Svea Bank AB (publ)

Bankkontorets död väntar

Dela
Långa köer och dåliga öppettider. Att besöka sitt bankkontor innebär allt som oftast ett ofrivilligt avbrott i vardagen och något som inte verkar vara uppskattat. En färsk Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar nämligen att endast två procent av svenskarna föredrar att göra sina bankärenden på ett bankkontor. Digitaliseringen och smarta telefoner har gett svenskarna nya möjligheter att hantera sina bankärenden.

Endast två procent av svenskarna föredrar att hantera sina ärenden hos ett bankkontor. Det framgår i Svea Ekonomis senaste rapport Låt oss prata pengar. Istället dominerar de digitala alternativen. Närmare varannan svensk föredrar att hantera sin ekonomi via datorn. Nästan lika många, 39 procent, använder främst mobilen. Där kan dock stora skillnader utläsas mellan åldersgrupperna, bland svenskar i åldrarna 18–29 år är mobilen det klart populäraste alternativet. Hela 67 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de fördrar mobilen för löpande ärenden.

– I och med digitaliseringen har finanssektorn utvecklats i en rasande fart. Detta gäller givetvis också bankerna och den service de erbjuder sina kunder. Många traditionella banker lägger dock fortfarande mycket pengar på fina lokaler – en prioritering som kanske inte är helt rätt. Vår undersökning visar klart och tydligt att svenskarna inte ser något större behov av bankkontoren, varför bankerna istället skulle kunna lägga pengarna på att utveckla de plattformar där kunderna befinner sig, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.

Besöker banken mer sällan än var tredje år
Att svenskarna inte längre föredrar att hantera sina ärenden på ett bankkontor framgår tydligt när det kommer till hur ofta svenskarna faktiskt besöker sin bank fysiskt. Var tredje svensk uppger nämligen att de gör det max en gång var tredje år. Och knappt varannan svensk, 49 procent, besöker ett bankkontor årligen. Endast fem procent uppger att de går till banken varje månad.

Topplista: Så föredrar svenskarna att hantera sina löpande bankärenden

1. Datorn                              48 %

2. Mobilen                            39 %

3. Surfplattan                        8 %

4. Bankkontor                      2 %

5. Post                                 1 %

 

Ta del av rapporten i sin helhet: https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/

 

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Undersökningen är statistiskt säkerställd. Svarsfrekvensen var 62 %.

Bilaga

På vilket sätt föredrar du att hantera dina löpande bankärenden?

 

 

Totalt

Man

Kvinna

18–29 år

30–49 år

50–64 år

65–79 år

Datorn

48 %

56 %

40 %

28 %

37 %

56 %

79 %

Mobilen

39 %

35 %

44 %

67 %

52 %

25 %

7 %

Surfplattan

8 %

5 %

11 %

1 %

8 %

13 %

10 %

Bankkontor

2 %

2 %

2 %

1 %

3 %

2 %

1 %

Post

1 %

1 %

1 %

1 %

0 %

1 %

1 %

Telefonsamtal

0 %

0 %

1 %

0 %

1 %

0 %

1 %

Annat

0 %

0 %

0 %

0 %

0 %

0 %

1 %

Jag hanterar inte mina bankärenden själv

1 %

1 %

1 %

1 %

0 %

3 %

0 %

Vet ej

0 %

0 %

0 %

1 %

0 %

0 %

0 %

 

Hur ofta gör du ett fysiskt besök hos din bank när du har ett ärende privat?

 

 

Totalt

Man

Kvinna

18–29 år

30–49 år

50–64 år

65–79 år

Flera gånger i veckan

2 %

3 %

0 %

0 %

1 %

1 %

4 %

En gång i veckan

1 %

0 %

1 %

0 %

0 %

1 %

1 %

Flera gånger i månaden

1 %

2 %

1 %

0 %

0 %

2 %

2 %

En gång i månaden

1 %

0 %

1 %

0 %

0 %

0 %

3 %

En gång i kvartalet

7 %

6 %

7 %

2 %

5 %

11 %

8 %

En gång per halvår

13 %

11 %

14 %

10 %

11 %

13 %

18 %

En gång om året

24 %

25 %

23 %

21 %

26 %

27 %

19 %

Vartannat år

12 %

13 %

11 %

9 %

15 %

13 %

10 %

Vart tredje år

7 %

8 %

7 %

9 %

11 %

5 %

2 %

Mer sällan än vart tredje år

20 %

21 %

20 %

33 %

20 %

12 %

19 %

Jag besöker aldrig banken fysiskt

12 %

9 %

14 %

12 %

11 %

15 %

9 %

Vet ej

2 %

2 %

2 %

3 %

0 %

1 %

3 %

 

Nyckelord

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
Telefon: 070-529 42 00
E-post: patrik.widlund@svea.com

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.​

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye