Biogasen först ut när Siemens går över till klimatsmartare gasturbinprovning

Nu har den första leveransen av flytande biogas (LBG) anlänt till gasturbinprovningen hos Siemens Energy i Finspång. Ett viktigt steg mot att bli helt fossilfria till 2030 är därmed taget.

- Premiärkörningen av biogasen i en gasturbin gick jättebra, gasturbinen märkte precis som förväntat ingen skillnad, säger Rickard Olsson, chef för provningen i Finspång.

Den kemiska sammansättningen för biogas och naturgas är nästan exakt lika. Biogas liksom naturgas består till största delen av metan. Det innebär att bränslena kan blandas fritt i tanken utan att någon anpassning behöver utföras på anläggningen.

Biogas är en typ av biobränsle som naturligt produceras från nedbrytning av organiskt avfall. Det anses vara en förnybar resurs eftersom dess produktions- och användningscykel är kontinuerlig och den genererar ingen nettokoldioxid.

Enligt siffror från Naturvårdsverket kan koldioxidutsläppen sänkas med upp till 83 procent för varje ton naturgas som byts mot biogas om man även räknar in bränsleframställningen.

- Det som är riktigt häftigt är att vi genom att använda biogas från rötning av matavfall och andra restprodukter dessutom sluter kretsloppet, det känns riktigt bra, säger Rickard Olsson.

Omställningen från naturgas till biogas hos Siemens i Finspång kommer att ske stegvis. Målet är att ha en helt fossilfri gasturbinprovning till år 2030.

- Genom att gå i bräschen och köra gasturbinerna på fossilfria bränslen är förhoppningen att vi ska inspirera våra kunder i resten av världen att ställa om på samma sätt. Då kan vi få den riktigt stora miljövinsten. Tekniken finns redan, förklarar Hans Holmström, VD på Siemens Energy AB i Finspång.

Nästa år är det även dags att introducera fossilfri vätgas i provningen.

Se gärna filmen från leveransen på vår fb-sida!

Mikael Leksell ny chef för Siemens Digital Industries i Sverige7.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Mikael Leksell, vd för Siemens AB, tar över rollen som chef för affärsområdet Digital Industries efter Göran Persson som går i pension. Mikael Leksell, vd för Siemens AB, kommer i tillägg till sin nuvarande roll att ta över rollen som chef för Siemens affärsområde Digital Industries efter Göran Persson som väljer att gå i pension. Förändringen verkställs den 1 april. Göran kommer därefter att stanna på företaget i en roll som rådgivare fram till den 30 september. – Jag ser fram emot att jobba nära svensk industri igen efter nio år utomlands, säger Mikael Leksell, vd för Siemens AB. Med vårt kunnande och portfölj av produkter och lösningar erbjuder vi både nuvarande och nya kunder stöd i deras arbete med att framtidssäkra sin verksamhet, för att bevara konkurrenskraft i morgondagens allt mer digitaliserade produktionslandskap. Siemens Digital Industries ska vara förstahandsvalet för ett industriföretag som söker en partner för sin digitala transformation, oavsett storlek eller bransch.