Bankkontorets död väntar
Långa köer och dåliga öppettider. Att besöka sitt bankkontor innebär allt som oftast ett ofrivilligt avbrott i vardagen och något som inte verkar vara uppskattat. En färsk Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar nämligen att endast två procent av svenskarna föredrar att göra sina bankärenden på ett bankkontor. Digitaliseringen och smarta telefoner har gett svenskarna nya möjligheter att hantera sina bankärenden.
Endast två procent av svenskarna föredrar att hantera sina ärenden hos ett bankkontor. Det framgår i Svea Ekonomis senaste rapport Låt oss prata pengar. Istället dominerar de digitala alternativen. Närmare varannan svensk föredrar att hantera sin ekonomi via datorn. Nästan lika många, 39 procent, använder främst mobilen. Där kan dock stora skillnader utläsas mellan åldersgrupperna, bland svenskar i åldrarna 18–29 år är mobilen det klart populäraste alternativet. Hela 67 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de fördrar mobilen för löpande ärenden.
– I och med digitaliseringen har finanssektorn utvecklats i en rasande fart. Detta gäller givetvis också bankerna och den service de erbjuder sina kunder. Många traditionella banker lägger dock fortfarande mycket pengar på fina lokaler – en prioritering som kanske inte är helt rätt. Vår undersökning visar klart och tydligt att svenskarna inte ser något större behov av bankkontoren, varför bankerna istället skulle kunna lägga pengarna på att utveckla de plattformar där kunderna befinner sig, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.
Besöker banken mer sällan än var tredje år
Att svenskarna inte längre föredrar att hantera sina ärenden på ett bankkontor framgår tydligt när det kommer till hur ofta svenskarna faktiskt besöker sin bank fysiskt. Var tredje svensk uppger nämligen att de gör det max en gång var tredje år. Och knappt varannan svensk, 49 procent, besöker ett bankkontor årligen. Endast fem procent uppger att de går till banken varje månad.
Topplista: Så föredrar svenskarna att hantera sina löpande bankärenden
1. Datorn 48 %
2. Mobilen 39 %
3. Surfplattan 8 %
4. Bankkontor 2 %
5. Post 1 %
Ta del av rapporten i sin helhet: https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Undersökningen är statistiskt säkerställd. Svarsfrekvensen var 62 %.
Bilaga
På vilket sätt föredrar du att hantera dina löpande bankärenden?
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
Datorn |
48 % |
56 % |
40 % |
28 % |
37 % |
56 % |
79 % |
Mobilen |
39 % |
35 % |
44 % |
67 % |
52 % |
25 % |
7 % |
Surfplattan |
8 % |
5 % |
11 % |
1 % |
8 % |
13 % |
10 % |
Bankkontor |
2 % |
2 % |
2 % |
1 % |
3 % |
2 % |
1 % |
Post |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
1 % |
1 % |
Telefonsamtal |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
Annat |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
Jag hanterar inte mina bankärenden själv |
1 % |
1 % |
1 % |
1 % |
0 % |
3 % |
0 % |
Vet ej |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
Hur ofta gör du ett fysiskt besök hos din bank när du har ett ärende privat?
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
Flera gånger i veckan |
2 % |
3 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
4 % |
En gång i veckan |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
Flera gånger i månaden |
1 % |
2 % |
1 % |
0 % |
0 % |
2 % |
2 % |
En gång i månaden |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
3 % |
En gång i kvartalet |
7 % |
6 % |
7 % |
2 % |
5 % |
11 % |
8 % |
En gång per halvår |
13 % |
11 % |
14 % |
10 % |
11 % |
13 % |
18 % |
En gång om året |
24 % |
25 % |
23 % |
21 % |
26 % |
27 % |
19 % |
Vartannat år |
12 % |
13 % |
11 % |
9 % |
15 % |
13 % |
10 % |
Vart tredje år |
7 % |
8 % |
7 % |
9 % |
11 % |
5 % |
2 % |
Mer sällan än vart tredje år |
20 % |
21 % |
20 % |
33 % |
20 % |
12 % |
19 % |
Jag besöker aldrig banken fysiskt |
12 % |
9 % |
14 % |
12 % |
11 % |
15 % |
9 % |
Vet ej |
2 % |
2 % |
2 % |
3 % |
0 % |
1 % |
3 % |
Nyckelord
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
Telefon: 070-529 42 00
E-post: patrik.widlund@svea.com
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.
Följ Svea Ekonomi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi
Amazon inget hot för svenska e-handlare25.2.2021 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år av rykten lanserade Amazon sin svenska e-handelsplattform i oktober 2020. Reaktionerna på e-handelsjättens intåg har varit både positiv och negativ, men frågan är hur de svenska e-handlarna själva ser på det. Svea och Paysons senaste undersökning visar att inte rör sig om någon utbredd oro från e-handlarnas sida och bara drygt var tredje kommer genomföra åtgärder i deras e-butiker till följd av lanseringen.
Svea lanserar digital tjänst: Rekordsnabb start av företag24.2.2021 07:20:00 CET | Pressmeddelande
Det startas många nya aktiebolag varje år. Hittills har entreprenörer fått leva med att det är krångligt och tar tid. Nu lanserar Svea Bank en digital tjänst som hjälper entreprenörer med administrationen av bolagsskapandet och kortar ned ansökningstiden till ett minimum.
Svea förlänger samarbetet med AIK Fotboll19.2.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Svea har varit huvudpartner till AIK Fotboll sedan 2011. När samarbetet nu förlängs blir det för tionde året i rad som bank- och finansgruppen blir idrottsklubbens huvudpartner. Samarbetet sträcker sig fram till 2023.
Summering av julhandeln 2020: Svenskarna näthandlar som aldrig förr18.2.2021 13:05:00 CET | Pressmeddelande
När Svea summerar förra årets e-handelstopp framgår det att shoppingen online nådde nya höjder. Det totala värdet av försäljningen ökade med totalt 63 procent och antal köp med hela 87 procent. Även e-handelsruscherna Black Week och Cyber Monday nådde nya nivåer både sett till total försäljning men också antalet genomförda köp. Dessutom har många äldre nu e-handlat.
Ger branschen ett digitalt lyft: Svea Ekonomi digitaliserar fakturaköp13.1.2021 07:33:00 CET | Pressmeddelande
Tjänster för fakturaköp har funnits i många år och är välanvänt av såväl små som medelstora företag. Hittills har dock processen varit manuell och föråldrad. Nu lanserar Svea Ekonomi en digital version av sin tjänst fakturaköp. Med hjälp av BankID förenklas nu processen avsevärt och vinner tid i alla led.
Lansering av Svea Talks: Podd ger nya perspektiv på ekonomi7.1.2021 15:39:56 CET | Pressmeddelande
I den nya podcasten Svea Talks, av bank- och finansgruppen Svea, står ekonomi och entreprenörskap i centrum. Podcasten som baseras på företagets webbinarier om allt ifrån hushållens ekonomi i coronatider och digitaliseringens utmaningar till finansiering och likviditet finns tillgänglig på såväl Spotify som i Apple podcasts.
Ny undersökning från Svea: Svenskar avstår gemensam ekonomi – litar inte på sin partner15.12.2020 07:33:00 CET | Pressmeddelande
Tre av fyra svenskar har gemensamma utgifter och i de allra flesta fall handlar det om delade kostnader med en maka/make eller sambo. Men en ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea visar att var sjunde medvetet undanhållit ekonomin från sin partner. De vanligaste anledningarna? Att den egna ekonomin är privat, bristande tillit och man skäms över sin ekonomi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum