Beviljade elitlicenser till SBL säsongen 2023/24

Inför kommande säsong bedöms föreningarna i SBL Dam och SBL Herr enligt Svenska Basketbollförbundets nyligen införda elitlicensförfarandet. Elitlicens har införts för att långsiktigt säkra de ekonomiska och organisatoriska förutsättningarna för spel i våra högsta basketligor.

Elitlicensnämnden bestående av Mats Carlson (ordförande), Helena Lindvall (Förbundsstyrelsen), Pia Rosin (SBL Dam), Kaj Krantz (SBL Herr) samt Fredrik Joulamo (generalsekreterare Svenska Basketbollförbundet) har under våren granskat föreningarnas ekonomi i enlighet med elitlicensreglementet och kallat till hearings i de fall frågetecken funnits. Elitlicensnämnden .

Elitlicensnämnden har initialt beslutat utfärda elitlicens för säsongen 2023/24 till följande föreningar:

Förening Ansökt om spel
Alvik Basket SBL Dam
BC Luleå SBL Herr
Borås Basket SBL Herr
Högsbo SBL Dam
IK Eos SBL Dam
Jämtland Basket SBL Herr
Köping Stars SBL Herr
Luleå Basket SBL Dam
Mark SBL Dam
Norrköping Dolphins SBL Dam och Herr
Nässjö Basket SBL Herr
Sjuhärads Basket SBL Dam
Södertälje BBK SBL Dam och Herr
Umeå BSKT SBL Herr
Uppsala Basket Herr SBL Herr
Uppsala Basket Dam SBL Dam
Visby Ladies SBL Dam
Östersund Basket SBL Dam

Ytterligare några föreningar har ansökt om spel i SBL Dam respektive SBL Herr. Huddinge Baskets ansökan har inte handlagts av Elitlicensnämnden gällande ekonomi, då det av Tävlingsutskottet och föreningen bedömts att man inte har andra förutsättningar som krävs.

Ytterligare en förening behöver fortsatt handläggning/bedömning innan beslut kan bli aktuellt. När beslut fattats rörande samtliga ansökande föreningar, kommer slutligt beslut rörande förbundsserieindelning 2023/24 fattas av Förbundsstyrelsen.