Bioekonomin växer med nya standarder

I år publiceras ett pärlband med standarder för biobaserade produkter som kommer att vara viktiga för vår omställning till ett fossilfritt samhälle. Nu senast släpptes standarden Biobaserade produkter – Livscykelanalys. – Sverige har fått bra gehör för våra åsikter i det europeiska standardiseringsarbetet, säger Maria Gustafsson, projektledare på SIS. Detta har varit viktigt då vi som skogsnation har delvis andra behov än länder som har mer fokus på jordbruk.

För drygt fyra år sedan tog Kommissionen initiativ till att ta fram standarder för biobaserade produkter genom att ge ett uppdrag till CEN, den europeiska standardiseringsorganisationen. Syftet är att främja biobaserade produkter. Sedan dess har ett antal standarder tagits fram:

• Terminologi – det förekommer mycket begreppsförvirring och olika användningar av termen "bio-produkt". Standarden definierar inte bara vad en biobaserad produkt är utan ger också vägledning om hur bio-prefixet bör användas. Terminologi-standarden håller nu på att översättas till svenska.

• Analys- och beräkningsmetoder för biobaserat innehåll. Några metoder är publicerade, andra kommer att publiceras under 2016. Det finns både metoder där man analyserar det biobaserade innehållet och en materialbalansmetod där man beräknar detta.

• Livscykelanalys – baserat på befintlig standard (SS-EN ISO 14040 och 14044). I standarden har ytterligare krav och riktlinjer har tagits fram för att främja ett mer enhetligt beräkningssätt av exempelvis koldioxidutsläpp. Detta ökar jämförbarheten mellan olika produkter och hjälper till att skapa en gemensam plattform.

– Arbetet har varit inspirerande och gränsöverskridande. Kemi har samverkat med den skogsbaserade industrin och med jordbrukssektorn, säger Ylwa Alwarsdotter, Direktör Marknadsutveckling på SEKAB och ordförande för SIS tekniska kommitté 565 - Biobaserade produkter.

Under året kommer även dessa standarder för biobaserade produkter publiceras:

• Hållbarhetskriterier - täcker in miljömässiga, sociala och ekonomiska principer, kriterier och indikatorer. För att uppfylla standarden ska denna appliceras på biomassaproduktionen. Den kan även användas för de senare leden i värdekedjan.

• Kommunikation – ställer krav och ger riktlinjer gällande hur man ska kommunicera på ett enhetligt sätt, både mellan företag och gentemot konsumenter, t ex att hävdandet av biobaserat innehåll alltid ska åtföljas av en procentsats.

Biobaserade produkter är ett av sex fokusområden inom Lead Market Initiative, d.v.s. områden där Kommissionen ser att EU kan bli ledande och där det finns stor potential för innovation. Biobaserade produkter är även en viktig pusselbit när det gäller att uppnå de klimatmål som sattes i Paris och i omställningen till ett fossilfritt samhälle genom att skapa en bioekonomi.

– Sverige har en mycket bra position för att ta till vara våra fördelar i och med vår skog och skogsindustri. Detta ger även andra vinster som exempelvis arbetstillfällen i glesbygden, säger Maria Gustafsson, projektledare på SIS.

Mer information om standardisering för biobaserade produkter här:

Hitta definitioner av biobaserade produkter här:

Har du frågor, välkommen att kontakta:

SIS Projektledare Maria Gustafsson, 072-280 19 40
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 070-426 05 91

Ylwa Alwarsdotter, ordförande för SIS TK 565 - Biobaserade produkter.
Maria Gustafsson, Projektledare på SIS

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.