Bästa matlandet att besöka – enligt svenska resenärer

Medelhavsmaten är den mat som lockar svenskarna allra mest, med det italienska köket i spetsen, enligt Tickets Sifoundersökning. Frankrike kommer nummer två på listan, tätt följt av Grekland och Spanien. Det matland som lockar minst är England, som endast 2 procent av svenskarna föredrar.
Italien

-               Att Italien är den överlägsna vinnaren som bästa matland är inte förvånande. Det italienska köket är något vi svenskar försöker ta in i vår egen matvardag, pasta är alltid populärt – men har trendat extra mycket på senare tid, särskilt på sociala medier. Det är välbekant mat för oss, där inget såklart slår att få uppleva smakerna på plats i Italien, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Maten under en semester är ofta av stor vikt för resans helhetsupplevelse. Svenskarna är rörande överens om det vinnande matlandet, där 62 procent uppger Italien. Ett hopp nedåt kommer Frankrike (32 procent) följt av Grekland (28 procent) och Spanien (24 procent). Fish and chips, puddings och pies är det som festar svenskarna allra minst – endast 2 procent föredrar det engelska köket.

Matpreferenserna varierar både regionalt och mellan kön, där exempelvis fler män (14 procent) än kvinnor (8 procent) tror att USA är det bästa matlandet att besöka. Det är fler i norra Sverige som föredrar Thailand som matland (27 procent) jämfört med övriga (18 procent). Nästan dubbelt så många i Stockholmsområdet (42 procent) ser det franska köket som nummer ett, jämfört med norra Sverige (24 Procent).

Vilket tror/tycker du är det bästa matlandet att besöka?

1. Italien, 62 procent
  2. Frankrike, 35 procent
  3. Grekland, 28 procent
  4. Spanien, 24 procent
  5. Thailand, 18 procent
  6. USA, 11 procent
  7. Tyskland, 6 procent
  8. Turkiet, 5 procent
  9. England 2 procent
  10. Annat land, 5 procent
  11. Tveksam, vet ej, 9 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval. Max tre svarsalternativ möjliga.

Sofia Eddelid
sofia.eddelid@ticket.se, 076-2732348

Om Ticket: Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.