Bioekonomin växer med nya standarder

3.3.2016 08:00 | SIS Swedish Standards Institute

I år publiceras ett pärlband med standarder för biobaserade produkter som kommer att vara viktiga för vår omställning till ett fossilfritt samhälle. Nu senast släpptes standarden Biobaserade produkter – Livscykelanalys. – Sverige har fått bra gehör för våra åsikter i det europeiska standardiseringsarbetet, säger Maria Gustafsson, projektledare på SIS. Detta har varit viktigt då vi som skogsnation har delvis andra behov än länder som har mer fokus på jordbruk.

För drygt fyra år sedan tog Kommissionen initiativ till att ta fram standarder för biobaserade produkter genom att ge ett uppdrag till CEN, den europeiska standardiseringsorganisationen. Syftet är att främja biobaserade produkter. Sedan dess har ett antal standarder tagits fram:

• Terminologi – det förekommer mycket begreppsförvirring och olika användningar av termen "bio-produkt". Standarden definierar inte bara vad en biobaserad produkt är utan ger också vägledning om hur bio-prefixet bör användas. Terminologi-standarden håller nu på att översättas till svenska.

• Analys- och beräkningsmetoder för biobaserat innehåll. Några metoder är publicerade, andra kommer att publiceras under 2016. Det finns både metoder där man analyserar det biobaserade innehållet och en materialbalansmetod där man beräknar detta.

• Livscykelanalys – baserat på befintlig standard (SS-EN ISO 14040 och 14044). I standarden har ytterligare krav och riktlinjer har tagits fram för att främja ett mer enhetligt beräkningssätt av exempelvis koldioxidutsläpp. Detta ökar jämförbarheten mellan olika produkter och hjälper till att skapa en gemensam plattform.

– Arbetet har varit inspirerande och gränsöverskridande. Kemi har samverkat med den skogsbaserade industrin och med jordbrukssektorn, säger Ylwa Alwarsdotter, Direktör Marknadsutveckling på SEKAB och ordförande för SIS tekniska kommitté 565 - Biobaserade produkter.

Under året kommer även dessa standarder för biobaserade produkter publiceras:

• Hållbarhetskriterier - täcker in miljömässiga, sociala och ekonomiska principer, kriterier och indikatorer. För att uppfylla standarden ska denna appliceras på biomassaproduktionen. Den kan även användas för de senare leden i värdekedjan.

• Kommunikation – ställer krav och ger riktlinjer gällande hur man ska kommunicera på ett enhetligt sätt, både mellan företag och gentemot konsumenter, t ex att hävdandet av biobaserat innehåll alltid ska åtföljas av en procentsats.

Biobaserade produkter är ett av sex fokusområden inom Lead Market Initiative, d.v.s. områden där Kommissionen ser att EU kan bli ledande och där det finns stor potential för innovation. Biobaserade produkter är även en viktig pusselbit när det gäller att uppnå de klimatmål som sattes i Paris och i omställningen till ett fossilfritt samhälle genom att skapa en bioekonomi.

– Sverige har en mycket bra position för att ta till vara våra fördelar i och med vår skog och skogsindustri. Detta ger även andra vinster som exempelvis arbetstillfällen i glesbygden, säger Maria Gustafsson, projektledare på SIS.

Mer information om standardisering för biobaserade produkter här:

Hitta definitioner av biobaserade produkter här:

Har du frågor, välkommen att kontakta:

SIS Projektledare Maria Gustafsson, 072-280 19 40
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 070-426 05 91

Ylwa Alwarsdotter, ordförande för SIS TK 565 - Biobaserade produkter.
Maria Gustafsson, Projektledare på SIS

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.