Birgitta Stymne Göransson ny ordförande för Min Doktor

Min Doktor utökar styrelsen med tre nya ledamöter. Birgitta Stymne Göransson har lång erfarenhet av att leda och utveckla företag inom vård, medicinteknik och konsumentnära tjänster och blir ny ordförande. Därtill väljs Katarina Bonde och tidigare handelsminister Ewa Björling in som ordinarie ledamöter.

– Det ska bli fantastiskt spännande att bidra till Min Doktors utveckling. Jag hoppas och tror att min bakgrund inom bland annat digitalisering och vård kan stärka Min Doktors arbete för en jämlik, patientsäker och resurseffektiv vård för alla, säger Birgitta Stymne Göransson, Min Doktors nya styrelseordförande.

– Att få lämna över rollen som styrelseordförande till en så kompetent och klok person som Birgitta Stymne Göransson känns väldigt tryggt. Birgitta har en gedigen erfarenhet av styrelsearbete för ledande tillväxtbolag och är helt rätt person att leda styrelsens arbete under bolagets fortsatta expansion, säger avgående styrelseordförande Anders Nyberg, vd på Apotek Hjärtat.

Birgitta Stymne Göransson har omfattande erfarenhet från ledande befattningar inom både näringsliv och ideell sektor. Birgitta har bred kompetens i att driva effektiviserings- och förändringsprocesser samt digitalisering inom bland annat vård, medicinteknik och konsumentnära tjänster. Hon har en civilingenjörsexamen från KTH och en MBA från Harvard Business School. Birgitta innehar flera uppdrag som styrelseordförande, däribland för BCB Medical, Industrifonden, Berling Media och Cinder Invest.

Ewa Björling var Sveriges handelsminister 2007—2014. Hon är leg tandläkare, medicine doktor och docent i virologi. Hon har gedigen erfarenhet från uppdrag i hälso- och bioteknikbranschen. Andra pågående styrelseuppdrag inkluderar Essity, Mobilaris, Drivkraft Sverige, Xolaris och Biogaia.

Katarina Bonde är en erfaren företagsledare med lång bakgrund av styrelsearbete och affärsutveckling för såväl börsnoterade bolag, statligt ägda, som mindre uppstartsbolag i olika branscher. Hon har styrelseuppdrag för bland annat Mentimeter, Mycronic, Stillfront Group och AddSecure.

Förstärkningen innebär att Min Doktors styrelse utökas från fyra till sju ledamöter. Tidigare styrelseordförande Anders Nyberg sitter kvar som ledamot.

Min Doktors styrelse:

• Birgitta Stymne Göransson, ordförande