Att vara närvarade i en tid av isolering

Den här våren har ingenting varit sig likt. Det jobbigaste med coronakrisen tycker jag är att vi inte vet om vi är i början, mitten eller slutet och vi har ingen klar bild av hur länge det kommer att hålla på. Krisen påverkar oss och vår vardag på olika sätt.

Vi har under våren spenderat mer tid i hemmet och väldigt många har arbetat hemifrån. Men mest har nog vardagen förändrats för personer i riskgrupper som behövt isolera sig hemma. Det sociala utbytet är viktigt för alla människor och får vi inte det utbytet så tror jag att vi mår lite sämre.

På Stångåstaden har vi ställt oss själva frågan vad vi kan göra för att bidra till ökad trygghet och för att minska isoleringen? Vi är med i ett antal olika initiativ och har även dragit igång egna aktiviteter för att underlätta vardagen för våra drabbade hyresgäster. Vi har ett stort antal seniorbostäder där nästan alla hyresgäster är riskgrupp. De som jobbar med våra seniorbostäder har inte kunnat genomföra sin verksamhet som vanligt och har istället ställt om och hjälper till att handla och uträtta ärenden till de som är isolerade hemma på grund av krisen. Vi ringer till flera tusen seniorer som bor i vanliga lägenheter för att höra hur dom mår och om dom behöver något stöd. Ibland kan vi hjälpa till själva och ibland så förmedlar vi kontakter till andra hjälporganisationer. Det känns bra att vi trots omständigheterna kan fortsätta erbjuda våra kunder god service.

Vi finns på plats
Våra åtta tryggvärdar rör sig dagligen i Ryd och Skäggetorp för att skapa trygghet men de hjälper även till med att sprida kunskap om hur vi tillsammans kan bidra till minskad smittspridning. Dom finns på plats vid kommunens nya kontaktpunkter i Ryd, Berga, Skäggetorp och Lambohov för att svara på frågor. Vi har också en ny Stångåstadsbuss som vi kommer att använda vid olika aktiviteter i våra områden, håll utkik efter den.

Vi går mot den kanske bästa årstiden på hela året där det passar väldigt bra att vara ute. Vi planerar därför fler aktiviteter för att minska isoleringen i våra områden. Här har vi god hjälp av våra många föreningssamarbeten som fortsätter att arrangera aktiviteter i våra bostadsområden, givetvis utifrån rådande rekommendationer. Till exempel håller föreningen Nocout i en löpskola ”Spring out tillsammans” för hyresgäster i alla åldrar och tillsammans med LHC arrangeras i maj en landhockeyturnering för barn i åldern 10-12 år.

Jag har försökt vara ute och lyssna de senaste veckorna, både i våra områden och i vår egen organisation. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb i krisen och jag känner även att vi får fin respons från våra kunder kring olika aktiviteter. Under den här våren har hemmet blivit en central plats för oss i högre grad än vanligt. Det är därför viktigt att vår verksamhet hålls igång så att vi kan erbjuda våra kunder bästa möjliga service även i denna speciella tid. Givetvis med anpassningar för att minska risken för smittspridning.

Ta hand om er!

Fredrik Törnqvist
VD, AB Stångåstaden

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

Steget före i bostadsbranschens förändringsresa3.12.2020 14:06:34 CETBlogginlägg

På Stångåstaden har vi en vision att vara steget före. Det styr oss både i hur vi agerar gentemot våra kunder och hur vi arbetar för att utveckla branschen. Bostadsbranschen är inne i en spännande förändringsresa som jag är övertygad om kommer accelerera under de kommande åren. I takt med teknikens snabba utveckling blir våra hem alltmer uppkopplade och vi jagar ständigt lösningar som kan ge oss en enklare, smidigare och mer hållbar vardag.