Bankkontorets död väntar

Långa köer och dåliga öppettider. Att besöka sitt bankkontor innebär allt som oftast ett ofrivilligt avbrott i vardagen och något som inte verkar vara uppskattat. En färsk Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar nämligen att endast två procent av svenskarna föredrar att göra sina bankärenden på ett bankkontor. Digitaliseringen och smarta telefoner har gett svenskarna nya möjligheter att hantera sina bankärenden.

Endast två procent av svenskarna föredrar att hantera sina ärenden hos ett bankkontor. Det framgår i Svea Ekonomis senaste rapport Låt oss prata pengar. Istället dominerar de digitala alternativen. Närmare varannan svensk föredrar att hantera sin ekonomi via datorn. Nästan lika många, 39 procent, använder främst mobilen. Där kan dock stora skillnader utläsas mellan åldersgrupperna, bland svenskar i åldrarna 18–29 år är mobilen det klart populäraste alternativet. Hela 67 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de fördrar mobilen för löpande ärenden.

– I och med digitaliseringen har finanssektorn utvecklats i en rasande fart. Detta gäller givetvis också bankerna och den service de erbjuder sina kunder. Många traditionella banker lägger dock fortfarande mycket pengar på fina lokaler – en prioritering som kanske inte är helt rätt. Vår undersökning visar klart och tydligt att svenskarna inte ser något större behov av bankkontoren, varför bankerna istället skulle kunna lägga pengarna på att utveckla de plattformar där kunderna befinner sig, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.

Besöker banken mer sällan än var tredje år
Att svenskarna inte längre föredrar att hantera sina ärenden på ett bankkontor framgår tydligt när det kommer till hur ofta svenskarna faktiskt besöker sin bank fysiskt. Var tredje svensk uppger nämligen att de gör det max en gång var tredje år. Och knappt varannan svensk, 49 procent, besöker ett bankkontor årligen. Endast fem procent uppger att de går till banken varje månad.

Topplista: Så föredrar svenskarna att hantera sina löpande bankärenden

1. Datorn                              48 %

2. Mobilen                            39 %

3. Surfplattan                        8 %

4. Bankkontor                      2 %

5. Post                                 1 %

Ta del av rapporten i sin helhet: https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Undersökningen är statistiskt säkerställd. Svarsfrekvensen var 62 %.

På vilket sätt föredrar du att hantera dina löpande bankärenden?

Totalt

Man

Kvinna

18–29 år

30–49 år

50–64 år

65–79 år

Datorn

Mobilen

Surfplattan

Bankkontor

Telefonsamtal

Annat

Jag hanterar inte mina bankärenden själv

Vet ej

Hur ofta gör du ett fysiskt besök hos din bank när du har ett ärende privat?

Totalt

Man

Kvinna

18–29 år

30–49 år

50–64 år

65–79 år

Flera gånger i veckan

En gång i veckan

Flera gånger i månaden

En gång i månaden

En gång i kvartalet

En gång per halvår

En gång om året

Vartannat år

Vart tredje år

Mer sällan än vart tredje år

Jag besöker aldrig banken fysiskt

Vet ej

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
E-post: patrik.widlund@svea.com

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.​

Ny rapport från Svea visar: B2B-företag på efterkälken inom e-handel25.10.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Förväntningarna på e-handeln är fortsatt starka och de flesta kunder förväntar sig idag att kunna handla online. Och majoriteten av B2B-företagen tror att försäljning i digitala kanaler fortsättningsvis kommer öka. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya rapport om B2B-bolag och e-handel. Trots den väntade ökningen väljer vartannat företag bort digital försäljning.

Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar24.10.2019 12:58:39 CESTPressmeddelande

Sverige är ett framgångsrikt land vad gäller företagande. För att lyckas som entreprenör är det viktigast att ha kompetens inom sin egen produkt eller tjänst. Det uppger närmare fyra av tio företagare i bank- och finansgruppen Sveas senaste Novus-undersökning. Men för att ta verksamheten till nästa nivå krävs fler kompetenser än så. Den kompetens som flest företagare saknar för att kunna utveckla företaget är marknadsföring, men också försäljning och digitalisering.

Varannan svensk företagare: Svårt att hitta balans mellan jobb och privatliv4.10.2019 07:45:25 CESTPressmeddelande

Ett eget företag kan innebära en känsla av frihet och möjlighet att styra sin egen tid. Men för många kan det även skapa en känsla av att inte riktigt räcka till. En ny Novus-undersökning från bank- och finansgruppen Svea visar nämligen att närmare varannan svensk företagare har svårt att balansera jobb och privatliv. Framförallt är det tiden med familjen som drabbas.