Banbrytande: Ska prognostisera framtida transportbehov med hjälp av big data och maskininlärning

Norska Jernbanedirektoratet har valt WSP för att utveckla en ny metod för användning av maskininlärning baserat på big data. Metoden kommer att användas för att ge en bättre kunskapsbas om framtida resvanor.

Projektet vill ta reda på hur efterfrågan på transporter påverkas av attitydförändringar och trender i samhället. Bilden får användas fritt av tredje part.

– Våra resvanor förändras ständigt. Med big data och maskininlärning kommer vi att utveckla nya metoder som kan komplettera de traditionella arbetssätt som finns idag för att samla kunskap om framtidens transportvanor. Denna metod kommer att kunna förbättra kunskapsbasen för hur norska Jernbanedirektoratet fattar beslut för framtida investeringar, säger Sida Jiang, projektkoordinator och expert inom maskininlärning i WSP Sverige.

Hur påverkas till exempel efterfrågan på transporter av attitydförändringar och trender i samhället? Detta vill Jernbanedirektoratet ta reda på med hjälp av big data och maskininlärning. Målet är att Jernbanedirektoratet ska kunna utveckla mer robusta policyer och strategier.

– Jernbanedirektoratet ligger verkligen i framkant när det gäller att använda nya och innovativa verktyg. Det kommer att bli inspirerande att samarbeta med dem och med kollegorna i Sverige, som besitter expertkunskap inom det här området, säger Julia Obrovac, avdelningschef transport och infrastruktur vid WSP Norge.

Uppdraget genomförs av WSP Sveriges experter inom järnväg, transportanalys och artificiell intelligens, tillsammans med WSP Norge som uppdragsleder.

För mer information, vänligen kontakta,

Sida Jiang, expert maskininlärning and big data, 010 722 86 44, sida.jiang@wsp.com

Så utmanas Sveriges elsystem enligt ny kartläggning – skillnaderna i landet är stora22.2.2021 06:12:00 CET | Pressmeddelande

Fram till 2045 kommer Sveriges totala elanvändning att öka med mellan 40 och 60 procent. Mot bakgrund av detta har analys- och teknikkonsultföretaget WSP gjort en genomlysning av svenska kommuners förutsättningar. Resultatet visar att bristerna kring elförsörjningen kommer bli påtagliga på fler håll framöver. En rejäl ökning av vindkraft samt ny teknik för lagring väntas bli lösningen, men först behöver ansvarsfrågan redas ut, menar WSP.