Black Friday slår nytt rekord men Black Month är framtiden
– Förra året stagnerade tillväxten på Black Friday, men nu är vi tillbaka på nya rekordnivåer. Med det sagt är det tydligt att det är den längre reaperioden som växer snabbast, och i framtiden lär vi prata mer om Black Month. Fredagen är dock fortsatt den bästa dagen för konsumenter att hitta bra deals: priserna var lägst den dagen och i snitt låg rabatterna på 21 procent. En annan intressant spaning är att vi likt förra året såg färre smyghöjningar av erbjudanden inför rean jämfört med 2019, säger Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker på Prisjakt Insights.
– Årets reaperiod har på förhand inneburit stora utmaningar för landets e-handlare. Materialbrist, produktionsstörningar och leveransproblem har ställt till det för många branscher. Därför är det imponerande att se hur siffrorna för Black Week visar på nya rekordnivåer. Vi ser också att tillväxten för hela november är starkare än tidigare och en tydlig trend är att vi går mot en längre reaperiod snarare än en specifik dag eller vecka, säger Markus Bergström, Head of Operations på Svea Ekonomi.
– Antalet köp inom e-handeln har under årets Black Friday minskat jämfört med i fjol. Den stora skillnaden vi ser i år är att kostnaden per köp ökat med 20 procent. Denna trend kan bero på många faktorer men tydligt är att fler sällanköpsvaror och premiumprodukter nu handlas online, säger Markus Bergström, Svea Ekonomi.
Statistik
Black Friday: Procentuell ökning i omsättning mot 2020: 4,1 % (Svea Ekonomi)
Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell ökning i omsättning mot 2020: 8,1 % (Svea Ekonomi)
Black Month: (1-26 nov): 13,2 %
Prisstatistik
Inför Black Friday 2021 förväntade sig svenskarna rabattsatser på 42 procent, visar en nationell undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt***. Resultatet var dock följande:
Prisnedgång Black Friday 2021: 5 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2020: 5 %)
Andel varor som gick ner i pris Black Friday 2021: 43 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2020: 48 %)
Andel varor som gick upp i pris Black Friday 2021: 26 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2020: 17%)
Andel varor som hade minst 10 % prisnedgång 2021: 24 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2020: 22%)
Genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor: 21 % (Prisjakt) (Jämfört med Black Friday 2020: 21%)
Andel varor som steg i pris under hösten, för att sedan sjunka i pris på Black Friday: 10 % (Prisjakt) (Jämfört med 2020: 11 %. Jämfört med 2019: 19 %)
Mest populära klockslaget att handla på Black Friday enligt Svea: 21:40
Trendande kategorier under Black Week 2021 jmf. med samma period förra året (Prisjakt)
Pizza-ugnar (+210 %)
Elektrisk värmefilt (+170 %)
Väckarklocka (+169 %)
Träningsskor inomhus (+164 %)
Smörgåsgrill (+164 %)
Populäraste varorna (köpintresse) på Prisjakt under Black Friday 2021:
Apple AirPods Pro
Apple AirPods (2nd Generation)
Apple MacBook Pro (2020) - M1 OC 8C GPU 8GB 256GB
Varorna som sänktes mest procentuellt (Prisjakt):
Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 (PS4-spel)
1 november 2021: 348 kronor
Black Friday 2021: 97 kronor (72 % prisnedgång)
Kablamo (sällskapsspel)
1 november 2021: 225 kronor
Black Friday 2021: 79 kronor (65 % prisnedgång)
* Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljontals svenskars köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter eller produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset den 22-26 november 2021 jämfört med samma period under Black Week förra året.
**Data från Prisjakt Price Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Black Friday 2021 var totalt X 000 produkter, under perioden 1 november jämfört med 26 november 2021. Varor som genererar intresse (klick) från konsumenter under perioden viktas högre än ej populära varor. För statistiken om genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor, har Prisjakt tittat på prisnedgången bland varor som gick ner med minst 10 procent.
***Statistik från Kantar Sifo och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden datum oktober 2021. Totalt har 3158 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.
Om Svea Ekonomi:
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas betallösningar lanserades 2007 och används i dag av 15 000 e-handlare i hela Norden med 7,5 miljoner kunder. Sveas lösningar möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och e-handlarnas behov av en hög konvertering.
Om Prisjakt:
Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst sett till antalet användare. Miljontals konsumenter besöker tjänsten varje månad vilket ger dem en god bild av marknaden. Datan är unik på det sättet att Prisjakt både kan se hur lagerstatus och priser förändras hos e-handlare, samt hur konsumenternas köpintresse utvecklar sig.
Kontakter
Patrik Widlund
CMO, Svea Ekonomi
070-529 42 00, patrik.widlund@svea.com
Carl Lindholm
Head of PR, Prisjakt
073-544 46 64, carl.lindholm@prisjakt.nu
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
