Azra Sapcanin är Årets Kraftkvinna 2020

Azra Sapcanin, produktionschef på E.ON i Örebro, har utsetts till Årets Kraftkvinna 2020. Konkurrensen i år var hårdare än någonsin med 120 nominerade kvinnor från hela energibranschen.
Azra Sapcanin är årets Kraftkvinna 2020 Foto: E.ON

Årets Kraftkvinna har initierats av organisationen Kraftkvinnorna för att synliggöra och lyfta kompetenta kvinnor i energisektorn. Priset tilldelas årligen en kvinna som dels imponerar med sin kompetens, dels aktivt arbetar med jämställdhetsfrågor för att attrahera fler kvinnor till energibranschen.

– Jag är fantastiskt glad över att ha blivit utsedd till Årets Kraftkvinna och oerhört stolt över att mitt och E.ONs arbete med mångfald och inkludering lyfts på detta sätt. Att dessutom rekordmånga kvinnor, från en rad olika företag och positioner, nominerades till priset i år gör det hela ännu bättre. Det visar vilken bredd och kompetens som finns inom energibranschen, säger Azra Sapcanin.

Ur juryns motivering till Årets Kraftkvinna 2020:
”Priset Årets kraftkvinna tilldelas i år en kvinna som med sitt stora hjärta och engagemang visar vägen för framtidsfrågorna inte bara i energibranschen utan för hela samhället – jämställdhet, mångfald, integration, inkludering och hållbarhet. Hon har med styrka, tålamod och tydlighet visat att det går att verkligen förändra individers attityder och hela arbetskulturer på olika nivåer i den svenska energibranschen.”

– Azras engagemang, både i vardagen på sin arbetsplats och inom bland annat mentorsprogrammet MINE och praktikprogrammet Tekniksprånget, har bidragit till att fler – inte bara kvinnor – fått upp ögonen för energibranschen. Vi är stolta över att ha en sådan kraft inom bolaget, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

E.ON har som mål att 50 procent av företagets ledande befattningar ska innehas av kvinnor och att andelen medarbetare med utländsk bakgrund ska motsvara hur det ser ut i Sverige generellt. Målet ska vara uppfyllt 2025.

– Att vi som företag speglar samhället som vi verkar i är en framgångsfaktor och strategisk tillgång, det skapar också en mer dynamisk, inspirerande och rolig arbetsplats. Därför kommer jag alltid att arbeta för en inkluderande och accepterande arbetsmiljö som ger fler möjlighet att upptäcka vilken spännande värld energibranschen är, säger Azra Sapcanin.

Läs mer om Kraftkvinnorna

Azra Sapcanin är årets Kraftkvinna 2020 Foto: E.ON

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.