Banbrytande: Ska prognostisera framtida transportbehov med hjälp av big data och maskininlärning

Norska Jernbanedirektoratet har valt WSP för att utveckla en ny metod för användning av maskininlärning baserat på big data. Metoden kommer att användas för att ge en bättre kunskapsbas om framtida resvanor.

Projektet vill ta reda på hur efterfrågan på transporter påverkas av attitydförändringar och trender i samhället. Bilden får användas fritt av tredje part.

– Våra resvanor förändras ständigt. Med big data och maskininlärning kommer vi att utveckla nya metoder som kan komplettera de traditionella arbetssätt som finns idag för att samla kunskap om framtidens transportvanor. Denna metod kommer att kunna förbättra kunskapsbasen för hur norska Jernbanedirektoratet fattar beslut för framtida investeringar, säger Sida Jiang, projektkoordinator och expert inom maskininlärning i WSP Sverige.

Hur påverkas till exempel efterfrågan på transporter av attitydförändringar och trender i samhället? Detta vill Jernbanedirektoratet ta reda på med hjälp av big data och maskininlärning. Målet är att Jernbanedirektoratet ska kunna utveckla mer robusta policyer och strategier.

– Jernbanedirektoratet ligger verkligen i framkant när det gäller att använda nya och innovativa verktyg. Det kommer att bli inspirerande att samarbeta med dem och med kollegorna i Sverige, som besitter expertkunskap inom det här området, säger Julia Obrovac, avdelningschef transport och infrastruktur vid WSP Norge.

Uppdraget genomförs av WSP Sveriges experter inom järnväg, transportanalys och artificiell intelligens, tillsammans med WSP Norge som uppdragsleder.

För mer information, vänligen kontakta,

Sida Jiang, expert maskininlärning and big data, 010 722 86 44, sida.jiang@wsp.com

Fler äldre bör inkluderas i arbetet med frågor som rör dem enligt ny rapport24.11.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

Människor i Norden blir allt äldre, vilket gör arbetet för att tillgodose behoven hos äldre individer i samhället allt mer angeläget. En viktig del i att skapa förutsättningar för aktivt och hälsosamt åldrande är att den äldre befolkningen i högre grad deltar i planeringen av frågor som angår dem. Det konstateras i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs rapport ”Att åldras i Norden”, som gjorts på uppdrag av Nordens välfärdscenter.

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.