Belarus president tvingade Ryanairplan med regimkritiker ombord att landa i Minsk – Civil Rights Defenders kan kommentera situationen

Igår beordrade Belarus president Alexander Lukasjenko att ett Ryanairplan på väg från Grekland till Litauen skulle landa i Minsk, Belarus. Vid landningen greps den regimkritiske journalisten och aktivisten Roman Protasevitj som var ombord på planet. Civil Rights Defenders följer utvecklingen noga och kan kommentera den systematiska förföljelsen av journalister i landet.

Gripandet av Roman Protasevitj är inte en isolerad händelse, utan är del av en systematisk förföljelse av oberoende journalister i Belarus. Lukasjenko försöker att nedmontera oberoende medier och tysta röster som är kritiska mot regimen. EU och det internationella samfundet måste ta en kraftigare ställning mot regimens agerande, annars kommer förföljelsen att fortsätta, säger Ana Furtuna, chef för Eurasiaavdelningen på Civil Rights Defenders.

Förra veckan blockerades landets största oberoende nyhetssida, Tut.by. Kontoret och de anställdas hem genomsöktes av polis. Bara två dagar senare genomsöktes den polska TV-stationen Belsat:s kontor i Minsk och sex personer fängslades.

Kontakta oss för en kommentar:

Civil Rights Defenders följer utvecklingen i Belarus noga och kan kommentera händelseutvecklingen.

Kontakta oss på +46 (0)76 576 27 62 eller press@crd.org.

Ryssland går till val – Putins makt kan stärkas ytterligare17.9.2021 12:35:14 CEST | Pressmeddelande

Idag inleds valet till det ryska parlamentets underhus, Statsduman. Det Putin-lojala partiet Enade Ryssland har idag 334 av Statsdumans 450 platser. Får partiet ännu fler platser i Statsduman kan Putins maktposition stärkas ytterligare. Den ryske regimkritikern Alexei Navalnyj sitter fortfarande fängslad, och andra regimkritiker och oppositionella har fängslats, bötfällts eller flytt landet.

Natalia Project-deltagare arresterad i Belarus13.8.2021 21:48:42 CEST | Pressmeddelande

Idag 13 augusti 13.00 arresterades människorättsaktivisten och Natalia Project-deltagaren Nasta Lojka i centrala Minsk, Belarus. Larmet kom till människorättsorganisationen Civil Rights Defenders via larmsystemet Natalia Project, världens första larm- och positioneringssystem för utsatta människorättsförsvarare. Vi arbetar just nu aktivt och nära lokala organisationer för att säkerställa Nasta Lojkas trygghet.

31 döda i landsomfattande protester i Colombia7.5.2021 10:28:24 CEST | Pressmeddelande

För nionde dagen i rad har tusentals människor samlats på Colombias gator för att protestera mot president Iván Duques politik. Colombianska organisationer har registrerat 1728 fall av polisiärt övervåld mot demonstranter, och hittills har 31 personer dödats. Dussintals är försvunna till följd av godtyckliga gripanden. Människorättsorganisationer i hela världen, däribland Civil Rights Defenders, fördömer nu våldet.

mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige21.4.2021 09:38:57 CEST | Pressmeddelande

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.