Biståndsviljan hos svenskarna minskar

En majoritet av svenskarna är positiva till bistånd men stödet för att skattemedel används till bistånd minskar, det visar biståndsmyndigheten Sidas årliga opinionsmätning. Andelen som själva gjort något för att hjälpa människor i fattigdom minskar också, liksom förtroendet för de som ska se till att biståndet gör nytta.

76 procent instämmer helt eller delvis i påståendet att det är viktigt att Sverige bidrar till utveckling i andra länder. Det är fortsatt en stor majoritet även om det är en förändring jämfört med föregående år. I år är det fler som tar avstånd och färre som instämmer i påståendet. En majoritet, nästan 55 procent, är positiva till bistånd och svarar att biståndet bör öka eller att det är ungefär lagom. Gruppen som är negativ till bistånd blir större, i år 37,5 procent. Skillnaden mellan de två grupperna har, jämfört med förra året, mer än halverats.

När det gäller stödet för biståndsanslagets storlek är det fler som svarar att det bör minska och färre som tycker att det är lagom jämfört med förra året. I årets mätning svarar 46 procent att biståndsanslaget är ungefär lagom, och 31 procent att det bör minska, vilket är en förflyttning på nio procentenheter från ”lagom” till ”minska”.

- Det är tråkigt men inte förvånande att det ser ut så här. Den förändrade attityden till bistånd går i linje med samhällsdebatten i stort. I undersökningar om vilka frågor som är viktigast för väljarna kommer utrikesfrågor långt ner. Samtidigt oroas många människor över utvecklingen exempelvis för klimat och demokrati. Svenskt bistånd gör skillnad och det är viktigt för oss att lyfta fram hur vi jobbar för att minska fattigdom och främja en hållbar utveckling säger Carin Jämtin, Sidas generaldirektör.

När de svarande fick ta ställning till det motsatta påståendet: ”Sverige har nog med egna problem som borde lösas först, sedan kan vi börja tänka på andra länder”, instämde 17,6 procent helt och hållet, vilket är det högsta mätresultatet någonsin och 42,6 procent instämmer helt eller delvis. En majoritet på 53,6 procent tar avstånd från påståendet.

- Globalt ser vi hur auktoritära och antidemokratiska krafter vinner mark, och hur länder sluter sig allt mer. Biståndet spelar en viktig roll för att motverka de här tendenserna. Vårt stöd för demokrati och mänskliga rättigheter går bland annat till skydd för demokratiaktivister och pressfrihet, säger Carin Jämtin.

När det gäller svenskarnas intresse för utvecklingen i fattiga länder är det, precis som tidigare år, fler som säger att intresset ökat än minskat. Dock är det i år färre som uppger ett sådant ökande intresse. Årets resultat är det lägsta som uppmätts samtidigt som fler än tidigare uppger att intresset minskat. Andelen som uppger att de skänkt pengar till frivilligorganisationer har minskat tre år i rad och är i dag 44,2 procent. Även de som uppger att de skänker saker eller kläder, eller är faddrar, minskar.

- Det är självklart oroande att intresset för att hjälpa de allra mest utsatta i världen minskar. Särskilt när vi vet hur mycket nytta biståndet gör. Vårt klimatbistånd skapar hållbar el för miljontals, och vårt envisa fokus på jämställdhet gör att miljontals flickor i Afghanistan får gå i skolan. Svenskt bistånd är bäst i världen, det visar bland annat OECD:s utvärdering tidigare i år, säger Carin Jämtin.

I opinionsundersökningen ingår också frågor om tillståndet i världen för att mäta hur nära svenskarnas världsbild ligger den verkliga utvecklingen. Länge har det funnits en trend i riktning mot att allt fler får en allt mer korrekt världsbild, även om de flesta fortfarande tänker alltför pessimistiskt om tillståndet i fattiga länder. I årets mätning verkar kunskapen om världen ligga kvar ungefär på samma nivå som förra året.

Sida har låtit genomföra mätningar av svenskarnas attityder till bistånd årligen sedan år 1974. Årets mätning är utförd av Kantar Sifo via en webbpanel. Antalet svarande är 1500.

Akuta stöd på 375 miljoner till drabbade av ökande matbrist och konflikter16.6.2022 05:40:00 CEST | Pressmeddelande

Världens matbrist ökar när nederbörden minskar och skördar slår fel. Effekter av Covid-19-pandemin, stigande matpriser och svårigheter att importera mat under Ukrainakriget försvårar tillgången till mat för människor som lever i fattigdom. I dag har 193 miljoner människor inte tillräckligt att äta, vilket är 40 miljoner fler än året innan. Nu beslutar biståndsmyndigheten Sida om ytterligare 375 miljoner kronor i humanitärt stöd till drabbade människor i 14 länder.

Sverige ger mångmiljonstöd för att förhindra stor miljökatastrof i Röda havet10.5.2022 13:05:42 CEST | Pressmeddelande

En förfallen oljetanker som ligger förankrad utanför Jemens kust i Röda havet riskerar att orsaka en miljökatastrof med enorm påverkan på marint liv, jordbruk, fiske och människors hälsa. Analytiker bedömer att en läcka är nära förestående och den skulle kunna bli fyra gånger värre än den från oljetankern Exxon-Valdez i slutet av 1980-talet. Arbetet med att förhindra en katastrof brådskar, och biståndsmyndigheten Sida bidrar med 30 miljoner kronor till FN:s arbete för att förebygga katastrofen.

Pressinbjudan: Sida och 50 år av utvecklingssamarbete med Bangladesh28.4.2022 12:25:07 CEST | Pressinbjudan

Sverige har i 50 år haft utvecklingssamarbete med Bangladesh och stödet har genom åren varit omfattande till många av landets utmaningar. Biståndsmyndigheten Sida har bland annat finansierat framtagandet av koleravaccin, arbetat fram cyklonskydd som betydligt minskat riskerna för boende i översvämningsdrabbade områden och med ett gasnät som minskat både avskogning och konflikter i flyktinglägren för Rohingyas i Cox’s Bazar. Sida vill uppmärksamma denna milstolpe med ett panelsamtal där Sveriges ambassadör, Sidas biståndschef i Bangladesh, Bangladeshkännare och samarbetspartners inom civilsamhälle, akademi, myndigheter och näringsliv deltar.