Barn fick Majblommans diplom av Drottningen

Barn från Stockholms Stadsmission Tensta fick Majblommans diplom av Drottningen på torsdagen, tillsammans med Adolf Fredriks musikklasser. Även volontärer, forskare och Årets Företag uppmärksammades vid Barnrättsogranisationens traditionella ceremoni.
Barn från Adolf Fredriks musikklasser och Stadsmissionen Tensta tillsammans med Drottningen. Bild: Nicklas Tegerström

Efter två år med restriktioner kunde Majblomman äntligen besöka Stockholms slott igen, den 20 oktober. En lång rad barn som gjort särskilda insatser för barnrättsorganisationen fick diplom av H M Drottning Silvia – Majblommans högsta beskyddare.

På plats var 21 elever från Adolf Fredriks musikklasser, den skola som samlat in mest pengar i Majblommans insamlingstävling 2022. Årets resultat för makalösa Adolf Fredriks blev 951.000 kr, alltså närmare en miljon.

10 elever från Unga Station/Blå Huset i Tensta fick också diplom. Verksamheten som drivs av Stockholms Stadsmission är Årets nykomling, tack vare sin snabba mobilisering av barn med sällan skådat engagemang i att sälja majblommor. De unga konstnärstalangerna Joel Peries, Hamdha Faiz och Jafar Al Homsi uppvaktades också, för design av Majblommans traditionella affisch.

- Äntligen är Majblomman tillbaka på slottet för att premiera några av de fantastiska barn har varit en del av att få Majblomman på banan igen efter två tunga pandemiår. HM Drottningen är generös och hjälper oss att lyfta dessa viktiga insatser som gjorts, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Utmärkelsen Årets Företag delades ut Till ICA Stiftelsen och Sveriges ICA-handlare, för ovärderliga insatser under pandemin. Genom generösa donationer och utrymme för majblommor i butik har ICA gjort det möjligt för Majblomman att stötta tiotusentals barn vars familjer som inte har råd med det mest nödvändiga.

Åse Henell:

- Utan ICAs hjälp hade Majblomman inte kunnat fortsätta med att dela ut ekonomiskt stöd under pandemiåren. De har gjort stor skillnad för många barn i Sverige som lever i fattigdom.

Vid diplomeringen närvarade även majblommevolontärer från hela landet och forskare som driver vetenskapliga projekt med koppling till barnperspektivet och finansiering av Majblomman.

För mer information, välkommen att kontakta Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713 / liv.landell@majblomman.se

Liv Landell Major - pressekreterare: 0708-742713

Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning kan vi ge fler barn en barndom fri från fattigdom.

Följ oss på Facebook och Instagram

Interflora stöttar Majblomman17.4.2024 13:21:24 CEST | Pressmeddelande

Årets majblommeförsäljning är i full gång. Hittills har barnens insamling slagit alla rekord. Majblommeförsäljningen har ökat rejält jämfört förra året när den andra insamlingsveckan inleds. Barnens insamling får sedan ett par år dessutom värdefull draghjälp av Interflora. Floristkedjan har tagit fram en särskild bukett i årets lila färger. För varje såld bukett går 30 kronor oavkortat till Majblommans arbete mot barnfattigdom i Sverige. Interfloras florist Anette Strahl: – Jag valde lila snittblommor som är typiska för säsongen, som klematis, prärieklocka och limonium. För att förstärka den vårfräscha känslan plockade jag in några vita också – lejongap, slöjsilja, Alstroemeria och Krysantemum Santini. Majblommans generalsekreterare Åse Henell om samarbetet: - Att barn över hela landet säljer majblommor är en tradition som verkligen hör våren till, och att få extra stöd genom en blombukett känns självklart och välkommet. Rätt samarbeten med engagerade företag är jätteviktigt för Majblo

Majblomman fick rekordstart11.4.2024 11:08:27 CEST | Pressmeddelande