VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Bälte livsviktigt i A-traktorer och mopedbil

Dela
VTI:s krocktester med A-traktorer och mopedbilar ger skakande och tydliga besked. Utan bilbälte kan det vara kört även i långsamtgående fordon. Oavsett bilmodell och hastighet – att inte ha bälte på sig kan vara förenat med fara för livet, menar forskarna på VTI.
Krocktest med mopedbil. Foto: Jan Wenäll/VTI
Krocktest med mopedbil. Foto: Jan Wenäll/VTI

De inspelade krockfilmerna från VTI:s krocksäkerhetslaboratorium i Linköping visar hur illa det kan gå och bekräftar det uppenbara: Det finns ett stort behov av att öka trafiksäkerheten på många områden för både förare och passagerare i A-traktorer och mopedbilar.

Vid alla tre krocktesterna var föraren bältad och passageraren obältad. De första två testerna skedde med A-traktor, en i 30 km/h, den andra i 40 km/h och det tredje testet med en mopedbil i 40 km/h. Den bältade föraren hade slagit huvudet i rattens mitt, medan den obältade passagerarens huvud slagit i vindrutan så hårt att den sprack och buktade ut. Så blev det för alla fordonen och i alla hastigheter.

Alla tre krocktester skedde under förra veckan under ledning av forskningsingenjör Jan Wenäll. På plats som åskådare fanns, förutom VTI:s medarbetare, berörda myndigheter, universitet, försäkringsbolag, ideella organisationer och media. Speciellt inbjudna var även elever från fordons- och transportprogrammet vid Vreta utbildningscentrum i Linköping. Skadorna var mycket värre än vad de kunnat föreställa sig, en av tjejerna som brukar köra A-traktor uttryckte att hon aldrig skulle ta med en obältad passagerare igen.

Till skillnad från vanliga krocktester, där själva fordonen blir testade, var dessa i första hand tänkta som en kunskapshöjande insats för att påvisa de allvarliga följder som kan bli i en kollision.

Forskningsinstitutet har för närvarande två projekt på gång om långsamgående fordon.Det ena handlar om riskmedvetenhet, säkerhet och utbildning för unga förare med AM-körkort. Det andra om mopedbilars och A-traktorers påverkan på trafiksäkerheten. Projekten leds av utredare Susanne Wallhagen och seniora forskaren Helena Selander på VTI.

Enkäter med unga förare har visat att cirka 80 procent i mopedbilar alltid har bälte på sig, jämfört med endast cirka 40 procent i A-traktorer. Under 2022 omkom fyra ungdomar i A-traktorer. Statistiken visar att speciellt A-traktorer har ökat de senaste åren och att antalet olyckor ökat ännu mer än antalet nytillkomna fordon. Det är i dag inte lag på att ha bälte i A-traktorer. I mopedbil gäller bälte för den som inte har hjälm.

– Ett utredningsuppdrag från regeringen till Transportstyrelsen är nu på remiss. Det handlar om förändrade regler när det gäller A-traktorer, och där finns många goda förslag, sade Susanne Wallhagen.

A-traktor och mopedbil - vti.se

Bilder och filmer på krocktesterna

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Krocktest med mopedbil. Foto: Jan Wenäll/VTI
Krocktest med mopedbil. Foto: Jan Wenäll/VTI
Ladda ned bild

Om

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut



013-20 40 00http://www.vti.se

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund. 

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye