Betydande minskning i volymförsäljning för e-handeln

Sett över hela julhandelsperioden november-december höll e-handeln nästan jämna steg med fjolåret sett till omsättning i löpande priser. Bakom dessa siffror döljer sig dock en betydande minskning i volymförsäljning. Trots ökade priser har handeln svårt att kompensera sig för inköpspriserna, som ökat ännu mer, i kombination med bland annat ökade energikostnader.
- Undantaget september månad har omsättningen i e-handeln minskat betydligt varje månad 2022 jämfört med samma månad 2021. Det rör sig om en bred nedgång som drabbar flertalet branscher. Ackumulerat över året har omsättningen, trots den höga inflationen, minskat med 11 procent. Vi kan därför med säkerhet säga att försäljningen i volym har minskat betydligt mer än så, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Färre e-handlar från utlandet
För helåret 2022 blev utvecklingen dyster. Omsättningen i e-handeln minskade med 9 procent i Sverige och med 12 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas. E-handelsindikatorn mäts i löpande priser men sett till prisökningarna på detaljhandelsvaror i storleksordningen 4-5 till 10-11 procent beroende på varukategori dras slutsatsen att volymförsäljningstappet blev betydligt större än så.
- Förutom att andelen av befolkningen som e-handlar har sjunkit 2022 jämfört med 2021 handlar färre av de som e-handlar från utlandet. I kombination med lägre genomsnittliga köpbelopp innebär det att nedgången i svenska konsumenters e-handel från utlandet blir kraftig, säger Per Ljungberg.
Utöver dagens lansering finns nu även E-Handelsindikatorn för november 2022, som sköts upp, tillgänglig på www.svenskhandel.se/rapporter/e-handelsindikatorn/
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns dystra trend – ett år med negativ framtidstro28.3.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Att många handelsföretag i Sverige i detta nu möter stora utmaningar är ingen överdrift. Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad visar att handlarnas framtidsförväntningar för tolfte månaden i rad är negativa, vilket är första gången i Handelsbarometerns historia.
E-handeln ökade från låga fjolårsnivåer i februari21.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, steg med 4 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Tuffa ekonomiska tider gör att hushållen nedprioriterar hållbarhet20.3.2023 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Att konsumenter håller allt hårdare i plånboken påverkar även deras benägenhet att handla hållbart. För första gången visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning att konsumenterna nedprioriterar hållbarhetsaspekten till förmån för pris. Företagen håller däremot kursen stadigt i hållbarhetsarbetet.
Tusentals butiker riskerar att slås ut på grund av ökade hyreskostnader14.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
I januari höjdes hyrorna för kommersiella lokaler med nära 11 procent. Det var ett hårt slag för många butiker. En ny rapport baserad på data från Svensk Handels hyresdatabas visar att existensen för så mycket som två tredjedelar av kläd- och skohandeln kan stå på spel.
Tuffa ekonomiska tider slår hårt mot modebranschen13.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Att konsumenternas köpkraft urholkas slår hårt mot en modehandel som inte är utan prövningar. Svensk Handels Stilindex för februari visar på att branschen möter stora utmaningar i form av bland annat minskad försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum