Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Lyckad pilotfas för Audi charging hub i Nürnberg

Mellan januari och slutet av april 2022 registrerades ca 3 100 laddningar vid pilotanläggningen i Nürnberg. Det motsvarar i snitt 24 laddningar på 800 kWh per dag. Konceptet har fått väldigt positiv feedback från användarna som uppskattade den 200 kvm stora loungen, tak över laddstationen och en flexibel och lätthanterlig laddkabel.

-        Siffrorna och den positiva feedback vi fått från kunderna visar att vårt koncept med flexibel, förstklassig infrastruktur för snabbladdning i stadsmiljö var helt rätt, säger Ralph Hollmig, projektledare för Audi Charging Hub.

Tilläggstjänsterna som t.ex. bytesstationen för mikromobilitetsbatterier och en matvaruleveranstjänst nyttjades dessutom flitigt.

Laddstation med återanvända batterier

De flexibla kuberna fungerar som energilager som snabbt kan etableras och demonteras på lämpliga platser. Energin lagras i återanvända litiumjonbatterier från demonterade testfordon, så kallade second life-batterier. Det gör att Audi charging hub fungerar som batterilager och infrastruktur för snabbladdning där elnätet inte räcker till. I Nürnberg finns sex laddningspunkter med upp till 320 kW.

Tack vare batterilagret på ca 2,45 MWh behöver hela Nürnberg-anläggningen bara en anslutning på 200 kW för att kontinuerligt fylla på med energi. Trots detta kan upp till 6 elbilar laddas samtidigt med en effekt på ca 1 megawatt. Audi charging hub använder förnybar energi, och solpaneler på taket ger upp till 30 kW extra energi. Laddstationen är dessutom öppen för alla elbilister men kan även reserveras av Audi-kunder med e-tron Charging Service-avtal.

Ny cityversion i Zürich

Baserat på erfarenheterna från Nürnberg och den positiva feedbacken från kunderna öppnar Audi en ny kompakt variant av det modulära laddningskonceptet till hösten. I finanskvarteren i Zürich kommer två takförsedda Power Cubes etableras med fyra laddningspunkterna.

Konceptet har fördelen av en väldigt kort planerings- och etableringstid, där det inte heller behövs några anläggningsarbeten. Stationen har en ny typ av svängarm som förenklar laddningen för alla bilar och displayer som kan justeras i höjdled. Avståndet mellan kuberna och bilarna har dessutom utformats för att rymma rullstolsburna.

-        Systemets modulära uppbyggnad gör att vi kan anpassa det till förhållandena på plats, förklarar Hollmig, projektledare på Audi.

Fortsatt utrullning under 2023-2024

Efter Zürich planerar Audi att etablerar ännu fler laddstationer. Två kompakta versioner kommer att öppna i Berlin och Salzburg senare i år. Under 2023 etableras ytterligare tre stationer i tyska städer för att möta det ökade laddningsbehovet. Dessutom finns planer på ännu fler stationer under 2024. Audi letar därför just nu efter attraktiva platser och partners. Framförallt eftersöks platser nära centrum, gärna med belagda ytor och tjänster i direkt närhet, för den fortsatta utrullningen av konceptet.

För mer information se:

200 m2 lounge väntar vid Audis laddstation i Nürnberg
Konceptskiss för Audi charging hub i Zürich
Beskrivning av Audis modulära batterilager för laddning

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.16.6.2022 11:24:24 CEST | Pressmeddelande

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.

Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept19.4.2022 13:35:39 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.