Birgitta Englin lämnar Riksteatern vid årsskiftet

Riksteaterns vd Birgitta Englin slutar vid årsskiftet. Hon väljer att lämna detta besked nu för att en ny vd ska hinna komma in verksamheten i god tid före Riksteaterns nästa kongress våren 2015.
Foto Elisabeth Ohlson Wallin

Birgitta Englin tillträdde som Riksteaterns vd 2005. Hon har bland annat arbetat med att stärka Riksteaterföreningarnas ideella arbete och med att öka Riksteaterns samarbeten inom och utanför kulturbranschen. Ett annat av Birgitta Englins fokus har varit att utveckla Riksteaterns internationella arbete. Dessutom har Riksteaterns organisation effektiviserats och tjänster har utlokaliserats parallellt med regionaliseringen av kulturpolitiken och den statliga samverkansmodellen. - I dag är Riksteatern en kulturpolitisk aktör i många kommuner och regioner, detta är en följd av ett kontinuerligt arbete med att stärka Riksteaterns lokala och regionala inflytande, säger Birgitta Englin. För att scenkonsten ska nå fler har jag också arbetat för att Riksteatern ska bli en föregångare när det gäller teknikutveckling, nationell förmedling och en mångfald av konstnärer, säger hon. Birgitta Englin väljer att berätta att hon ska sluta nu för att hennes efterträdare ska hinna komma in i verksamheten i god tid före Riksteaterns nästa kongress 2015. Kongressen är Riksteaterns högsta beslutande organ och äger rum vart fjärde år. - Det är bra för en organisation som är i rörelse och utveckling att tillföras nya krafter och perspektiv. Jag har haft nio fantastiska år med Riksteatern, nu vill jag skapa möjligheter för en ny vd att komma in i verksamheten i god tid före nästa Riksteaterkongress som hålls våren 2015, säger Englin. Joachim Berner, Riksteaterns ordförande, beklagar att Birgitta Englin slutar: - Birgitta Englin har genomfört en angelägen utveckling av Riksteaterns verksamhet. Utvecklingen av Riksteatern kommer fortsätta på den inslagna vägen med en ny vd på plats, säger Berner. Birgitta Englin är också ordförande i Södra Teatern AB, ett dotterbolag till Riksteatern, hon lämnar även detta uppdrag. Rekryteringen av Birgitta Englins efterträdare har redan påbörjats, ambitionen är att en ny vd ska vara på plats till årsskiftet 2013/2014. När Birgitta Englin lämnar sin tjänst kommer hon att stå till styrelsens förfogande nio månader. Birgitta Englin och Joachim Berner finns tillgängliga för intervjuer under dagen.

Kontaktpersoner Matilda Asp, kommunikationsstrateg, 08-531 99 408 och Gilda Romero, pr-ansvarig, 08-531 99 354

Foto Elisabeth Ohlson Wallin