Behövande har inte råd med nybyggen

Byggandet slog rekord 2016. Men allmännyttan byggde bara 5 500 lägenheter och gjorde sig av med över 15 000. Och de som har störst behov har inte råd med nya bostäder. Det visar Dagens Samhälles granskning.

Förra året satte Sverige nytt rekord i byggande. Det behövs. Prognoserna pekar på att det krävs minst 500 000 bostäder till 2025.

Men det som byggs motsvarar inte behoven. För en tredjedel av befolkningen är det omöjligt att låna för att köpa boende. De är hänvisade till hyresrätter – men de nya är för dyra. De har inte råd. Och Sverige saknar strategi för att de som bäst behöver ska kunna få en bostad.

– Den grundläggande hemläxan sedan 90-talet är fortfarande inte gjord. Sverige sticker ut internationellt i att
inte stötta ekonomiskt svaga grupper, säger Lennart Weiss, kommersiell direktör på byggbolaget Veidekke, som också leder den S-grupp som i höst ska presentera riktlinjer för en social bostadspolitik.

Samtidigt som regeringen nu uppmanar kommunerna och allmännyttan att bygga mer för att komma åt bostadsbristen, så varnar experter för en kreditkris. Stigande räntor, bolånetak och nya skatteregler i kombination med svag efterfrågan på dyra nybyggda bostäder kan leda till en åtstramning i kreditgivningen.

– I dag påbörjas 20 000 nya bostäder i Stockholms län per år, men tillväxten av hushåll som klarar hyrorna är runt 2 000 per år. Fortsätter man bygga 20 000 bostäder per år är det svårt att veta vilka som ska efterfråga dem, säger Ulf Perbo, statssekreterare hos bostadsminister Stefan Attefall under förra regeringen och i dag näringspolitisk chef på Transportföretagen.