Båda parter säger ja

Vårdföretagarna inom Almega och Kommunal har idag båda tackat ja till medlarnas bud och tecknat avtal för anställda inom privat vård och omsorg, samt äldreomsorg. Ett avtal som ryms inom de ramar som arbetsmarknadens parter satt upp, det så kallade märket. Detta innebär att den varslade konflikt som skulle brutit ut på fredag samt den 22 januari ställs in.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

- Det har varit tuffa förhandlingar men jag är lättad över att vi kommit överens om ett nytt avtal där bland annat en extrasatsning på yrkesutbildade ryms inom det så kallade märket. Vi har varit positiva till en extrasatsning så länge den har kunnat finansieras, vilket den nu har. Det här innebär att våra medlemsföretag och deras medarbetare kan ägna all kraft åt att ge vård och omsorg i en situation där det behövs som allra mest och att de kan fortsätta ta ansvar under den pandemi som nu råder, säger Antje Dedering Förbundsdirektör i Vårdföretagarna.

Det nya avtalet innebär att vi håller oss inom den grundläggande överenskommelse som finns på svensk arbetsmarknad, det så kallade märket, och samtidigt gör en extra satsning på yrkesutbildade.

- Att vi nu har ett avtal i hamn innebär att risken för strejk är undanröjd. En utbruten konflikt mitt under pandemin hade riskerat att drabba patienter och äldre väldigt hårt. Våra medlemsföretag kan nu fortsätta att leverera sina viktiga tjänster utan avbrott, avslutar Antje Dedering.

För mer info:
Anders Manell, presschef Vårdföretagarna

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Coronakommissionen bekräftar Vårdföretagarnas analys: uteblivna åtgärder för äldreomsorgen15.12.2020 16:49:17 CETPressmeddelande

-Vårdföretagarna menar, liksom regeringens Coronakommission, att det främst är den stora samhällspridningen som orsakat smittan på äldreboendena. Kommissionen lyfter flera ytterligare faktorer som behöver undersökas närmare och som på sikt kan stärka den svenska äldreomsorgen. Det välkomnar vi, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Välkommen uppräkning av assistansschablonen14.9.2020 11:38:17 CESTPressmeddelande

Den statliga schablonersättningen för personlig assistans höjs med 3,5 procent i budgeten för 2021. Det meddelades igår söndag. Beskedet är välkommet. Under flera år har den procentuella uppräkningen av schablonersättningen understigit kollektivavtalade löneökningar och allmänna kostnadsökningar i samhället. Det innebär att den andel av schablonen som går till annat än personliga assistenters löner – arbetsledning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsmiljöarbete exempelvis – har minskat under flera års tid.

Vårdföretagarna kräver rättelse av utrikesministern angående faktafel22.6.2020 14:26:38 CESTPressmeddelande

I en intervju i den tyska kanalen Deutsche Welle pekar utrikesminister Ann Linde ut förekomsten av privat driven äldreomsorg som en förklaring till att många äldre avlidit på äldreboenden i Sverige. Att smittan kommit in på äldreboenden, kommunala som privata, är beklagligt men utrikesministern saknar belägg för att det är privata verksamheter som är orsaken till hög smittspridning och många avlidna. Vårdföretagarna har med anledning av utrikesministerns uttalande skickat en skrivelse till utrikesdepartementet där vi kräver en rättelse.

Regeringen förtydligar – privata vårdgivare får ekonomiskt stöd för merkostnader till följd av covid-1928.5.2020 15:24:46 CESTPressmeddelande

Regeringen meddelar idag i ett pressmeddelande ett antal positiva förtydliganden av den statliga kompensationen för merkostnader i vården och omsorgen till följd av covid-19. Vårdföretagarna har tillsammans med Famna – riksorganisationen för idéburen välfärd tidigare tillskrivit regeringen och efterfrågat ett förtydligande av att även idéburna och privata utförare ska omfattas av kompensationen. Dagens regeringsbeslut innebär ett välkommet förtydligande av detta.