Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Lyckad pilotfas för Audi charging hub i Nürnberg

Mellan januari och slutet av april 2022 registrerades ca 3 100 laddningar vid pilotanläggningen i Nürnberg. Det motsvarar i snitt 24 laddningar på 800 kWh per dag. Konceptet har fått väldigt positiv feedback från användarna som uppskattade den 200 kvm stora loungen, tak över laddstationen och en flexibel och lätthanterlig laddkabel.

-        Siffrorna och den positiva feedback vi fått från kunderna visar att vårt koncept med flexibel, förstklassig infrastruktur för snabbladdning i stadsmiljö var helt rätt, säger Ralph Hollmig, projektledare för Audi Charging Hub.

Tilläggstjänsterna som t.ex. bytesstationen för mikromobilitetsbatterier och en matvaruleveranstjänst nyttjades dessutom flitigt.

Laddstation med återanvända batterier

De flexibla kuberna fungerar som energilager som snabbt kan etableras och demonteras på lämpliga platser. Energin lagras i återanvända litiumjonbatterier från demonterade testfordon, så kallade second life-batterier. Det gör att Audi charging hub fungerar som batterilager och infrastruktur för snabbladdning där elnätet inte räcker till. I Nürnberg finns sex laddningspunkter med upp till 320 kW.

Tack vare batterilagret på ca 2,45 MWh behöver hela Nürnberg-anläggningen bara en anslutning på 200 kW för att kontinuerligt fylla på med energi. Trots detta kan upp till 6 elbilar laddas samtidigt med en effekt på ca 1 megawatt. Audi charging hub använder förnybar energi, och solpaneler på taket ger upp till 30 kW extra energi. Laddstationen är dessutom öppen för alla elbilister men kan även reserveras av Audi-kunder med e-tron Charging Service-avtal.

Ny cityversion i Zürich

Baserat på erfarenheterna från Nürnberg och den positiva feedbacken från kunderna öppnar Audi en ny kompakt variant av det modulära laddningskonceptet till hösten. I finanskvarteren i Zürich kommer två takförsedda Power Cubes etableras med fyra laddningspunkterna.

Konceptet har fördelen av en väldigt kort planerings- och etableringstid, där det inte heller behövs några anläggningsarbeten. Stationen har en ny typ av svängarm som förenklar laddningen för alla bilar och displayer som kan justeras i höjdled. Avståndet mellan kuberna och bilarna har dessutom utformats för att rymma rullstolsburna.

-        Systemets modulära uppbyggnad gör att vi kan anpassa det till förhållandena på plats, förklarar Hollmig, projektledare på Audi.

Fortsatt utrullning under 2023-2024

Efter Zürich planerar Audi att etablerar ännu fler laddstationer. Två kompakta versioner kommer att öppna i Berlin och Salzburg senare i år. Under 2023 etableras ytterligare tre stationer i tyska städer för att möta det ökade laddningsbehovet. Dessutom finns planer på ännu fler stationer under 2024. Audi letar därför just nu efter attraktiva platser och partners. Framförallt eftersöks platser nära centrum, gärna med belagda ytor och tjänster i direkt närhet, för den fortsatta utrullningen av konceptet.

För mer information se:

200 m2 lounge väntar vid Audis laddstation i Nürnberg
Konceptskiss för Audi charging hub i Zürich
Beskrivning av Audis modulära batterilager för laddning

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för Audi activesphere concept26.1.2023 20:21:29 CET | Pressmeddelande

Med Audi activesphere concept presenterar märket med de fyra ringarna den fjärde konceptbilen i Sphere-familjen. Efter Audi skysphere, Audi grandsphere och Audi urbansphere är det premiär för en 4-dörrars crossover-coupé med ett helt nytt flexibelt koncept. Med sina 4,98 m är Audi activesphere inte bara elegant och lyxig med sportiga linjer. Den bjuder också på terrängegenskaper med imponerande markfrigång och stora 22-tumsfälgar. Med en enkel knapptryckning kan bakpartiet dessutom förvandlas till ett öppet lastgolv ("Activeback") som är perfekt när man vill ta med sig elcyklar eller fritidsutrustning för vatten- och vintersport.

Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.16.1.2023 17:19:10 CET | Pressmeddelande

Satsningen gav resultat. Team Audi Sport präglade 2023 års Dakarrally med innovation och prestanda trots flera motgångar. Audi RS Q e-tron med sitt eldrivna koncept fick totalt 14 pallplatser på 15 tävlingsdagar, prologen inräknad. För första gången ledde Audi-förarna dessutom rallyt i Saudiarabien under tre dagar. En rad punkteringar, de olycksrelaterade brytningarna för Carlos Sainz/Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och dessutom en stor tidsförlust för Mattias Ekström/Emil Bergkvist förhindrade ett bättre resultat än plats 14.

Audi siktar på pallplats i Dakarrallyt30.12.2022 16:28:19 CET | Pressmeddelande

Att revolutionera sporten på ett energieffektivt sätt och samtidigt vara bland de bästa. Det är ingen liten uppgift som Audi har företagit sig inför den andra starten med RS Q e-tron i Dakarrallyt. Rolf Michl, chef för Audi Sport, har satt upp ett tydligt mål för Team Audi Sport. Efter fyra etappsegrar på första försöket i januari 2022 är målsättningen nu att ta en pallplats i totalresultatet för ökenrallyt som körs den 31 december till den 15 januari. Den innovativa prototypen som är utrustad med elmotor, energiomvandlare och högspänningsbatteri utsågs nyligen till Racecar Powertrain of the Year av en expertpanel från magasinet Race Tech.

Nya Audi charging samlar över 800 operatörer och ger tillgång till 400.000 laddningspunkter i Europa15.12.2022 19:31:25 CET | Pressmeddelande

Lång räckvidd, snabbladdning och enkel tillgång till ett stort nätverk av laddningspunkter är tre faktorer som brukar lyftas fram för att omställningen till elbilism skall lyckas. Med Audis nya laddningstjänst blir det enkelt att ladda via över 800 anslutna operatörer i 27 länder i Europa. I Sverige ingår ca 12300 laddpunkter, varav ca 2000 är snabbladdare.