Bankgemensamt initiativ för en mer hållbar byggbransch

SBAB samverkar i ett gemensamt initiativ med sex andra banker för att bidra till en mer hållbar byggbransch. Gemensamma riktlinjer kommer implementeras hos respektive bank under slutet av 2021.

Ekonomisk brottslighet och illegal arbetskraft i byggbranschen innebär stora negativa effekter för samhället, bland annat genom uteblivna skatteintäkter och bristande kontroll av att mänskliga rättigheter respekteras på byggarbetsplatser. Som kreditgivare till bygg- och fastighetsbolag har banker, genom villkoren vid kreditgivning, möjlighet att göra skillnad.

Som en del av bankernas samhällsansvar samverkar nu Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SBAB, SEB, Sparbankerna och Swedbank för att tillsammans med bygg- och fastighetsbolagen ytterligare bidra till en mer hållbar byggbransch.

- Med detta initiativ utvecklar vi vår hållbara kreditgivning och arbetar än mer för en hållbar byggbransch. Tillsammans med byggbranschen stärker vi med detta initiativ vårt bidrag till att minska riskerna för ekonomisk brottslighet i byggprojekt och på byggarbetsplatser. Initiativet innebär att vi kommer att ställa ytterligare krav i våra kreditvillkor vid finansiering av byggprojekt. Kraven innebär bland annat att alla personidentiteter och arbetsgivarsamband på en byggarbetsplats måste säkerställas via systemlösningar och att digital rapportering sker till banken, att underentreprenörer på en byggarbetsplats ska vara föranmälda och kontrollerade samt att kredittagaren ska kunna genomföra kontroller av sådant som skalskydd och arbetsmiljö på arbetsplatsen. Tillsammans med våra kunder i form av byggbolag och bostadsutvecklare tar vi nu ett ökat ansvar för att än mer bidra till en hållbar byggbransch och bostadsmarknad, säger Klas Danielsson, VD SBAB.

Varje bank har sedan tidigare tydliga processer för att motverka att bankens produkter och tjänster utnyttjas för ekonomisk brottslighet. Initiativet handlar om att i bankernas kreditprocess ställa ytterligare krav mot låntagaren. Som en del av detta har bankerna kommit överens om gemensamma riktlinjer som ska beaktas i kreditgivningen till bygg- och fastighetsbolag. Dessa syftar bland annat till att säkerställa att låntagaren har kontroll över produktionen, uppnå ökad styrning över vilken arbetskraft som nyttjas i alla leverantörsled, samt se till att de underleverantörer som anlitas lever upp till gällande regelverk.

- Vi välkomnar alla initiativ som verkar för sunda konkurrensvillkor och en schysst byggbransch. Byggföretagen har nolltolerans mot fusk och oegentligheter på arbetsmarknaden. Ett hållbart samhällsbyggande förutsätter god samverkan mellan olika aktörer. Bankernas initiativ är en viktig pusselbit i detta gemensamma arbete, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD Byggföretagen.

Claes Thunblad, Nationell Samordnare Sund konkurrens, Byggföretagen
E-post: claes.thunblad@byggforetagen.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bostadspriserna vänder ner nästa år till följd av stigande boräntor22.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

BNP växer i år med 3,3 procent samtidigt som bostadspriserna fortsätter mot nya höjder. De väntas ha stigit med 11 procent i genomsnitt när året är slut – priserna på villor mer än på bostadsrätter. 2022 fortsätter BNP att öka ungefär lika mycket medan bostadspriserna väntas falla svagt. Under treårsperioden 2022–2024 väntas bostadspriserna falla tillbaka med sammanlagt 6 procent till följd av stigande boräntor. Det kan jämföras med den beräknade uppgången på strax över 20 procent under tvåårsperioden 2020 och 2021.