Biskop Karin visiterar Tierp-Söderfors församling

Den 9-10 och 20 november så visiterar Uppsala stifts biskop Tierp-Söderfors församling. Temat för visitationen är "Församling i framtiden - på spaning efter det okända" och programmet innehåller bland annat möten med lokala företag, anställda och förtroendevalda i församlingen.
Foto: Magnus Aronson

På onsdagen bjuds det in till Cafe Existens, ett panelsamtal med inbjudna talare om vår tid, mellan det som varit och på väg till det som ska komma. Ett samtal om vad som präglar vårt sammanhang, vårt närsamhälle och vad är en församling i Tierps socken och Söderfors brukssamhälle?

Visitationen avslutas den 20 november med en visitationshögmässa i Söderfors kyrka.

Onsdag den 9 november
09.00 Välkommen och morgonandakt i Tierpsgården (Offentlig)

Möte med hembygdsföreningen i Ullfors

Möte med företagaren Karolas Kök & Trädgård i Gryttjom

Träff med barnkören i Månkarbo

19.00 Café Existens. Panelsamtal med inbjudna talare om vår tid, mellan det som varit och på väg till det som ska komma. Se särskilt anslag. (offentlig)

Torsdag den 10 november

Besök på skolan i Söderfors
Besök på företaget Erasteel

18.30 Mässa i Söderfors kyrka (Offentlig)

Söndag den 20 november
11.00 Visitationshögmässa i Söderfors kyrka med efterföljande kyrkkaffemingel i församlingshemmet (Offentlig)

Visitation

Visitationen är en avstämning kring arbetet med församlingens grundläggande uppgift och en genomgång av förvaltningen. Det är ett tillfälle till samtal om församlingens liv och arbete, med utgångspunkt i församlingsinstruktionen. I Uppsala stift visiteras församlingarna av biskopen vart åttonde år. Församlingarna i Uppsala kontrakt visiteras av ärkebiskop Antje Jackelén.

Foto: Magnus Aronson

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2021-12-31) 827 604 personer varav ca 50 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.

Uppsala stift är speciellt såtillvida att det har två biskopar, ärkebiskop Marin Modéus och Karin Johannesson som är biskop i Uppsala stift. Från och med 1 januari 2022 omfattar Uppsala stift sammanlagt 121 församlingar. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat. 95 av stiftets församlingar samverkar i 25 pastorat och 26 församlingar är självständiga enheter med egen ekonomi.

Läs mer om Uppsala stifts församlingar och pastorat på Uppsala stifts hemsida.