Bankkontorets död väntar
Endast två procent av svenskarna föredrar att hantera sina ärenden hos ett bankkontor. Det framgår i Svea Ekonomis senaste rapport Låt oss prata pengar. Istället dominerar de digitala alternativen. Närmare varannan svensk föredrar att hantera sin ekonomi via datorn. Nästan lika många, 39 procent, använder främst mobilen. Där kan dock stora skillnader utläsas mellan åldersgrupperna, bland svenskar i åldrarna 18–29 år är mobilen det klart populäraste alternativet. Hela 67 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de fördrar mobilen för löpande ärenden.
– I och med digitaliseringen har finanssektorn utvecklats i en rasande fart. Detta gäller givetvis också bankerna och den service de erbjuder sina kunder. Många traditionella banker lägger dock fortfarande mycket pengar på fina lokaler – en prioritering som kanske inte är helt rätt. Vår undersökning visar klart och tydligt att svenskarna inte ser något större behov av bankkontoren, varför bankerna istället skulle kunna lägga pengarna på att utveckla de plattformar där kunderna befinner sig, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.
Besöker banken mer sällan än var tredje år
Att svenskarna inte längre föredrar att hantera sina ärenden på ett bankkontor framgår tydligt när det kommer till hur ofta svenskarna faktiskt besöker sin bank fysiskt. Var tredje svensk uppger nämligen att de gör det max en gång var tredje år. Och knappt varannan svensk, 49 procent, besöker ett bankkontor årligen. Endast fem procent uppger att de går till banken varje månad.
Topplista: Så föredrar svenskarna att hantera sina löpande bankärenden
1. Datorn 48 %
2. Mobilen 39 %
3. Surfplattan 8 %
4. Bankkontor 2 %
5. Post 1 %
Ta del av rapporten i sin helhet: https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Undersökningen är statistiskt säkerställd. Svarsfrekvensen var 62 %.
Bilaga
På vilket sätt föredrar du att hantera dina löpande bankärenden?
|
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
|
Datorn |
48 % |
56 % |
40 % |
28 % |
37 % |
56 % |
79 % |
|
Mobilen |
39 % |
35 % |
44 % |
67 % |
52 % |
25 % |
7 % |
|
Surfplattan |
8 % |
5 % |
11 % |
1 % |
8 % |
13 % |
10 % |
|
Bankkontor |
2 % |
2 % |
2 % |
1 % |
3 % |
2 % |
1 % |
|
Post |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
1 % |
1 % |
|
Telefonsamtal |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
|
Annat |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
|
Jag hanterar inte mina bankärenden själv |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
3 % |
0 % |
|
Vet ej |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
Hur ofta gör du ett fysiskt besök hos din bank när du har ett ärende privat?
|
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
|
Flera gånger i veckan |
2 % |
3 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
4 % |
|
En gång i veckan |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
|
Flera gånger i månaden |
1 % |
2 % |
1 % |
0 % |
0 % |
2 % |
2 % |
|
En gång i månaden |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
3 % |
|
En gång i kvartalet |
7 % |
6 % |
7 % |
2 % |
5 % |
11 % |
8 % |
|
En gång per halvår |
13 % |
11 % |
14 % |
10 % |
11 % |
13 % |
18 % |
|
En gång om året |
24 % |
25 % |
23 % |
21 % |
26 % |
27 % |
19 % |
|
Vartannat år |
12 % |
13 % |
11 % |
9 % |
15 % |
13 % |
10 % |
|
Vart tredje år |
7 % |
8 % |
7 % |
9 % |
11 % |
5 % |
2 % |
|
Mer sällan än vart tredje år |
20 % |
21 % |
20 % |
33 % |
20 % |
12 % |
19 % |
|
Jag besöker aldrig banken fysiskt |
12 % |
9 % |
14 % |
12 % |
11 % |
15 % |
9 % |
|
Vet ej |
2 % |
2 % |
2 % |
3 % |
0 % |
1 % |
3 % |
Nyckelord
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
Telefon: 070-529 42 00
E-post: patrik.widlund@svea.com
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
