna av vårt arbete med fastigheterna. Det är alltid spännande att lyssna på förvaltare och tekniker när de berättar om nya projekt och underhåll som de sysslar med. Jag försöker snappa upp så mycket jag bara kan för det hjälper mig i förlängningen att bli bättre på mitt jobb.

Du uppfattas som en glädjespridare och en riktig lagspelare av din omgivning. Underskattar vi hur viktigt det är att bygga team och stötta varandra på jobbet?
‒ Jag har inte så många referenspunkter eftersom jag är så ung. Här på Einar Mattsson underskattar vi inte teambuilding, tvärtom, och jag har haft bra stöttning från chefer och kollegor sedan jag började. Det försöker jag föra vidare till min omgivning varje dag. Att ställa upp för varandra och se till att lagandan är på topp är självklart för mig. Då gör vi ett bra jobb, trivs och har roligt ihop.

Hur ser du till att ha roligt på jobbet?
‒ Jag har en förkärlek för ordvitsar, vilket mina kollegor på gott och ont ofta får höra ... En bra vits kan man leva på länge, ju sämre desto bättre! Jag måste väl också nämna pingisbordet dit jag gärna går och slår ett par bollar. Särskilt roligt är det om jag lyckas slå chefen, Boris Dundjerovic. Dessvärre händer det inte så ofta.

Vad var det för händelse eller person tror du som gjorde att du fick lust att lära dig förstå och jobba med ekonomi, redovisning och skatteregler?
‒ Som tonåring brukade jag sommarjobba hos en släkting som drev taxifirma. Där fick jag räkna ihop kassorna från chaufförernas körningar och ibland även hjälpa till med bokföringen. I gymnasiet gick jag ekonomiprogrammet där vi fick lära oss grundläggande bokföring, vilket jag tyckte var väldigt roligt. Det var nog under den tiden det växte fram att redovisningsekonom kunde vara ett framtida karriärval.

Om jag behöver lite smarta investeringstips, kan jag fråga dig då?
‒ Oj, det törs jag inte tipsa om, jag är inte tillräckligt insatt. Jag brukar följa råd från andra som vet mer. Det finns massa bra bloggar och poddar för småsparare som exempelvis “Rika Tillsammans” med Jan Bolmeson. Från honom har jag tagit mycket inspiration för hur jag sköter mitt privata sparande.

Berätta om din karriär här på Einar Mattson. Du har avancerat snabbt i både kunskap och kompetens och sitter nu med större uppdrag.
‒ Jag började som ekonomiassistent 2017 hos ekonomerna på fastighetsförvaltningen. I början stöttade jag avdelningen med enklare bokföring och att ha ordning och reda i pärmar och digitalt. Så småningom fick jag börja bygga på mitt eget kundansvar. Jag minns att mitt första kunduppdrag var en sopsugsförening i Hammarby Sjöstad. Sedan dess har det successivt byggts på i takt med att jag blivit mer ”varm i kläderna”.
Idag har jag en salig blandning av kunder innefattandes en stiftelse, en pensionsförening, enskilda firmor och bostadsrättsföreningar. Så det har hänt en del, ganska mycket faktiskt, på 3,5 år.

En av cheferna du haft har sagt att det är lätt att coacha dig, vad tror du det beror på?
‒ Jag försöker vara ödmjuk i att jag inte vet allt. Vi alla kan alltid kan bli ännu bättre på det vi gör.

Vad har du för intressen förutom jobbet?
‒ Det här kan bli ett långt svar, så jag ska försöka hålla mig kort. Min sambo tycker att jag hittar nya hobbys ungefär var tredje månad, vilket nog är ganska sant. Det senaste årets nya tillskott för fritiden är padel, modellmålning och schack. Det är tre helt olika saker men alla givande på sitt sätt.

‒ Spel är en annan av mina stora passioner, både dator- och tevespel och även brädspel. Där försvinner en hel del tid på kvällar och helger. Det är den absolut bästa aktiviteten att göra med vänner om du frågar mig.
Historia ligger mig också varmt om hjärtat, med inriktning på antikens rom, medeltiden och världskrigen. Så just nu läser jag en del kring första världskriget. En fruktansvärd tid i mänsklighetens kapitel som formar vår omvärld än idag.

Du har stått i Einar Mattssons bostadskö i flera år och fick för ett tag sedan ett förstahandskontrakt i en lägenhet som ägs av Einar Mattsson. Hur är det?
‒ Det känns fortfarande rätt overkligt om jag ska vara ärlig, vi har svårt att föreställa oss en finare lägenhet att bo i. Ett förstahandskontrakt är få förunnat, så vi känner oss verkligen tursamma och otroligt glada att vi sitter på ett sådant. Sedan har vi ju den bästa hyresvärden, det blir inte bättre än så.

Vilken film är den bästa du sett och varför?
‒ Det finns så många att välja mellan men om jag måste ta en enda så säger jag ”Inglourious Basterds” av Quentin Tarantino. Där får du både humor, absurd action och sköna repliker ‒ allt i världsklass.

Hur ser en favoritdag ut för dig?
‒ Som en erkänd sjusovare ska jag såklart ha sovmorgon. Sedan äter jag och sambon brunch (äggröra och bacon) i soffan framför en bra serie, där vi kanske somnar om igen en stund. Sedan blir det långpromenad till föräldrarna för en fika varpå dagen avslutas med brädspelskväll hos kompisar. Har dagen riktig guldkant blir det goda ostar och vin till spelen.

Vilket är ditt bästa avstressningsknep?
‒ Musik är nog mitt bästa knep för att stressa ner. Jag drar på mig hörlurarna och skruvar upp volymen, för då kan du inte fokusera på så mycket annat. Det är väldigt effektivt för att rensa tankarna.

Berätta något som ingen tror om dig.
‒ Likt Jörgen i förra fredagsporträttet drömde jag också om att bli rockstjärna, fast bakom trummorna. Det spenderades mycket tid med att störa grannar med skränig ”metal”-musik på halvtrasiga trumset från att jag var 12-20 år.

Om du ska tipsa en 18-åring om livet, vad säger du då?
‒ Försök hålla tiden på sociala medier kort och jämför dig inte med vad andra i din ålder gör. Fokusera på dig själv och vad du vill göra.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

7 mars startar Einar Mattsson försäljning i Brf Telefoncentralen4.3.2021 09:56:28 CETPressmeddelande

I bästa läget på Telefonplan, intill Konstfack och 100 meter från tunnelbanan, utvecklar Einar Mattsson 157 bostäder i Brf Telefoncentralen. Einar Mattsson startar normalt försäljningen efter att projektet börjat byggas så att våra kunder kan känna sig trygga med när de kan flytta in. I Brf Telefoncentralen planerar vi att våra kunder kan börja flytta in under första kvartalet 2022.

”Att samarbeta bra handlar om att anpassa oss till varandra, även när det är utmanande” — fredagsporträttet med med ROT-koordinator Tarja Paljakka26.2.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Tarja Paljakka är kunnig, tydlig och har lätt till skratt. Hon tycker verkligen om att kommunicera med våra hyresgäster, och klarar av utmaningen att hantera såväl nittioåringar som unga personer i de olika projekten. Hon är utbildad läkarsekreterare, är vetgirig och nyfiken. Tarja är orädd och kan med sin erfarenhet nosa sig till en olaga andrahands-uthyrning. På sommarstället återhämtar hon sig, trots att det ständigt är nya projekt på gång där.

Hyresgästerna ger Einar Mattssons fastighetsskötare och tekniker toppbetyg25.2.2021 09:53:14 CETNyheter

Einar Mattssons hyresgäster fortsätter att bli allt mer nöjda, och nyligen vann bolaget AktivBo:s kundkristall för största lyft av Serviceindex. Göran Jalmell och Lasse Sköld hör till dem som får högsta betyg av hyresgästerna i områden där de ansvarar för att åtgärda fel i hus och lägenheter. Nyckeln är att lyssna på människor, det handlar inte om att smöra, menar Göran och Lasse.

”Ett företag med stor omtanke och familjär känsla” — fredagsporträttet med uppdragsansvariga förvaltaren Cecilia Hellstrand19.2.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Cecilia Hellstrand är glad, sportig och har en bred kunskap kring förvaltning av bostäder, särskilt äldre byggnader. Hon är teambyggaren som drivs av att skapa tillit och laganda omkring sig. Idag är hon inte bara mån om andra, utan har även insett vikten av att ge omtanke till sig själv. Cecilia har funnit sig till ro med hemarbetet under pandemin. Snart hägrar förhoppningsvis hennes första Ironman-tävling där det garanterat blir en kanontid.

”Det är bättre att vara äkta än att vara perfekt” — fredagsporträttet med platschef Linda Bernheden12.2.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Med sin energiska blick är det ingen tvekan om Linda Bernheden är en person som gillar framåtanda. Linda är den modiga lagspelaren och teambyggaren som älskar struktur och oblygt säger ifrån om det behövs. Den nuvarande platschefen byter under våren tjänst och tar sig allt närmre sitt långsiktiga karriärmål. Hon drömmer gärna stort, har sin pappa som största förebild, funderar mycket på företagskultur och följer allra helst sina kollegors utvecklingsresa.

Einar Mattsson tar över förvaltningen av Brf Bränneriet 12.2.2021 06:04:00 CETPressmeddelande

Från januari 2021 har Einar Mattsson Fastighetsförvaltning tagit över uppdraget att förvalta Brf Bränneriet på Reimersholme. Avtalet avser teknisk förvaltning och genomförande av projekt. Bostadsrättsföreningen äger flera fastigheter med totalt 18 huskroppar utmed kajen på Reimersholme. I den vackert belägna föreningen finns förutom 348 bostadsrätter även föreningslokaler samt lokaler som bland annat hyrs ut till förskolor och en matbutik.