Äventyrare och diplomat är svenskarnas drömjobb

Äventyrare toppar listan när svenskarna får välja sitt drömjobb – men bara om faktorer som lön, anställningstrygghet och arbetstider inte tas i beräkning. Samtidigt ratas kvinnornas topprankade yrken av männen. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Work Life från ManpowerGroup.

– Att listan över drömjobb toppas av yrken som äventyrare, diplomat och skådespelare tyder på att svenskar efterfrågar personlig utveckling och utmaningar i yrkeslivet. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att faktorer som lön, arbetstid och anställningstrygghet vanligtvis rankas högt när svenskarna väljer jobb, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på Manpower Group.

Äventyrare, diplomat och skådespelare är alltså svenskarnas drömyrken om man bortser från trygghetsfaktorer som lön och arbetstid. Andra yrken på topp tio-listan är bland annat underrättelseagent och konstnär. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Work Life från ManpowerGroup, som genomförts av Demoskop och besvarats av 2 409 svenskar.

De topplacerade yrkena äventyrare och diplomat rankas högst av männen, men återfinns även på kvinnornas topp-fem lista. Yrkena som med god marginal toppar kvinnornas lista – inredningsdesigner och djurskötare – rankas däremot lågt bland männen. Gemensamt för toppvalen hos både kvinnor och män är att yrkena på olika sätt innehåller inslag av spänning, omväxling och kreativitet.

– Ett roligt och utvecklande jobb är avgörande för hur väl man trivs på sin arbetsplats. Work Life har tidigare visat att svenskarna är som mest benägna att söka jobb efter semestern, så det här är en viktig tidsperiod för den arbetsgivare som vill behålla eller rekrytera medarbetare, säger Elisabeth Skol.

Svaren ligger i linje med fjolårets Work Life-undersökning där respondenterna uppgav att den viktigaste faktorn när de söker nytt jobb är att de får ägna sig åt intressanta och utvecklande arbetsuppgifter (35 procent). Andra viktiga faktorer uppgavs vara lönen (16 procent) och trevliga kollegor (13 procent).

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, 070-377 45 43

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under februari 2023 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 409 personer har svarat på undersökningen och frågan som ligger till grund för detta pressmeddelande:

Vilket är ditt drömjobb om du bortser från faktorer som lön, anställningstrygghet och arbetstider?

1. Äventyrare: 8,6 procent
2. Diplomat: 6,8 procent
3. Skådespelare: 6,1 procent
4. Inredningsarkitekt: 6,1 procent
5. Djurskötare: 6,0 procent
6. Underrättelseagent/spion: 5,4 procent
7. Musiker: 4,6 procent
8. Konstnär: 4,3 procent
9. Trädgårdsmästare: 3,8 procent
10. Reseledare: 3,6 procent

(Sammanlagt 2 409 röster)

Män:
1. Äventyrare: 10,8 procent
2. Diplomat: 8,1 procent
3. Musiker: 6,6 procent
4. Underrättelseagent/spion: 6,3 procent
5. Skådespelare: 6,0 procent

(Sammanlagt 1 097 röster)

Kvinnor:
1. Inredningsarkitekt: 9,3 procent
2. Djurskötare: 9,1 procent
3. Äventyrare: 6,4 procent
4. Skådespelare: 6,3 procent
5. Diplomat: 5,6 procent

(Sammanlagt 1 289 röster)

Om ManpowerGroup ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.