Både cykeltrial och E-cycling blir kvar på SM-vecka vinter

På fredagen blev det officiellt att cykelsporten har två grenar med på programmet i SM-vecka vinter även 2024. Trial är etablerat på SM-veckan och finns som väntat med. Sedan får E-cycling förnyat förtroende efter de grymt spännande finalerna i Arena Skövde i år.

SM-vecka vinter läggs lite senare än i år i Skövde, mera likt 2022 i Piteå. Det är nu fastställt att tävlingarna i Luleå/Boden blir 20–26 mars 2024.

E-cyclingen kommer att gå i Luleå Energi Arena (LEA) där den planerade tävlingsdagen inte är klar ännu.

Förra året blev E-cyclingens finalpass till bra tv-sport av SVT:s sändningar, först i SVT Play och sedan huvudkanalen.

Beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan tas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden genom en urvalsprocess där specialidrottsförbunden ansöker om att bli en idrott på SM-veckan.

"Vi är väldigt glada att vårt första SM blev en sån succé att man nu beslutat att E-cycling skall vara med i kommande SM också. Vi har fått mycket positiv feedback och många som fått upp ögonen för vår sport! Vi ser fram emot att utveckla sporten och upplägget ytterligare och satsar på en folkfest i Luleå/Boden 2024",  säger Conny Björnehall som är ordförande i Svenska Cykelförbundets grengrupp E-cycling.

Cykeltrial har etablerat ett mycket bra samarbete med X-trial och har ofta varit en av de populäraste tv-sporterna utanför längdskidor och när skidskytte finns med.

Arrangemanget i Billingehov i Skövde blev till en publiksuccé även på plats och det kändes givet att den SM-duon skulle få fortsätta.

"Att få vara med på SM-veckan har varit väldigt viktigt för vår sport så det är kul att se när det blir så lyckat som här i Skövde", sa avgående förbundskaptenen Mats Hult direkt efter SM-tävlingarna i Billingehov i år.

Det ska noteras att det inte är skrivet några avtal och att alla idrottsgrenarna därför fortfarande är preliminära.Här är idrottsgrenarna som är aktuella för SM-veckan vinter 2024:

Alpint, slalom och parallellslalom
Styrkelyft/bänkpress samt parabänkpress
Taekwondo
X-Trial

Text och foto. Svenska Cykelförbundet (fria för publicering)

Anna Embring, SM-vinnare 2023 i E-cycling
Hilda Andersson, SM-vinnare 2023 i cykeltrial