Bioekonomin växer med nya standarder

I år publiceras ett pärlband med standarder för biobaserade produkter som kommer att vara viktiga för vår omställning till ett fossilfritt samhälle. Nu senast släpptes standarden Biobaserade produkter – Livscykelanalys. – Sverige har fått bra gehör för våra åsikter i det europeiska standardiseringsarbetet, säger Maria Gustafsson, projektledare på SIS. Detta har varit viktigt då vi som skogsnation har delvis andra behov än länder som har mer fokus på jordbruk.

För drygt fyra år sedan tog Kommissionen initiativ till att ta fram standarder för biobaserade produkter genom att ge ett uppdrag till CEN, den europeiska standardiseringsorganisationen. Syftet är att främja biobaserade produkter. Sedan dess har ett antal standarder tagits fram:

• Terminologi – det förekommer mycket begreppsförvirring och olika användningar av termen "bio-produkt". Standarden definierar inte bara vad en biobaserad produkt är utan ger också vägledning om hur bio-prefixet bör användas. Terminologi-standarden håller nu på att översättas till svenska.

• Analys- och beräkningsmetoder för biobaserat innehåll. Några metoder är publicerade, andra kommer att publiceras under 2016. Det finns både metoder där man analyserar det biobaserade innehållet och en materialbalansmetod där man beräknar detta.

• Livscykelanalys – baserat på befintlig standard (SS-EN ISO 14040 och 14044). I standarden har ytterligare krav och riktlinjer har tagits fram för att främja ett mer enhetligt beräkningssätt av exempelvis koldioxidutsläpp. Detta ökar jämförbarheten mellan olika produkter och hjälper till att skapa en gemensam plattform.

– Arbetet har varit inspirerande och gränsöverskridande. Kemi har samverkat med den skogsbaserade industrin och med jordbrukssektorn, säger Ylwa Alwarsdotter, Direktör Marknadsutveckling på SEKAB och ordförande för SIS tekniska kommitté 565 - Biobaserade produkter.

Under året kommer även dessa standarder för biobaserade produkter publiceras:

• Hållbarhetskriterier - täcker in miljömässiga, sociala och ekonomiska principer, kriterier och indikatorer. För att uppfylla standarden ska denna appliceras på biomassaproduktionen. Den kan även användas för de senare leden i värdekedjan.

• Kommunikation – ställer krav och ger riktlinjer gällande hur man ska kommunicera på ett enhetligt sätt, både mellan företag och gentemot konsumenter, t ex att hävdandet av biobaserat innehåll alltid ska åtföljas av en procentsats.

Biobaserade produkter är ett av sex fokusområden inom Lead Market Initiative, d.v.s. områden där Kommissionen ser att EU kan bli ledande och där det finns stor potential för innovation. Biobaserade produkter är även en viktig pusselbit när det gäller att uppnå de klimatmål som sattes i Paris och i omställningen till ett fossilfritt samhälle genom att skapa en bioekonomi.

– Sverige har en mycket bra position för att ta till vara våra fördelar i och med vår skog och skogsindustri. Detta ger även andra vinster som exempelvis arbetstillfällen i glesbygden, säger Maria Gustafsson, projektledare på SIS.

Mer information om standardisering för biobaserade produkter här:

Hitta definitioner av biobaserade produkter här:

Har du frågor, välkommen att kontakta:

SIS Projektledare Maria Gustafsson, 072-280 19 40
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 070-426 05 91

Ylwa Alwarsdotter, ordförande för SIS TK 565 - Biobaserade produkter.
Maria Gustafsson, Projektledare på SIS

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.