Bankkontorets död väntar
Endast två procent av svenskarna föredrar att hantera sina ärenden hos ett bankkontor. Det framgår i Svea Ekonomis senaste rapport Låt oss prata pengar. Istället dominerar de digitala alternativen. Närmare varannan svensk föredrar att hantera sin ekonomi via datorn. Nästan lika många, 39 procent, använder främst mobilen. Där kan dock stora skillnader utläsas mellan åldersgrupperna, bland svenskar i åldrarna 18–29 år är mobilen det klart populäraste alternativet. Hela 67 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de fördrar mobilen för löpande ärenden.
– I och med digitaliseringen har finanssektorn utvecklats i en rasande fart. Detta gäller givetvis också bankerna och den service de erbjuder sina kunder. Många traditionella banker lägger dock fortfarande mycket pengar på fina lokaler – en prioritering som kanske inte är helt rätt. Vår undersökning visar klart och tydligt att svenskarna inte ser något större behov av bankkontoren, varför bankerna istället skulle kunna lägga pengarna på att utveckla de plattformar där kunderna befinner sig, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.
Besöker banken mer sällan än var tredje år
Att svenskarna inte längre föredrar att hantera sina ärenden på ett bankkontor framgår tydligt när det kommer till hur ofta svenskarna faktiskt besöker sin bank fysiskt. Var tredje svensk uppger nämligen att de gör det max en gång var tredje år. Och knappt varannan svensk, 49 procent, besöker ett bankkontor årligen. Endast fem procent uppger att de går till banken varje månad.
Topplista: Så föredrar svenskarna att hantera sina löpande bankärenden
1. Datorn 48 %
2. Mobilen 39 %
3. Surfplattan 8 %
4. Bankkontor 2 %
5. Post 1 %
Ta del av rapporten i sin helhet: https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Undersökningen är statistiskt säkerställd. Svarsfrekvensen var 62 %.
Bilaga
På vilket sätt föredrar du att hantera dina löpande bankärenden?
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
Datorn |
48 % |
56 % |
40 % |
28 % |
37 % |
56 % |
79 % |
Mobilen |
39 % |
35 % |
44 % |
67 % |
52 % |
25 % |
7 % |
Surfplattan |
8 % |
5 % |
11 % |
1 % |
8 % |
13 % |
10 % |
Bankkontor |
2 % |
2 % |
2 % |
1 % |
3 % |
2 % |
1 % |
Post |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
1 % |
1 % |
Telefonsamtal |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
Annat |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
Jag hanterar inte mina bankärenden själv |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
3 % |
0 % |
Vet ej |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
Hur ofta gör du ett fysiskt besök hos din bank när du har ett ärende privat?
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
Flera gånger i veckan |
2 % |
3 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
4 % |
En gång i veckan |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
Flera gånger i månaden |
1 % |
2 % |
1 % |
0 % |
0 % |
2 % |
2 % |
En gång i månaden |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
3 % |
En gång i kvartalet |
7 % |
6 % |
7 % |
2 % |
5 % |
11 % |
8 % |
En gång per halvår |
13 % |
11 % |
14 % |
10 % |
11 % |
13 % |
18 % |
En gång om året |
24 % |
25 % |
23 % |
21 % |
26 % |
27 % |
19 % |
Vartannat år |
12 % |
13 % |
11 % |
9 % |
15 % |
13 % |
10 % |
Vart tredje år |
7 % |
8 % |
7 % |
9 % |
11 % |
5 % |
2 % |
Mer sällan än vart tredje år |
20 % |
21 % |
20 % |
33 % |
20 % |
12 % |
19 % |
Jag besöker aldrig banken fysiskt |
12 % |
9 % |
14 % |
12 % |
11 % |
15 % |
9 % |
Vet ej |
2 % |
2 % |
2 % |
3 % |
0 % |
1 % |
3 % |
Nyckelord
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
Telefon: 070-529 42 00
E-post: patrik.widlund@svea.com
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol15.4.2025 07:48:00 CEST | Pressmeddelande
Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum