Bakom kulisserna hos Stångåstaden

Alltid undrat hur är det att jobba på ett bostadsbolag? Nu ger Stångåstaden i Linköping alla möjlighet att hänga med in bakom kulisserna. I en ny sajt visas företaget upp från insidan med hjälpa av foton, filmer och texter från vardagliga situationer. Äkthet har varit centralt och självklart är det medarbetarna själva som står både framför och bakom kameran.

-          Vi är en arbetsplats med både nöjda kunder och nöjda medarbetare och vi är övertygade om att det finns ett stort samband mellan de båda. Vi är en värderingsstyrd organisation och blir ofta ombedda att beskriva vår kultur. Istället för att försöka förklara i olika dokument så ville vi visa upp den, på riktigt, säger Malin Wettre, HR-chef på det kommunägda bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping.

Sajten, som går under namnet ”Livet på Stångis”, är tänkt att användas för att ge potentiella och nya medarbetare en mer levande bild av hur det är att arbeta på Stångåstaden. Förhoppningen är även att det ska öppna upp ögonen hos fler för Stångåstaden som en potentiell arbetsgivare.

-          Vårt huvuduppdrag är att bygga och förvalta fastigheter och erbjuda bra hem för Linköpingsborna. Men vår verksamhet spänner över mycket och vi har ett uppdrag att utveckla Linköping som stad. Hos oss jobbar alltifrån projektledare för stora ny- och ombyggnationer, kundtjänstmedarbetare, områdesansvariga, ekonomer, stadsdelsutvecklare, energijägare, trygghetsvärdar och mycket mer. Vi eftersträvar en mångfald i vår organisation, både vad gäller roller, bakgrund och erfarenhet, säger Malin Wettre.

Allt material är framtaget av och med medarbetarna.

-          Vi har samlat ihop foton, filmer, texter och grafik som vi tycker sammanfattar kulturen hos oss. Äkthet och enkelhet har varit centralt i arbetet. Oavsett om det handlar om hur det är att spela i vårt korpenlag i fotboll, hur vi lever vår vision i vardagen eller hur det är att vara ny i bolaget.

Nyfiken? Kolla in sajten här: livet.stangastaden.se/

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att vara det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping