Bankkontorets död väntar
Långa köer och dåliga öppettider. Att besöka sitt bankkontor innebär allt som oftast ett ofrivilligt avbrott i vardagen och något som inte verkar vara uppskattat. En färsk Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar nämligen att endast två procent av svenskarna föredrar att göra sina bankärenden på ett bankkontor. Digitaliseringen och smarta telefoner har gett svenskarna nya möjligheter att hantera sina bankärenden.
Endast två procent av svenskarna föredrar att hantera sina ärenden hos ett bankkontor. Det framgår i Svea Ekonomis senaste rapport Låt oss prata pengar. Istället dominerar de digitala alternativen. Närmare varannan svensk föredrar att hantera sin ekonomi via datorn. Nästan lika många, 39 procent, använder främst mobilen. Där kan dock stora skillnader utläsas mellan åldersgrupperna, bland svenskar i åldrarna 18–29 år är mobilen det klart populäraste alternativet. Hela 67 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de fördrar mobilen för löpande ärenden.
– I och med digitaliseringen har finanssektorn utvecklats i en rasande fart. Detta gäller givetvis också bankerna och den service de erbjuder sina kunder. Många traditionella banker lägger dock fortfarande mycket pengar på fina lokaler – en prioritering som kanske inte är helt rätt. Vår undersökning visar klart och tydligt att svenskarna inte ser något större behov av bankkontoren, varför bankerna istället skulle kunna lägga pengarna på att utveckla de plattformar där kunderna befinner sig, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.
Besöker banken mer sällan än var tredje år
Att svenskarna inte längre föredrar att hantera sina ärenden på ett bankkontor framgår tydligt när det kommer till hur ofta svenskarna faktiskt besöker sin bank fysiskt. Var tredje svensk uppger nämligen att de gör det max en gång var tredje år. Och knappt varannan svensk, 49 procent, besöker ett bankkontor årligen. Endast fem procent uppger att de går till banken varje månad.
Topplista: Så föredrar svenskarna att hantera sina löpande bankärenden
1. Datorn 48 %
2. Mobilen 39 %
3. Surfplattan 8 %
4. Bankkontor 2 %
5. Post 1 %
Ta del av rapporten i sin helhet: https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Undersökningen är statistiskt säkerställd. Svarsfrekvensen var 62 %.
Bilaga
På vilket sätt föredrar du att hantera dina löpande bankärenden?
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
Datorn |
48 % |
56 % |
40 % |
28 % |
37 % |
56 % |
79 % |
Mobilen |
39 % |
35 % |
44 % |
67 % |
52 % |
25 % |
7 % |
Surfplattan |
8 % |
5 % |
11 % |
1 % |
8 % |
13 % |
10 % |
Bankkontor |
2 % |
2 % |
2 % |
1 % |
3 % |
2 % |
1 % |
Post |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
1 % |
1 % |
Telefonsamtal |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
Annat |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
Jag hanterar inte mina bankärenden själv |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
3 % |
0 % |
Vet ej |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
Hur ofta gör du ett fysiskt besök hos din bank när du har ett ärende privat?
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
Flera gånger i veckan |
2 % |
3 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
4 % |
En gång i veckan |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
Flera gånger i månaden |
1 % |
2 % |
1 % |
0 % |
0 % |
2 % |
2 % |
En gång i månaden |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
3 % |
En gång i kvartalet |
7 % |
6 % |
7 % |
2 % |
5 % |
11 % |
8 % |
En gång per halvår |
13 % |
11 % |
14 % |
10 % |
11 % |
13 % |
18 % |
En gång om året |
24 % |
25 % |
23 % |
21 % |
26 % |
27 % |
19 % |
Vartannat år |
12 % |
13 % |
11 % |
9 % |
15 % |
13 % |
10 % |
Vart tredje år |
7 % |
8 % |
7 % |
9 % |
11 % |
5 % |
2 % |
Mer sällan än vart tredje år |
20 % |
21 % |
20 % |
33 % |
20 % |
12 % |
19 % |
Jag besöker aldrig banken fysiskt |
12 % |
9 % |
14 % |
12 % |
11 % |
15 % |
9 % |
Vet ej |
2 % |
2 % |
2 % |
3 % |
0 % |
1 % |
3 % |
Nyckelord
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
Telefon: 070-529 42 00
E-post: patrik.widlund@svea.com
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny rapport från Svea Bank visar: Så betalar svenskarna när de handlar8.12.2022 13:08:00 CET | Pressmeddelande
Swish är den mest använda betalmetoden när svenskar handlar online, medan bankkort är vanligast vid köp i fysisk butik. Det visar statistik från Sveas nya rapport Payments in the Nordics. Rapporten visar även att faktura är en mer populär betalmetod bland svenskarna i jämförelse med de andra nordiska länderna.
Röda siffror för årets Black Friday-period28.11.2022 15:02:30 CET | Pressmeddelande
Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.
Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling18.11.2022 15:38:24 CET | Pressmeddelande
Tävlingen Young E-business of the Year har nu anordnats av Svea Bank för sjätte året i rad, med syftet att uppmuntra unga att starta e-handel. Med ett stipendium på 10 000 kr får vinnaren hjälp att förverkliga sin affärsidé. Många spännande idéer har presenterats av ungdomar runtom i landet och av dessa har juryn utsett fem finalister. Vinnaren för i år är RiffLink.
Räntor och inflation slår mot e-handlarnas framtidstro28.10.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Snart inleds en av årets mest intensiva shoppinghögtider och för många signalerar Black Week startskottet för julhandeln. Men i år är e-handlare försiktiga med sina förväntningar. Sex av tio spår en svag eller utebliven tillväxt under de kommande tre månaderna. Det visar nya e-handelsindikatorn från Svea Bank.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer25.10.2022 09:53:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk e-handel hade en stark tillväxt under pandemiåren och försäljningen accelererade för många e-butiker. Men vilka har egentligen vuxit mest? I Svea Banks senaste kartläggning listas nu fjolårets mest framgångsrika e-handlare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum