Bilbrottsbarometern 2021 – ta del av webbinarium och referat om bil- och bildelsstölder

Sverige är unikt utsatt för internationell organiserad brottslighet som bland annat stjäl bilar, bildelar och båtmotorer. Men varför har Sverige blivit ett smörgåsbord för stöldligor? Det är utgångspunkten för en årlig rapport som If tagit initiativ till. Den första bilbrottsbarometern presenterades vid ett seminarium med If, Larmtjänst, Gränspolisen och NOA.

Ifs bilbrottsexpert Patrik Andersson inledde med att konstatera att problemet är stort. Nästan 60 000 bil- och bildelsstölder anmäldes 2020, en ökning på 4 800 stycken mot året innan.

”Förra året ökade antalet katalysatorstölder med 4 300 procent. Samtidigt ligger andelen uppklarade bildelsstölder på 0,7 procent. Det är praktiskt taget riskfritt att begå bilstölder i Sverige”, konstaterade han.

”Det oroande är att Sverige sticker ut så tydligt. Våra grannländer har inte alls de här problemen. Det stjäls 10 gånger fler bilar i Sverige än i Norge, till exempel. De här brotten ses som mängdbrott – men de hänger ihop. Det är allvarlig, organiserad brottslighet som leder till en betydande otrygghet för människor i deras vardag.”

If har därför tagit fram en årlig rapport som sammanställer kunskapen om bilbrotten – och ger konkreta förslag på vad som borde göras. Vissa beslut måste fattas av riksdagen, andra handlar om prioriteringar av polisens och tullens arbete.

Gränspolisen, Polisens Nationella operativa avdelning (NOA) och Larmtjänst var inbjudna för att kommentera rapporten. Diskussionen präglades av en betydande enighet, frustration över att ingenting händer, men också ett mått av hopp.

Polisen konstaterade att de internationella nätverken står för 90 procent av bilbrottsligheten i Sverige.

”De här pengarna göder ju annan brottslighet också: narkotikabrott, människosmuggling, etc. Det här är en del i kedjan. Vi slåss mot stora makter”, sa Inga-Lill Fransson vid NOA. ”Vi borde kunna lägga lite mer resurser på att komma åt det här.”

”Jag har jobbat med det här i 12 år, och jag har vid två tillfällen varit i riksdagen och pratat om det här med alla partier. ’Det här är inte klokt, vi måste göra något’ har ALLA partier sagt. Ändå har det inte hänt någonting på tolv år. Då blir man ju lite bekymrad”, sa Mats Galvenius, VD på Larmtjänst.

”De internationella brottsnätverken orsakar kostnader på 1,5-2 miljarder kronor varje år”, fortsatte han. ”Men det är ganska enkelt att komma åt de här brotten. Det är enkelt att höja trösklarna så att de åker någon annanstans. Det har vi sett att andra länder har gjort med framgång. Skjut till resurser för 50 tjänster, som får ägna sig åt det här långsiktigt. Då kommer vi klara av det här.”

”De är flexibla utifrån hur vi jobbar, men de är också störningskänsliga. När vi agerar, om vi får till bra straff, ser vi att de flyttar på sig. Vi kan bli av med problemet, eller i alla fall en stor del, om vi jobbar aktivt emot det”, sade Monica Krüger, gruppchef vid Gränspolisen.

Se hela webbinariet där bil- och bildelsstölder diskuteras.

Medverkande i paneldebatten:
Patrik Andersson, bilutredare på försäkringsbolaget If
Inga-Lill Fransson, polisens nationella operativa avdelning (NOA)
Mats Galvenius, vd på Larmtjänst
Monica Krüger, kriminalinspektör hos Gränspolisen