Ticket

Bästa matlandet att besöka – enligt svenska resenärer

Dela
Medelhavsmaten är den mat som lockar svenskarna allra mest, med det italienska köket i spetsen, enligt Tickets Sifoundersökning. Frankrike kommer nummer två på listan, tätt följt av Grekland och Spanien. Det matland som lockar minst är England, som endast 2 procent av svenskarna föredrar.
Italien
Italien

-               Att Italien är den överlägsna vinnaren som bästa matland är inte förvånande. Det italienska köket är något vi svenskar försöker ta in i vår egen matvardag, pasta är alltid populärt – men har trendat extra mycket på senare tid, särskilt på sociala medier. Det är välbekant mat för oss, där inget såklart slår att få uppleva smakerna på plats i Italien, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Maten under en semester är ofta av stor vikt för resans helhetsupplevelse. Svenskarna är rörande överens om det vinnande matlandet, där 62 procent uppger Italien. Ett hopp nedåt kommer Frankrike (32 procent) följt av Grekland (28 procent) och Spanien (24 procent). Fish and chips, puddings och pies är det som festar svenskarna allra minst – endast 2 procent föredrar det engelska köket.

Matpreferenserna varierar både regionalt och mellan kön, där exempelvis fler män (14 procent) än kvinnor (8 procent) tror att USA är det bästa matlandet att besöka. Det är fler i norra Sverige som föredrar Thailand som matland (27 procent) jämfört med övriga (18 procent). Nästan dubbelt så många i Stockholmsområdet (42 procent) ser det franska köket som nummer ett, jämfört med norra Sverige (24 Procent).

Vilket tror/tycker du är det bästa matlandet att besöka?

  1. Italien, 62 procent
  2. Frankrike, 35 procent
  3. Grekland, 28 procent
  4. Spanien, 24 procent
  5. Thailand, 18 procent
  6. USA, 11 procent
  7. Tyskland, 6 procent
  8. Turkiet, 5 procent
  9. England 2 procent
  10. Annat land, 5 procent
  11. Tveksam, vet ej, 9 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval. Max tre svarsalternativ möjliga.


För mer information kontakta:

Sofia Eddelid
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
sofia.eddelid@ticket.se, 076-2732348

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Om Ticket: Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Minskat intresse för träningsresor bland svenskarna7.6.2023 05:15:00 CEST | Pressmeddelande

Enligt resebyrån Tickets senaste Sifoundersökning har svenskarnas intresse för träningsresor minskat kraftigt under de senaste åren. År 2019 var det sju procent av svenskarna som ville åka på en träningsresa, men intresset har nu sjunkit till endast två procent. Undersökningen visar att de svenskarna som har en resa planerad i allt högre grad är ute efter vila och avkoppling under semestern, snarare än träning och fitnessprogram.

Dessa politiker reser helst svenskarna med30.5.2023 05:15:00 CEST | Pressmeddelande

Tickets senaste Sifoundersökning visar att svenska resenärer har tydliga preferenser för vilka politiker de helst åker på resa med. Magdalena Andersson toppar listan följt av Ebba Busch och Nooshi Dadgostar, medan Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson rankas som mindre eftertraktade resesällskap. Längst ner på listan kommer Johan Pehrson och Märta Stenevi. Undersökningen visar även stora geografiska preferenser i vem man helst vill åka på resa med.

Två tredjedelar av svenskarna anpassar sitt resande efter det ekonomiska läget – men bara en tiondel väljer att helt avstå utlandssemester16.5.2023 05:15:00 CEST | Pressmeddelande

Resebyrån Tickets senaste Sifoundersökning visar att en tredjedel av svenskarnas resande inte alls påverkas av det osäkra ekonomiska läget. Undersökningen visar samtidigt att endast en av tio är beredda att helt avstå utlandssemester. I stället säger över hälften av de intervjuade att de kommer fortsätta resa, men att de på ett eller annat sätt anpassar sin semesterresa efter ekonomin. Bokningsstatistik visar också på svenskarnas orubbade reslust, och sommaren 2023 har ett bokningsläge som överskrider sommaren 2019 med hela 28 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum