Bankkontorets död väntar
Långa köer och dåliga öppettider. Att besöka sitt bankkontor innebär allt som oftast ett ofrivilligt avbrott i vardagen och något som inte verkar vara uppskattat. En färsk Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar nämligen att endast två procent av svenskarna föredrar att göra sina bankärenden på ett bankkontor. Digitaliseringen och smarta telefoner har gett svenskarna nya möjligheter att hantera sina bankärenden.
Endast två procent av svenskarna föredrar att hantera sina ärenden hos ett bankkontor. Det framgår i Svea Ekonomis senaste rapport Låt oss prata pengar. Istället dominerar de digitala alternativen. Närmare varannan svensk föredrar att hantera sin ekonomi via datorn. Nästan lika många, 39 procent, använder främst mobilen. Där kan dock stora skillnader utläsas mellan åldersgrupperna, bland svenskar i åldrarna 18–29 år är mobilen det klart populäraste alternativet. Hela 67 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de fördrar mobilen för löpande ärenden.
– I och med digitaliseringen har finanssektorn utvecklats i en rasande fart. Detta gäller givetvis också bankerna och den service de erbjuder sina kunder. Många traditionella banker lägger dock fortfarande mycket pengar på fina lokaler – en prioritering som kanske inte är helt rätt. Vår undersökning visar klart och tydligt att svenskarna inte ser något större behov av bankkontoren, varför bankerna istället skulle kunna lägga pengarna på att utveckla de plattformar där kunderna befinner sig, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.
Besöker banken mer sällan än var tredje år
Att svenskarna inte längre föredrar att hantera sina ärenden på ett bankkontor framgår tydligt när det kommer till hur ofta svenskarna faktiskt besöker sin bank fysiskt. Var tredje svensk uppger nämligen att de gör det max en gång var tredje år. Och knappt varannan svensk, 49 procent, besöker ett bankkontor årligen. Endast fem procent uppger att de går till banken varje månad.
Topplista: Så föredrar svenskarna att hantera sina löpande bankärenden
1. Datorn 48 %
2. Mobilen 39 %
3. Surfplattan 8 %
4. Bankkontor 2 %
5. Post 1 %
Ta del av rapporten i sin helhet: https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Undersökningen är statistiskt säkerställd. Svarsfrekvensen var 62 %.
Bilaga
På vilket sätt föredrar du att hantera dina löpande bankärenden?
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
Datorn |
48 % |
56 % |
40 % |
28 % |
37 % |
56 % |
79 % |
Mobilen |
39 % |
35 % |
44 % |
67 % |
52 % |
25 % |
7 % |
Surfplattan |
8 % |
5 % |
11 % |
1 % |
8 % |
13 % |
10 % |
Bankkontor |
2 % |
2 % |
2 % |
1 % |
3 % |
2 % |
1 % |
Post |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
1 % |
1 % |
Telefonsamtal |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
Annat |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
Jag hanterar inte mina bankärenden själv |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
3 % |
0 % |
Vet ej |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
Hur ofta gör du ett fysiskt besök hos din bank när du har ett ärende privat?
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
Flera gånger i veckan |
2 % |
3 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
4 % |
En gång i veckan |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
Flera gånger i månaden |
1 % |
2 % |
1 % |
0 % |
0 % |
2 % |
2 % |
En gång i månaden |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
3 % |
En gång i kvartalet |
7 % |
6 % |
7 % |
2 % |
5 % |
11 % |
8 % |
En gång per halvår |
13 % |
11 % |
14 % |
10 % |
11 % |
13 % |
18 % |
En gång om året |
24 % |
25 % |
23 % |
21 % |
26 % |
27 % |
19 % |
Vartannat år |
12 % |
13 % |
11 % |
9 % |
15 % |
13 % |
10 % |
Vart tredje år |
7 % |
8 % |
7 % |
9 % |
11 % |
5 % |
2 % |
Mer sällan än vart tredje år |
20 % |
21 % |
20 % |
33 % |
20 % |
12 % |
19 % |
Jag besöker aldrig banken fysiskt |
12 % |
9 % |
14 % |
12 % |
11 % |
15 % |
9 % |
Vet ej |
2 % |
2 % |
2 % |
3 % |
0 % |
1 % |
3 % |
Nyckelord
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
Telefon: 070-529 42 00
E-post: patrik.widlund@svea.com
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny kartläggning från Svea visar: Svenska e-handlare försiktiga med sommarens förväntningar18.7.2022 08:03:00 CEST | Pressmeddelande
Pandemin innebar ett rejält lyft för svensk e-handel men oroliga ekonomiska tider har nu fått många att se mer försiktigt på framtiden. Medan var femte e-handlare spår en stark tillväxt för deras e-butik i sommar uppger sju av tio att de tror att tillväxten kommer vara svag eller helt utebli. Det visar den senaste e-handelsindikatorn från Svea Bank.
Svea Bank överklagar Finansinspektionens beslut14.7.2022 10:37:23 CEST | Pressmeddelande
Finansinspektionen (FI) meddelade den 22 juni att myndigheten ger Svea Bank en anmärkning för vissa brister i kreditprocessen för blancolån till konsumenter. Förutom en anmärkning, vilket är den lägre graden av sanktionsåtgärd, tilldelades Svea Bank en sanktionsavgift på 45 miljoner kronor. Svea Banks styrelse har beslutat att överklaga FI:s beslut för att få klarhet i rättsläget kring konsumentkreditlagens tillämpning.
Svea Bank lanserar checkout för Shopify5.7.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svea lanserar sin checkout på plattformen Shopify 2.0 på den svenska, norska, finska samt danska marknaden från och med den 1 juli.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är e-handelsbranscherna som växer mest14.6.2022 08:03:00 CEST | Pressmeddelande
Under pandemin började allt fler svenskar handla på nätet och e-handeln växte kraftigt. Branschen med störst procentuell ökning förra året var dator- och elektronikbranschen. I branschen startades 193 nya e-butiker under 2021, vilket är en ökning med 40 procent från året innan. Det visar en ny kartläggning från Svea Bank.
Ny kartläggning visar: Här är Sveriges bästa e-handelskommuner12.5.2022 07:56:00 CEST | Pressmeddelande
När pandemin bröt ut under våren 2020 accelererade e-handeln kraftigt. En trend som fortsatt även under 2021. Förra året startades 4 239 nya e-handelsföretag i Sverige varav Solna är den kommun där e-handeln haft störst framfart. Det visar kartläggningen Sveriges bästa e-handelskommuner från Svea Bank.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum