Bara en av tio tror att jobbet försvinner med automatiseringen

Var tredje svensk bedömer att hälften av arbetsuppgifterna på deras arbetsplats skulle kunna automatiseras bort inom några år, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Men bara en av tio tror att deras eget jobb riskerar att försvinna, samtidigt som experterna bedömer att vartannat jobb kan försvinna inom en snar framtid.

– Experter pekar på att yrken inom handeln, finansbranschen och transportsektorn står på tur att automatiseras. Samtidigt som vissa jobb automatiseras kommer andra att uppstå. Företagen kan redan nu planera för hur de kan hjälpa sina medarbetare att utveckla de kompetenser som behövs framöver, säger Lars Forseth.

En tredjedel av svenskarna, 32 procent, tror att minst hälften av arbetsuppgifterna på arbetsplatsen skulle kunna automatiseras bort i dag eller på några års sikt. Samtidigt är sex av tio, 57 procent, helt säkra på att deras chef inte planerar att automatisera bort deras jobb inom de närmaste åren. Bara en av tio svenskar, 8 procent, tror att deras eget jobb troligen kommer att försvinna. Samtidigt pekar experter på att vartannat jobb riskerar att försvinna inom snar framtid*.

– Utvecklingen på arbetsmarknaden går snabbt och det är smart att redan nu utveckla sina kompetenser för att hålla sig anställningsbar. Kreativitet, social intelligens och en vilja att lära sig nytt är tre förmågor som kommer efterfrågas i allt högre utsträckning, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup.

De branscher där medarbetarna själva tycker att arbetsplatserna har automatiserats mest de senaste tre åren är finansbranschen, IT- och telekombranschen samt inom industrin. De arbetsplatser som automatiserats i lägst utsträckning återfinns enligt arbetslivspanelen inom fastighetsbranschen, parti- och detaljhandeln samt inom hälso- och sjukvården.

Topplista: Branscherna som automatiserats mest de senaste tre åren
Lista: Branscherna som automatiserats minst de senaste tre åren

För mer information:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Rapport: Kompetensrevolutionen
*Källa: Doktor Carl Benedikt Frey vid Oxford universitets institut för ”New Economic Thinking”

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under februari 2017 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 793 personer har svarat på frågorna. Följande frågor ställdes:

”Om du ser på situationen på din arbetsplats, hur stor del av det som ni gör och arbetar med skulle kunna automatiseras och tas över av ”smartare” artificiella intelligenser i dag eller på några års sikt?”:
18 procent svarade ”Inget alls”, 50 procent svarade ”En mindre del”, 17 procent svarade ”Ungefär hälften”, 13 procent svarade ”En större del” och 2 procent svarade ”I princip allt”.

”Tror du att din chef planerar att automatisera bort ditt jobb inom de närmaste åren?”:
2 procent svarade ”Ja, säkert”, 6 procent svarade ”Ja, troligen”, 34 procent svarade ”Nej, troligen inte” och 57 procent svarade ”Nej, absolut inte”.

Topplista: Branscherna som automatiserats mest de senaste tre åren

Frågan som ställdes var ”Har ni på er arbetsplats under de senaste tre åren automatiserat arbetsuppgifter som tidigare utförts av människor?”. Nedan redovisas antal svarande i procent som angav ”Ja, i stor utsträckning” och ”Ja, en del”.

1 Finansverksamhet (59 procent)
2 IT- och telekombranschen (43 procent)
3 Industritillverkning (33 procent)
4 Offentlig förvaltning (30 procent)
5 Byggverksamhet (29 procent)

Lista: Branscherna som automatiserats minst de senaste tre åren

Frågan som ställdes var ”Har ni på er arbetsplats under de senaste tre åren automatiserat arbetsuppgifter som tidigare utförts av människor?”. Nedan redovisas antal svarande i procent som angav ”Ja, i stor utsträckning” och ”Ja, en del”.

1 Fastighetsverksamhet (11 procent)
2 Parti- och detaljhandel (22 procent)
3 Hälsa, sjukvård och läkemedelsbranschen (23 procent)
4 El-, värme- och vattenförsörjning (24 procent)
5 Hotell- och restaurangbranschen (24 procent)

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kommentar: Så påverkar den krisande bostadsmarknaden arbetsmarknaden6.2.2019 11:00:00Pressmeddelande

I dag presenterar Svenskt Näringsliv den nya rapporten ”Den krisande bostadsmarknaden – dags för genomgripande reformer” under ett seminarium, där bland annat ManpowerGroups vd Mikael Jansson medverkar. Rapporten pekar på konsekvenserna som bostadsmarknaden har för den svenska arbetsmarknaden och visar att bostadsbristen försvårat rekryteringen för vart femte företag under det senaste året.

Prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen inom hotell- och restaurangbranschen8.1.2019 09:08:05Pressmeddelande

Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en fortsatt stark efterfrågan på arbetskraft under första kvartalet 2019 med en sysselsättningstrend på +12 procent, en minskning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på urstarka +21 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.