Barnarbete och miljöproblem motiverar unga att avstå tobak

En ny enkätundersökning visar att kunskap om hur tobaksindustrin utnyttjar barn och bidrar till omfattande miljöproblem motiverar ungdomar att inte använda tobak. Efter att ha sett A Non Smoking Generations föreläsning ”50 kr och barnarbete på köpet” under hösten 2018 svarade 92 procent av eleverna att informationen motiverar dem att avstå från tobak.

Från augusti till december 2018 genomfördes över 100 föreläsningar för nästan 20 000 elever på högstadie- och gymnasieskolor runtom i Sverige inom A Non Smoking Generations projekt Tobaksbarn. För att utvärdera effekten på ungdomarnas kunskaper och uppfattningar görs en årlig enkätundersökning i samband med turnén. Sedan projektet startade 2013 har resultatet varit positivt och undersökningen 2018, med 1216 deltagande elever, är inget undantag. 2018 svarade rekordhöga 92 procent av eleverna att föreläsningen motiverat dem att avstå från tobak, drygt 90 procent svarade att den var tankeväckande och 87 procent uppgav att de hade lärt sig något nytt.

-       Jättebra föreläsning! Detta är bland det viktigaste som alla barn borde få lära sig i skolan! Därför är det så viktigt att alla får chansen att gå i skolan, svarade en elev i enkätundersökningen.

Föreläsningen ”50 kr och barnarbete på köpet” belyser tobak ur ett globalt hållbarhetsperspektiv, med störst fokus på barns rättigheter och miljö. Få ungdomar, och även vuxna, är medvetna om att tobaksindustrin utnyttjar människor och barn som lever i fattigdom samt orsakar enorma miljöproblem i form av skogsavverkning, förgiftning av mark och vatten, förlust av biologisk mångfald och nedskräpning.

-       Eleverna blir både berörda och upprörda när de får veta att miljontals barn runtom i världen tvingas arbeta under slavliknande förhållanden på tobaksfält istället för att gå i skolan. Och att hela tobaksproduktionskedjan är ett gigantiskt hot mot vår miljö. Den senaste enkätundersökningen är ett tydligt kvitto på att hållbarhetsargumenten är viktiga och effektiva för att påverka dagens ungdomar, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Om projektet Tobaksbarn

Projektet Tobaksbarn startade 2013 och består av en föreläsningsturné, hemsidan www.tobaksbarn.se samt en lärarhandledning. Syftet är att förebygga tobaksbruk bland unga genom att belysa tobakens inverkan på en global hållbar utveckling. Hittills har ungefär 170 000 elever sett föreläsningen.

Hösten 2019 drar projektet igång igen. Under våren ska organisationen rekrytera nya föreläsare som kommer bege sig ut på turné för att sprida kunskap till fler elever. För att få chans att ta del av föreläsningen, anmäl intresse till tobaksbarn@nonsmoking.se.

Fler än 240 000 unga vill ha en tobaksfri skoltid – utbildningsdepartementet undviker frågan24.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

A Non Smoking Generations senaste Novusundersökning visar att åtta av tio ungdomar i 14-18 års ålder är positiva till att förbjuda cigaretter och snus under hela skoltiden. Denna statistik motsvarar minst 240 000 ungdomar som vill ha en tobaksfri skoltid. Organisationen har kontaktat utbildningsdepartementet upprepade gånger för att lyfta frågan, men har inte fått något gensvar.

Unga behöver och vill ha en tobaksfri skoltid11.10.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nio av tio tobaksdebuter sker i tonåren eller tidigare. Den vanligaste orsaken till att unga börjar röka eller testar nya nikotinprodukter är påverkan från kompisar. A Non Smoking Generations nya Novusrapport visar att de flesta som börjar använda tobak är minderåriga och gör det på grund av grupptryck. Samtidigt visar rapporten att unga vill slippa den pressen i skolan - åtta av tio är positiva till att förbjuda både cigaretter och snus under skoltiden.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Sverige6.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Nu startar A Non Smoking Generations föreläsningsturné för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

Stark opinion mot samarbete med tobaksföretag5.7.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning visar att färre än en av tio bland allmänheten anser att det är okej att samarbeta med tobaksföretag. Samtidigt är det få som vet att tobaksproduktion orsakar skogsavverkning och barnarbete, samt att ”tobaksfria” nikotinprodukter framställs av tobak. Nu lanserar A Non Smoking Generation en engelsk kortfilm för att öka kunskapen om tobakens globala konsekvenser – i syfte att motivera fler aktörer att ta avstånd från tobaksindustrin.

Unga luras in i missbruk genom influencer-marketing2.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Tobaksindustrin lägger miljontals kronor på att anlita influencers, artister och kända personer för att locka ungdomar in i ett skadligt nikotinmissbruk. Det avslöjar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation. Undersökningen visar även på stora brister i medias granskning av tobaksindustrin som tillåts marknadsföra sina produkter genom effektivt PR-arbete som motsvarar ett annonsvärde på 48 miljoner kronor bara under första halvåret 2020.