Augusti 2019 i korthet – 1 456 förmedlade bostäder

I augusti förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 456 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 11,0 år. Hittills i år har 9 895 lägenheter förmedlats av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är 842 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018.

I augusti förmedlades 331 studentbostäder och 155 ungdomslägenheter. 448 av de totalt 1 456 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

Snabbfakta augusti

• Kortaste kötiden: Kamrerarvägen 25, Hägerstensåsen; studentlägenhet (1 rum och kök; 30 kvm) – 1 månad
  • Längsta kötiden: Valhallavägen 96, Östermalm; vanlig hyresrätt (6 rum och kök; 190 kvm) – 33,5 år
  • Mest klickade annonsen: Österlånggatan 29, Gamla stan; vanlig hyresrätt (3 rum och kök; 80 kvm) – 26 041 sidvisningar
  • Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 5 130 sidvisningar

Diskmaskinen viktigast i köket när bostadssökande får välja28.8.2019 14:53:00 CESTNyheter

När Bostadsförmedlingens kunder fick svara på vilken extra funktionalitet de vill ha i köket var diskmaskin det överlägset vanligaste svaret. Två av tre tycker att det är speciellt viktigt. På en ohotad andraplats kom stora arbetsytor, som valdes av 45 procent. Därefter kom följande funktioner som var och en valdes av omkring 25 procent av paneldeltagarna: Spis med induktionshäll Diskho med två hoar Sortering av sopor i separata kärl Skafferi/sval Undersökningen gick till så att kundpanelen fick se en lista med köksfunktioner. Ur den uppmanades de sedan att välja max tre av alternativen. Totalt svarade 4025 personer. Om Bostadsförmedlingens undersökningar Bostadsförmedlingen i Stockholm har lång erfarenhet och djup kunskap om bostadsmarknaden. Kundpanelen är representativ för personerna i bostadskön. Syftet med panelen är att ta reda på preferenser och åsikter kring boendefrågor.